محققان به درمان آلزایمر یک قدم نزدیک‌تر شدند!

محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس دریافته‌اند یک داروی آزمایشی که برای درمان افسردگی تولید شده است قادر به کاهش اثرات از بین رفتن حافظه در بیماری آلزایمر است. این آزمایشات که توسط تیم تحقیقاتی آزمایشگاه دارو UCLA بر روی موش‌ها انجام گرفته، نشان داد که داروی A03 با افزایش سطوح مغزی (Brain Levels)، سبب بهبود وضعیت حافظه در بیماری آلزایمر شده است!

آلزایمر

در این مطالعه موش‌ها برای تولید پروتئینی موسوم به ApoE4 تغییر ژنتیکی داده شده بودند. این فاکتور یکی از شایع‌ترین عوامل ژنتیکی بیماری آلزایمر محسوب می‌شود. محققان با دادن دارو به این موش‌ها مشاهده کردند که وضعیت حافطه در آنها بهبود یافته و این نشان می‌دهد که ممکن است داروی A03 برای بهبود بیماران آلزایمری نیز مفید واقع شود.

در این رابطه Varghese John، پروفسور نورولوژی و شیمی‌پزشکی UCLA می‌گوید: دو نفر از هر سه فرد مبتلا به آلزایمر دارای ژنتیک ApoE4 است. بنابراین این دارو به نظر می‌رسد بعد از طی مراحل آزمایشگاهی، بر روی بیماران آلزایمری داوطلب دارای ApoE4، تست شود. موش‌ها در این آزمایش تنها 56 روز تحت درمان بودند که محققان موفق به ثبت میزان بالایی از آنزیم موسوم به SirT1 در ناحیه هیپوکامپوس مغز آنها شدند. این ناحیه یکی از اصلی‌ترین نواحی آسیب دیده مغز در بیماری آلزایمر محسوب می‌شود. به علاوه در همین حال شواهد رفتاری مبنی بر بهبود حافظه را در موش‌ها شاهد بودند.

در آمریکا آمار مبتلایان به بیماری آلزایمر بالغ بر 5.7 میلیون نفر و در سراسر دنیا 50 میلیون نفر تخمین زده می‌شود (در ایران نیز بالغ بر 700 هزار بیمار آلزایمری شناسایی شده‌اند که تقریبا یک درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند). طبق این آمار هر سه ثانیه یک نفر در دنیا به آلزایمر مبتلا می‌شود!

اگرچه تاکنون تحقیقات بسیاری در زمینه تشخیص و درمان آلزایمر انجام شده است با این حال هنوز هیچ درمان قطعی و موثری برای بهبود یا حتی توقف پیشرفت آن یافت نشده است. این تحقیق نیز فعلا در مراحل اولیه خود است. محققان با کشف این حقیقت، آزمایشاتی اضافی را بر روی داروی A03 ترتیب داده‌اند تا پتانسیل درمانی آن را مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار دهند. آنها همچنین با بررسی فرمولاسیون‌های مختلف دارو، در پی یافتن موثر‌ترین ترکیب آن هستند. امید می‌رود محققان به زودی بتوانند تحولی در این زمینه ایجاد نمایند و در آینده نزدیک با شروع آزمایشات بالینی موفق به کنترل و درمان این بیماری شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH