ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات شبکه 5G شرکت هواوی از سوی کمیسیون اروپا

به گفته رویترز، کمیسیون اروپا قصد دارد استفاده از تجهیزات شبکه‌ای شرکت هواوی برای پیاده‌سازی شبکه‌های 5G در اروپا را ممنوع اعلام کند. ایالات‌متحده این تولیدکننده را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و پیش‌تر از فروش تجهیزات موبایلی هواوی در این کشور ممانعت به عمل آورده است. این رویکرد در خصوص استرالیا نیز صادق بوده و هر 2 کشور نگرانند که محصولات هواوی از اطلاعات مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها جاسوسی نموده و با استفاده از یک حفره مخفی این داده‌ها را برای دولت چین ارسال کنند.

GSMA یک گروه تجاری است که ارایه‌دهندگان شبکه بی‌سیم در آن عضویت دارند. این گروه نگران است که در صورت ممنوعیت فروش تجهیزات هواوی در بازارهای بزرگ، این اقدام می‌تواند عقب‌گرد چندین ساله صنعت ارتباطات بی‌سیم را به‌دنبال داشته باشد. GSMA در اواخر ماه جاری جلسه بعدی هیئت‌مدیره خود را برگزار خواهد کرد و مکس گرنرید؛ مدیر این گروه مکاتباتی را برای اعضا ارسال نموده و پیشنهاد اضافه شدن موضوع هواوی به دستور کار جلسه را مطرح کرده است.

در کنار نگرانی‌ها پیرامون حفره مخفی احتمالی مورد استفاده هواوی، الزامات دولت کمونیستی چین برای دریافت کمک‌های اطلاعاتی از کمپانی‌های فنی تابع، مقامات رسمی ایالات‌متحده و اروپا را نگران کرده است. حتی با وجود انکارهای رن ژنگفی؛ موسس کمپانی و رئیس فعلی شرکت لیانگ هوا به‌نظر می‌رسد که هواوی برای رد شایعات مطرح شده پیرامون جاسوسی گوشی‌ها و تجهیزات خود از مشتریان و شرکت‌ها قادر به انجام هیچ کار دیگری نیست.

با توجه به این‌که هواوی بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده تجهیزات شبکه به حامل‌های بی‌سیم در جهان به‌شمار می‌رود؛ لذا GSMA نگران است که در صورت ممنوعیت فروش تجهیزات هواوی در برخی بازارهای خاص، تعدادی از اپراتورها از دسترسی به جدیدترین فناوری‌ها محروم شوند. جلسه هیئت‌مدیره این گروه تجاری هم‌زمان با برپایی کنگره جهانی موبایل (MWC) در شهر بارسلونا طی روزهای 25 تا 28 فوریه برگزار خواهد شد. GSMA نهاد حامی نمایشگاه MWC محسوب می‌شود.

چنان‌چه تعداد بیش‌تری از کشورها به‌کارگیری تجهیزات شبکه‌ای ساخت هواوی توسط حامل‌های بی‌سیم منطقه خود را ممنوع اعلام کنند؛ در این‌صورت کاملا روشن نیست که GSMA برای دور زدن این تصمیمات قادر به انجام چه اقداماتی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH