تصویر فریبنده ناسا از تپه شنی آبی رنگ در مریخ!

ناسا موفق به ثبت تصویری کم‌نظیر و فوق‌العاده از یک توده شن آبی رنگ بر روی سیاره سرخ رنگ مریخ شد!  این تپه شنی در تصویر پیشرفته‌ای که گرفته شده با رنگ آبی کاملا از پس زمینه خود متمایز گشته است. چنین تپه‌هایی اغلب به علت تجمع شن‌ها در دهانه‌های آتشفشانی سطح مریخ به وجود می‌آیند.

مریخ

این تصویر از یک توده شنی واقع در دهانه Lyot و توسط مریخ‌گرد Mars Reconnaissance Orbiter ناسا شکار شده است. البته در حقیقت بیشتر این شن و ماسه دارای رنگ خاکستری هستند تا آبی ولی در تصویر گرفته شده به دلیل افزایش کنتراست رنگ به نظر می‌رسد این تپه شنی یک مجموعه آبی رنگ را تشکیل داده است.

محققان ناسا معمولا این کار را برای مشاهده بهتر جزییات تصاویر انجام می‌دهند. البته به طور طبیعی هم معمولا ما رنگ کاذب آبی را زیاد مشاهده می‌کنیم که نمونه‌های بارز آن رنگ آبی آسمان و دریای آبی است. درست در زمین‌های جنوبی مجموعه تپه‌های شنی Classic Barchan هم یک تپه شنی بسیار عظیم دیگر به چشم می‌خورد که دارای ساختار بسیار پیچیده‌تری است و به نظر می‌رسد با مواد یا ترکیبات متفاوتی احاطه شده است.

هر چند این تصویر در اوایل سال جاری میلادی ثبت شده ولی به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته است. پروژه مدارگرد مریخی Mars Reconnaissance Orbiter تحت هدایت آزمایشگاه پیش‌رانش ناسا قرار دارد که بخشی از Caltech واقع در پاسادانای ایالت کالیفرنیا است که خود متعلق به اداره مدیریت ماموریت‌های ناسا در ایالت واشنگتن است! این مدار‌گرد مریخی اخیرا نیز توانسته بود InSight Lander ناسا را بر روی سطح مریخ مشاهده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH