آیا تلفن‌های همراه و امواج رادیویی می‌توانند درمان‌کننده آلزایمر باشند؟

شاید تا کنون وقتی درباره امواج رادیویی و پرتوهای الکترومغناطیس چیزی شنیده ایم؛ بیشتر در مذمت و عوارض امواج رادیویی و آنتن‌های موبایل بوده باشد، مطالبی که غالبا صحیح هم نیستند و از انتقال دانش فنی ناچیز یا ناقص سرچشمه می‌گیرند.

یکی از شایعاتی که زیاد در جامعه به گوش می رسد، بُروز آلزایمر به علت استفاده از گوشی‌های موبایل و آنتن‌های رادیویی است. حتی گاهی گفته می‌شود که امواج رادیویی قدرت حافظه انسان را کاهش می‌دهند.

اجازه بدهید روی واقعیِ سکه را برایتان بازگو کنیم. تشعشعات فرکانس‌های رادیویی می‌توانند شکستگی استخوان‌ها را ترمیم کنند و به روندِ بهبودِ بافت‌های نرم کمک شایان توجهی داشته باشند.

بسیاری از تومورهای سرطانی و غده هایی مانند پروستات را درمان می‌کنند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. تشعشعات الکترومغناطیس در صنعت پزشکی کاربردهای فراموانی دارند که در جای خودش باید مفصلا بحث شود.

اما می‌خواهیم یک کشف و ادعای علمی جالبی را مطرح کنیم و آن درمان بیماری آلزایمر و بهبود قدرت حافظه و ذهن با امواج و تشعشعات رادیویی است. یعنی دقیقا برعکس تصور اشتباهی که در بطن جامعه شکل گرفته است.

تاریخچه آلزایمر و امواج موبایل

برای اولین بار، در سال ۲۰۱۰ محققانی از مرکز تحقیقاتی آلزایمر فلوریدا این ادعا را مطرح کردند که تشعشعات تلفن همراه می‌تواند حافظه را تقویت و در پیشگیری از آلزایمر موثر باشد.

نتایج این تحقیقات در جهان و محافل علمی آن زمان سروصدای زیادی به‌پا کرد. چون تا آن موقع پژوهش‌ها و گزارش‌ها حتی پیرامون تاثیرات طولانی‌مدت تلفن همراه و امواج رادیویی در بروز تومورهای مغزی نیز صورت می گرفت.

تحقیقات دکتر گری آرنداش (Gary Arendash) و همکارانش روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌داد که موش‌های سالم در معرض تشعشعات الکترومغناطیس حافظه تقویت‌ شده‌ای پیدا می‌کنند. حتی تماس با این امواج در دوران بلوغ موش‌ها سبب می‌شود علایم بروز آلزایمر ناپدید شوند یا از آن‌ها جلوگیری شود.

در آن زمان، این ادعا مطرح شد که ممکن است امواج رادیویی برای انسان‌ها نیز کارکرد مشابهی داشته باشند و باعث جلوگیری از آلزایمر یا بهبود و تقویت حافظه شوند.

به زبان ساده، گرمای حاصل از تشعشتعات الکترومغناطیس می‌تواند باعث افزایش دمای سلول‌های مغزی شوند و پلاک‌های مغز را که عامل بروز آلزایمر هستند، از بین ببرند.

دکتر گری آرنداش بیش از ۱۰۰ مقاله علمی سطح بالا درباره بیماری آلزایمر در مجلات مختلف منتشر کرده است و سال‌ها به عنوان رییس انجمن آلزایمر ایالات متحده، سعی در درمان این بیماری داشته و دارد.

وی از سال ۲۰۰۸ به موضوع امواج الکترومغناطیس علاقه‌مند شده و با تئوری و فرضیه‌ای متفاوت و تا حدودی مخالف با ذهنیت جامعه، یعنی خطرناک بودن این امواج، به بررسی تاثیرات‌ امواج در سلول‌های مغز پرداخت.

گری آرنداش می‌گوید تصور اولیه ما این‌ بود که تشعشعات الکترومغناطیس باعث رشد تومورهای مغزی موش‌ها می‌شوند ولی نتیجه کاملا برعکس بود و شاهد تقویت حافظه موش‌ها بودیم.

گری آرنداش در سال ۲۰۱۳ یک کلینیک به نام NeuroEM Therapeutics برای درمان بیماری آلزایمر با تشعشعات الکترومغناطیس در انسان‌ها راه‌اندازی کرد و بعدها موفق شد یک دستگاه به نام MemorEM 1000 برای مصارف انسانی بسازد.

درمان آلزایمر با پرتودرمانی الکترومغناطیسی

گری آرنداش دستگاهی شبیه به کلاه ایمنی ساخته است که روی آن آنتن‌های رادیویی نصب شدند تا با روش درمانی TEMT (سرنام Transcranial Electromagnetic Treatment) روی سلول‌های مغز تاثیر بگذارند.

TEMT می‌تواند ترکیبات کوچکی که « Oligomers» نامیده می‌شوند و یک نوع پروتئین سمی هستند را از بین ببرد. این پروتئین‌های سمی درون سلول‌های مغزی جمع می‌شوند و علت بیماری آلزایمر هستند.

اگر به این پروتئین‌ها و به طور خاص پروتئینی به نام «بتا آمیلوئید» پرتوهای الکترومغناطیس تابانده شود؛ می‌تواند آن‌ها را تجزیه کند.

همین‌طور، پرتودرمانی باعث تقویت میتوکندری می‌شود که در نتیجه آن، در نورون‌های مغز تولید انرژی شده و فعالیت‌های عصبی در بخش‌هایی که تحت تاثیر آلزایمر قرار دارند، بیشتر از گذشته خواهد بود.

امواج الکترومغناطیس بدون هیچ مانعی و با سرعت بالایی وارد مغز شده و پس از آن به قسمت نورون‌های مغز می‌رسند. اما در دارودرمانی، باید مدت زمان طولانی طی شود تا دارو به سطح مغز برسد.

دکتر گری آرنداش اعتقاد دارد برای درمان آلزایمر روش دارودرمانی اصلا مناسب نیست و بشر تا کنون در این حوزه راه را اشتباه رفته است.

گری آرنداش و همکارانش در کلینیک درمان آلزایمر، چندین انسان مبتلا به آلزایمر متوسط و پیشرفته را پذیرفته و تحت درمان قرار دادند.

آن‌ها روزانه یک ساعت صبح و یک ساعت بعدازظهر از دستگاه و کلاه ایمنی MemorEM 1000 استفاده کرده و تحت پرتوهای الکترومغناطیس بسیار قوی قرار می‌گیرند.

قرار است به‌زودی در اواخر سال ۲۰۱۸، نتایج اولیه درمان انسان‌ها با تشعشعات الکترومغناطیس منتشر شود.

آینده

این تحقیق و نمونه‌های مشابه آن نشان می‌دهند تشعشعات الکترومغناطیس نه تنها تهدیدکننده سلامتی انسان‌ها نیستند و نباید عامل سرطان، تومور مغزی و بیماری‌هایی مشابه شناخته شوند، بلکه خاصیت‌های درمانی و بهبوددهی هم دارند.

در گذشته این‌طور تصور می‌شد که امواج رادیویی می‌توانند عملکرد مغز را مختل کرده و روی حافظه انسان تاثیر منفی بگذارند اما اکنون شاهد هستیم دستگاه‌هایی برای تابش شدید تشعشعات رادیویی به مغز انسان ساخته شده است تا سبب افزایش تحرک و فعالیت‌های نورون‌های مغزی شوند.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH