گرم شدن زمین می‌تواند سبب تغییر جنسیت 98 درصد لاک‌پشت‌های دریایی به ماده شود!

امسال محققان بیش از گذشته با شواهد متقنی از تاثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین بر روی انواع مختلف از موجودات زنده روبه‌رو شدند. اما تاثیر این آسیب‌ها بر همه موجودات یکسان نیست و برخی از آنها را دچار مشکلات عجیب‌تری نموده است.

گرم شدن زمین

برخی از لاک‌پشت‌های دریایی در صورت قرار داشتن در آب‌های گرم‌تر از شرایط طبیعی، وضعیت خاصی را تجربه خواهند کرد. اخیرا مطالعه ویژه‌ای در این زمینه به صورت مشترک بین دانشگاه انگلیسی اگزیتر و مرکز مطالعات دریایی و محیط زیست پرتغال، بر روی یک جمعیت از لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه Bijagós Archipelago واقع در کشور گینه‌بیسائو در غرب آفریقا انجام گرفت.

یونسکو نیز پیش‌تر تخمین زده بود در این منطقه بیش از 10000 لاک‌پشت ماده تخم‌گذاری می‌کنند، به همین علت این ناحیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های جهان از لحاظ زاد‌ و‌ ولد و گسترش جمعیت لاک‌پشت‌های دریایی محسوب می‌گردد. اما نکته حائز اهمیت در این رابطه، تعیین جنسیت تخم لاک‌پشت‌های دریایی بر اساس دمای اطراف تخم‌ها است!

براساس گزارشات منتشر شده از کارگروه بررسی تغییرات اقلیمی، دانشمندان بدترین، متعادل‌ترین و بهترین سناریو در رابطه با سرانجام تخم‌های لاک‌پشتان دریایی را براساس مشاهدات و تحقیقات خود ترسیم کردند. این جمعیت خاص از لاک‌پشت‌ها سال‌ها است که تحت حفاظت قرار گرفته‌اند تا در این محیط امن به دور از خطر شکارچیان مختلف، بتوانند تخم‌گذاری کنند ولی لاک‌پشت‌های دریایی در سراسر دنیا اکنون با یک معضل مهم‌تر روبه‌رو شده‌اند.

در حقیقت همان‌طور که می‌دانید آنها برای جفت‌گیری و حفظ بقای گونه خود در نسل‌های بعد، نیاز به هر دو جنس نر و ماده دارند ولی گرمای زمین و تغییرات اقلیمی سبب افزایش شدید جنس ماده شده است و اغلب تخم‌ها به دلیل گرمای بیش از حد محیط تبدیل به لاک‌پشت ماده می‌شوند. با این حال به گفته آنا ریتا پاتریسیو، اکولوژیست دریایی دانشگاه اگزیتر، به نظر می‌رسد این منطقه بر خلاف بیشتر نواحی، یکی از معدود مناطقی است که فعلا تغییرات اقلیمی نتوانسته بر روی آن چندان تاثیر بگذارد و هنوز هم لاک‌پشتان از آن به عنوان آشیانه خود استفاده می‌کنند و از تخم‌ها، لاک‌پشتان نر زیادی خارج می‌شوند و خوشبختانه این روند ادامه خواهد داشت.

گرم شدن زمین

او همچنین می‌گوید طبق سناریو‌های احتمالی در دوره زمانی بیست ساله، به طور میانگین 80 درصد و در بدترین حالت 98 درصد تخم‌ها تبدیل به لاک‌پشت ماده خواهند شد که رقم وحشتناکی برای بقای گونه لاک‌پشت‌های دریایی است. ولی این جمعیت خاص از مقاومت متوسط تا بالایی در مقابل تغییرات اقلیمی در آینده برخوردارند.

هر چند این خبر خوبی است ولی همه جمعیت‌ها در نقاط دیگر دنیا از این شانس برخوردار نیستند و ما در آینده باید شاهد سرعت گرفتن روند نابودی بسیاری از آنها باشیم. هم‌اکنون نیز ما با کاهش شدید جمعیت لاک‌پشت‌ها از هند گرفته تا یوتا واقع در آمریکا مواجه هستیم. زیرا در بسیاری از مناطق که به عنوان مراکز عمده تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شوند مانند نواحی غربی آفریقا، محافظت به عمل نمی‌آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH