اسنپ کیو و درس‌های آن برای پیشرفت کسب و کار

تنها سه ماه از انتشار اپلیکیشن «اسنپ کیو» می‌گذرد و در این مدت کوتاه کم‌تر کسی است که نام این مسابقه به گوشش نخورده باشد. این مسابقه زنده آنلاین اکنون بیش از صدهزار شرکت‌کننده هم‌زمان و بیش از یک میلیون دانلود دارد و مردم از نقاط مختلف ایران و حتی ایرانیان ساکن در دیگر کشورها روزانه در آن شرکت می‌کنند. علاوه بر خود اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی این مسابقه نیز بسیار فعالند و سیر صعودی عجیبی را در جذب دنبال‌کننده طی می‌کنند. اسنپ کیو که یک بازی اطلاعات عمومی است، جای پای خود را دارد به عنوان سردمدار بازی های جایزه دار اینترنتی محکم می‌کند. این مسابقه زنده اطلاعات عمومی هرروز و معمولا در ساعت‌های ۳ بعد از ظهر و ۹ شب برگزار می‌شود. نحوه کار اسنپ کیو این‌گونه است که یک مجری ۱۲ سوال اطلاعات عمومی را برای شرکت‌کنندگان می‌خواند و آن‌ها با لمس گزینه درست، به مرحله بعد می‌روند. اسنپ کیو یک مسابقه اینترنتی با جایزه نقدی است که جایزه آن بین تمام کسانی که توانسته‌اند به دوازده سوال پاسخ درست دهند، تقسیم می‌شود.

اما این مسابقه آنلاین چگونه توانسته است در مدتی کوتاه به دستاوردی بزرگ برسد؟ پیدا کردن پاسخ این سوال درس بزرگی است که اهالی کسب و کارهای مختلف می‌توانند از اسنپ کیو بگیرند و در پیشرفت کسب و کارشان از آن استفاده کنند.

اسنپ کیو واقعی و اعتیادآور است

این اپلیکیشن جایزه دار دقیقا به خاطر جوایزش اعتیادآور است. کافی است شما یک بار در این مسابقه که برنده شدن در آن سخت نیست، برنده شوید و از آن جایزه دریافت کنید. درست در همین لحظه است که شما طعم واقعی بودن مسابقه را چشیده‌اید. چه کسی است که میدانی واقعی را که از آن پیروز بیرون آمده و شرایط دوباره پیروز شدن را دارد، رها کند؟ طبیعتا هیچ‌کس! همین موضوع باعث می‌شود تا کاربر برای تجربه دوباره برنده شدن و قهرمانی بارها و بارها به بازی‌ای که به آن اعتماد دارد، بازگردد و هر باخت را پله‌ای برای رسیدن به قله پیروزی بداند.

ارتباط دوطرفه با شرکت کننده

ارتباط دوطرفه در همه کارهایی که با مخاطب سروکار دارد بسیار مهم است. همین‌که مخاطب حس کند صدایش شنیده می‌شود و این موضوع را به چشم ببیند که اجازه اظهار نظر بدون هیچ واسطه‌ای را دارد، سبب می‌شود که به محصول وفادار شود. اسنپ کیو نیز به دلیل آن‌که در هنگام مسابقه امکان گذاشتن کامنت و گپ زدن را برای شرکت‌کنندگان فراهم کرده و کامنت‌های آنان بدون نظارت خاصی و در لحظه منتشر می‌شوند، در این روزگار که بسترهای کمی برای راحت حرف زدن وجود دارد، توانسته طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کند که روز به روز نیز دارد بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

به چالش کشیدن کاربر

اگر در هنگام مسابقه به عدد بالای صفحه اسنپ کیو که نشان‌دهنده تعداد کاربران حاضر در اپلیکیشن است، دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که تعداد آن همیشه از تعداد کسانی که اجازه بازی دارند بیشتر است و اکثر آن‌ها تا پایان مسابقه به تماشای آن می‌نشینند. اما چه چیزی افراد را با وجود آن‌که از دور مسابقه خارج شده‌اند، در مسابقه حفظ می‌کند؟ پاسخ این است: حس به چالش کشیده شدن. وقتی یک شرکت‌کننده به دلیل یک اشتباه کوچک از دور مسابقه خارج می‌شود، دلش می‌خواهد بداند که اگر آن اشتباه را نمی‌کرد می‌توانست برنده مسابقه باشد یا خیر و علاوه بر آن می‌خواهد که با ادامه دادن به مسابقه اطلاعات خود را به چالش بکشد.

چرا من نتوانم برنده شوم؟

یکی از ویژگی‌های مهم اسنپ کیو، به عنوان یک بازی آنلاین این است که تعداد برنده‌های آن بی‌نهایت است؛ به همین دلیل وقتی صدها نفر در یک مسابقه برنده می‌شود، این حس به کاربری که نتوانسته برنده شود دست می‌دهد که «چرا وقتی بقیه می‌توانند، من نتوانم برنده اسنپ کیو باشم؟» به همین دلیل بارها و بارها به مسابقه بازمی‌گردد تا بتواند در آن برنده شود.

اسنپ کیو وابستگی می‌آورد اما از کار و زندگی نمی‌اندازد

این بازی آنلاین فکری اعتیادآور است اما طوری نیست که قرار باشد همه وقت کاربر را در روز بگیرد. اسنپ کیو زمان پخش مسابقه‌اش را بسیار هوشمندانه انتخاب کرده است. در ساعات ۳ بعد از ظهر و ۹ شب بسیاری در حال استراحت هستند و زمان خالی دارند یا این‌که دنبال فرصتی کوتاه برای نفس کشیدن می‌گردند. از سوی دیگر شرکت در اسنپ کیو نهایتا ۲۰ دقیقه از وقت شرکت‌کننده را می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب بدون آن‌که حس کند از زندگی‌اش افتاده، هر روز منتظر شروع یک مسابقه باشد، درست مثل برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون که بسیاری آن‌ها را دنبال می‌کنند؛ البته با این تفاوت که اسنپ کیو در دسترس‌تر و در قطع یک موبایل است و علاوه بر این پول هم جایزه می‌دهد.

تقویت بعد اجتماعی کاربرها

مراسمی با حضور آدم‌های مختلف که با اجرای برنامه است را به یاد بیاورید. مثلا جشن‌های تابستانه کیش یا گردهم‌آیی‌های تفریحی که در پارک‌ها یا سالن‌های همایش برگزار می‌شود. کمتر پیش می‌آید که از این مراسم استقبال نشود و دلیل این کار علاقه انسان به اجتماع است. یکی از ویژگی‌های مهم اسنپ کیو نیز این است که انسان را که ذاتا دوست دارد تابع رفتار جمعی باشد، به سوی یک جامعه خوشحال و بزرگ می‌کشاند. زنده بودن برنامه نیز این ویژگی را تقویت کرده است. این‌که در لحظه‌ای که شما مشغول به بازی در اسنپ کیو هستید چندصدهزار نفر دیگر نیز دارند همین کار را انجام می‌دهند، برای‌تان جذاب است. از سوی دیگر بیشتر انسان‌ها دوست دارند که در شرایط یکسان در رقابت با افراد دیگر بهترین باشند و برای همین خواسته بارها و بارها تلاش می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH