۶ نکته‌ای که باید پیش از خرید مودم همراه بدانید!

شاید شما هم وسوسه شده باشید یک مودم همراه خریداری کنید. تا چند سال پیش، یک گروه خاص از کاربران متقاضی مودم‌های همراه در بازار بودند.

ولی این روزها، هر کاربری دوست دارد در کنار مودم روتر ADSL، یک مودم همراه هم داشته باشد تا همیشه به اینترنت دسترسی پیدا کند و در محیط‌های کار و خانه، سفر، ماموریت، گردش‌های روزانه و آخر هفته و هر کجا و هر زمان سریعا به وای‌فای و اینترنت همراه متصل شود.

باز هم تا چند سال پیش، با توجه به پوشش‌دهی شبکه‌های موبایل در داخل کشور و سرویس‌هایی که اپراتورها ارایه می‌دادند؛ غالب مودم‌های همراه از نسل 3G بودند و البته چند مدل مودم 4G پیدا می‌شد.

اما در سال‌های اخیر و با توسعه شبکه‌های موبایل و ورود نسل 4.5G به همراه پوشش‌دهی گسترده شبکه‌های 4G؛ با بازاری بسیار متنوع و گیج‌کننده روبرو هستیم.

ده‌ها مدل مودم همراه با مشخصات، اندازه، قیمت و امکانات مختلف وارد بازار شده و انتخاب یک مدل مناسب برای کاربران بسیار سخت شده است.

به همین دلیل، بهتر دیدیم مهم‌ترین نکات و اطلاعاتی که باید پیش از خرید یک مودم همراه داشته باشید؛ را در یک مطلب مرور و بررسی کنیم.

مطمئنا با داشتن این اطلاعات؛ با اعتماد به نفس بالاتری وارد بازار شده و می‌توانید مودم همراه مخصوص خود را انتخاب کنید:

مودم با چه سرعت دانلود اطلاعات نیاز داریم؟

نکته نخستی که باید مدنظر قرار بگیرد؛ سرعت یا رده مودم است. مودم‌های 4G (رده LTE Cat4) حداکثر سرعت دانلودشان به ۱۵۰ مگابیت محدود می‌شود ولی سرعت دانلود مودم‌های 4.5G (رده LTE Cat6) برابر ۳۰۰ مگابیت است.

البته، سرعت دانلود هر سه اپراتور موبایل در ایران زیر ۱۵۰ مگابیت در بهترین حالت آنتن‌دهی و پوشش‌دهی در شبکه +4G است.

یعنی اگر شما در منطقه‌ای باشید که شبکه +4G فعال است و بهترین شرایط آنتن‌دهی و خلوتی آنتن BTS و کیفیت بالای شبکه را داشته باشید؛ می‌توانید به سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگابیت و مثلا سرعت‌های ۱۲۰ تا ۱۴۰ مگابیت برسید.

مودم هواوی E5788 با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و قیمت حدودی ۵ میلیون تومان

بنابراین؛ به نظر می‌رسد خرید یک مودم 4G با سرعت ۱۵۰ مگابیت برای بازار فعلی ایران مناسب باشد.

این فرضیه تا حدود زیادی درست است ولی اگر مودم شما در رده‌های بالاتر باشد؛ در شرایطی که آنتن‌دهی و کیفیت شبکه ایده‌آل نیست؛ سرعت بالاتری نسبت به مودم‌های 4G به دست خواهید آورد.

یک مودم 4.5G در شرایط عادی چند ده مگابیت سرعت بیشتری نسبت به مودم 4G می‌دهد. همین‌طور، مودم‌هایی با رده‌های LTE بالاتر (از جمله اسمارت‌فون‌ها که مودم‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند)؛ سرعت دانلود بالاتری نسبت به مودم‌های معمولی 4G دارند.

در حال حاضر، مودم‌های 4.5G بهترین و مناسب‌ترین انتخاب از نظر سرعت و آنتن‌دهی هستند.

کاربران می‌توانند مودم‌های رده بالاتری هم خریداری کنند که البته سرعت‌های بیشتری دریافت خواهند کرد ولی ارزش هزینه بسیار زیاد چند میلیونی را ندارد.

خرید مودم 4G با سرعت ۱۵۰ مگابیت هم اگرچه یک انتخاب اقتصادی است ولی کاربر به حداکثر سرعت ممکن در شبکه دسترسی پیدا نمی‌کند.

مودم همراه بخریم یا رومیزی؟

در گذشته تصور می‌شد مودم‌های موبایل فقط «همراه» هستند؛ یعنی مودمی با اندازه و وزن بسیار کوچک که به لپ‌تاپ وصل می‌شود یا همیشه در جیب و کیف همراه کاربران است.

این تصور به دلیل نوپا بودن بازار مودم‌های موبایل اشتباه بود. کاربران می‌توانند یک مودم موبایل با مشخصات یک مودم کامل رومیزی خریداری کنند.

مودم‌های رومیزی اندازه و وزن بزرگ‌تری دارند؛ مجهز به آنتن خارجی هستند؛ از درگاه‌های LAN و WAN و حتی USB برای اشتراک‌گذاری اینترنت ADSL روی مودم و وای‌فای یا اتصال دستگاه‌های دیگر به اینترنت از طریق کابل شبکه سود می‌برند.

تی‌پی‌لینک MR200 یک مودم 4G رومیزی با آنتن‌های خارجی و درگاه‌های LAN است

برای مثال، مودم‌های تی‌پی‌لینک Archer MR200، دی‌لینک DWR-953، هواوی B525 و هواوی E5186 مودم‌های موبایلی هستند که سیم‌کارت می‌خورند؛ درگاه‌های LAN و WAN دارند و مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌ها به شما می‌دهند که مودم‌های موبایل همراه ندارند.

برای نمونه، از آداپتور برق استفاده می‌کنند و به باتری وابسته نیستند. همین‌طور، اگر آنتن خارجی اختصاصی LTE نداشته باشند؛ حتما کانکتورهایی برای اتصال آنتن خارجی دارند.

پس، بررسی کنید دقیقا چه نوع مودم موبایلی نیاز دارید؟

آیا باید مودمی همراه باشد که همیشه همراه خود جابه‌جا کنید یا اینکه برای استفاده ثابت در منزل، دفتر کار و محیط‌های دیگر نیاز دارید؟

آیا به آنتن خارجی و درگاه LAN/WAN نیاز دارید؟

به وای‌فای دوبانده نیاز داریم؟

پس از سرعت و درگاه‌ها یا آنتن خارجی، وضعیت وای‌فای مودم اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

برخی مودم‌ها از وای‌فای با استاندارد 802.11n سود می‌برند که فقط روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند و نهایتا سرعتی ۳۰۰ مگابیتی به دست می‌دهد.

رده دیگری از مودم‌ها از استاندارد 802.11ac نیز پشتیبانی می‌کنند که امکان اتصال به وای‌فای روی فرکانس ۵ گیگاهرتز را می‌دهد.

معمولا سرعت وای‌فای این مودم‌ها از ۸۶۷ مگابیت شروع می‌شود و می‌تواند تا چند گیگابیت برود. ساده‌ترین مودم‌های دوبانده در رده MIMO 2×2 هستند به این معنی که ۲ آنتن وای‌فای دارند ولی مدل‌های پیشرفته از MIMO 4×4 سود می‌برند که سرعت و آنتن‌دهی بیشتری به دست می‌دهند.

دی‌لینک DWR-953 مودم 4G LTE با وای‌فای دوبانده AC1200 است

آیا به مودم شما فقط یک کاربر یا دستگاه متصل می‌شود یا اینکه برای استفاده تمام اعضای خانواده یا همکاران و جمع دوستانه‌ای است؟

غالب اوقات فاصله شما با مودم چقدر است و در چه مساحتی و محیطی باید شبکه وای‌فای در دسترس باشد؟

استفاده از یک مودم همراه در آپارتمانی زیر ۱۰۰ مترمربع با خانه‌ای ۳۰۰ مترمربعی بسیار متفاوت است و شما برای هریک از این متراژها باید یک نوع مودم موبایل خریداری کنید.

پیشنهاد ما این است که فارغ از سرعت و نوع مودم، مدلی انتخاب کنید که از وای‌فای دو بانده پشتیبانی کند. می‌توانید فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز که ضعیف‌تر و شلوغ‌تر است را برای کارهای وب‌گردی و امور اینترنتی روزانه خود قرار دهید و هنگامی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا و تاخیر پایین دارید؛ سراغ فرکانس ۵ گیگاهرتز بروید.

برخی از کاربران، هنگام خرید مودم همراه به حداکثر تعداد کاربران یا دستگاه‌های متصل به مودم توجه می‌کنند و برایشان اهمیت دارد.

غالب مودم‌ها از ۳۰ الی ۳۲ کاربر همزمان در وای‌فای پشتیبانی می‌کنند ولی واقعیت این است که در عمل هیچ‌گاه امکان ندارد این تعداد کاربر و دستگاه به مودم متصل شوند.

چون پس از اتصال چند نفر، ترافیک شبکه و مودم بالا رفته و شما با افت سیگنال و سرعت اینترنت روبرو هستید. بنابراین؛ زیاد در قید و بند حداکثر تعداد کاربران همزمان روی وای‌فای نباشید.

مودم همراه با چه ظرفیت باتری مناسب است؟

وقتی داریم درباره یک مودم همراه صحبت می‌کنیم؛ یعنی باید مجهز به باتری باشد و بدون اتصال به برق شهر کار کند.

همین‌طور، همه ما دوست داریم مودم شارژ باتری بیشتری بدهد.

یک مودم با باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌تواند شارژ باتری بین ۸ الی ۱۲ ساعت کار مداوم بدهد. مودم‌های پرمصرف معمولا ۸ الی ۹ ساعت دوام می‌آورند و مودم‌هایی که کیفیت ساخت بهتری دارند و کم مصرف از نظر منابع انرژی هستند؛ می‌توانند ۱۰ ساعت و بالاتر تا ۱۲ ساعت شارژ باتری در کار مداوم نگه دارند.

غالبا، مودم‌های همراه باتری بزرگ‌تر از ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت ندارند. برخی مدل‌های ضعیف‌تر یا سبک‌تر از باتری‌هایی ۱۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی تا ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی سود می‌برند.

مودم هواوی E5770-320 با قابلیت پاوربانک و شارژ دستگاه‌های همراه

مودم‌های رومیزی فاقد باتری هستند یا اینکه باتری‌هایی بزرگ‌تر از ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت دارند. معمولا در مشخصات ارایه شده مودم نوشته شده چند ساعت شارژ باتری می‌دهد.

همیشه شما به این پارامتر بدبینانه نگاه کنید. مثلا، اگر ذکر شده ۸ ساعت، بهتر است ۶ الی ۷ ساعت شارژ باتری در نظر بگیرید و بعد بررسی کنید برای کار شما مناسب است یا خیر.

در این میان، برخی از مودم‌ها مانند هواوی E5770-320 قابلیت‌های پاوربانکی نیز دارند. یعنی شما می‌توانید یک دستگاه همراه را از طریق کابل USB به مودم متصل کرده و آن را شارژ کنید.

طبیعی است که این نوع مودم‌های همراه هم بزرگ‌تر و هم سنگین‌تر هستند.

چه امکانات جانبی روی مودم‌های همراه نیاز داریم؟

پشتیبانی از کدهای دستوری و پنل ارسال/دریافت SMS دو قابلیت مهمی هستند که غالب کاربران نیاز دارند ولی برخی مودم‌های همراه فاقدشان هستند.

شاید دوست داشته باشید مودم همراه شما یک صفحه‌نمایش کوچک هم داشته باشد تا بتوانید وضعیت شبکه، سرعت انتقال دیتا، حجم دیتیا مصرف شده، دستگاه‌های متصل به وای‌فای و میزان شارژ باتری را مشاهده کنید.

برخی مودم‌ها همراه با اپلیکیشن‌هایی عرضه می‌شوند که نصب و راه‌اندازی یا دسترسی به تنظیمات‌شان را بسیار آسان می‌کند.

نت‌گیر MR1100 در ظاهر یک یک مودم همراه است ولی درگاه LAN و USB دارد 

شما کافی است با گوشی موبایل خود به وای‌فای مودم متصل شوید تا انبوهی ابزار و قابلیت برای استفاده داشته باشید.

تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، فایروال و قابلیت تنظیم کردن VPN، کلید WPS و کارت حافظه امکانات دیگری هستند که روی مودم‌های همراه قابل عرضه‌اند ولی هر کاربر باید برحسب نیاز خود بررسی کند کدام‌یک را نیاز دارد و مودمی با پشتیبانی از آن‌ها خریداری کند.

اساسا هیچ مودمی تمام این قابلیت‌ها را پشتیبانی نمی‌کند یا در ایده‌آل‌ترین حالت نیست. اگر هم چنین مودمی در بازار یافت شود؛ قیمت آن چندین میلیون تومان خواهد بود.

چقدر پول برای خرید مودم همراه نیاز داریم؟

در بازار این روزهای تجهیزات شبکه قاعده «هر چقدر پول بدهید؛ همان‌قدر آش می‌خورید» صدق نمی‌کند.

لزوما مودم‌های گران‌تر، بهتر نیستند و مثلا سرعت بیشتری ندارند. مودم‌های 4.5G با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت قیمت‌هایی بالاتر از مودم‌های 4G دارند و شما باید بالای یک میلیون تومان برای خریدشان هزینه کنید.

مودم‌های 4G معمولی از ۳۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان در مدل‌های رومیزی قیمت دارند.

جالب است بدانید هم‌اکنون مودم‌های همراهی در بازار ایران مانند هواوی E5788 و نت‌گیر MR1100 یافت می‌شوند که قیمت‌هایی ۵ و ۳.۵ میلیون تومان دارند.

برای خرید یک مودم خوب مانند تی‌پی‌لینک M7450 باید بیشتر از یک میلیون تومان هزینه کنید

این مودم‌ها در رده Gigabit LTE هستند و جزو بهترین مودم‌های موبایل دنیا محسوب می‌شوند که این سال‌ها در کشورهای پیشرفته استفاده شدند.

مودم‌هایی کمی پایین‌تر از این‌ها مانند  تی‌پی‌لینک M7650، هواوی B618 و نت‌گیر AC810S نیز در این بازار هستند که قیمت‌هایی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان دارند.

همان‌طور که گفتیم، برای خرید یک مودم نسبتا خوب باید حدود ۱ میلیون تومان هزینه کنید.

هرچه‌ قدر بیشتر از این میزان پول بدهید؛ این شانس را دارید که مودم بهتری از نظر سرعت و امکانات جانبی خریداری کنید و اگر کمتر هزینه کنید؛ باید منتظر از دست دادن یک فاکتور مهم و حیاتی روی مودم باشید.

2 در مورد “۶ نکته‌ای که باید پیش از خرید مودم همراه بدانید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH