سرانجام گوگل قصد دارد جلوی هیولای منبع‌خوار کروم را بگیرد!

مرورگر محبوب کروم به بلعیدن منابع عظیمی از رم و پردازنده سیستم مشهور است ولی به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها سرانجام برنامه‌نویسان گوگل، فریاد اعتراضات کاربران را شنیده‌اند و به فکر بهبود شرایط افتاده‌اند تا با طراحی و معرفی حالت جدیدی برای مروگر کروم بیش از این موجب نابودی سیستم کاربران نشوند!

کروم

این حالت جدید که Never-Slow Mode نامیده می‌شود بر روی Chromium Gerrit یافت شده بود و قادر به ایجاد یک محدودیت قدرتمند برای دسترسی صفحات در استفاده از میزان منابع سخت‌افزاری سیستم است. الکس راسل، توسعه دهنده این قابلیت، توضیحاتی در رابطه با آن و نحوه عملکردش داده است. به گفته او، افزودن `enable-features=NeverSlowMode` سبب اجبار مرورگر برای استفاده از میزان منابع تعیین شده و جلوگیری از بهره‌برداری بیش از حد از سخت‌افزار خواهد شد و در نهایت رشته‌های پردازشی اصلی آزاد و در دسترس خواهند بود (طراحی فعلا به صورت داخلی است).

مسدود‌کننده‌های فعلی اسکریپت‌های بزرگ تنها قادر به تنظیم بهینه و محدودسازی انواع خاصی از منابع شامل اسکریپت‌، فونت، CSS و تصاویر، متوقف کردن document.write (clobbers sync XHR)، فعال کردن client-hints های پیشین و بافر منابع بدون ست کردن  `Content-Length` هستند. ولی بهینه سازی مورد بحث سبب تنظیم مجدد واکنش‌های تعاملی مانند کلیک، ضربه و اسکرول می‌شود و اجرای اسکریپت‌ها با وظایف زمانبر، که بیش از 200 میلی‌ثانیه به طول می انجامند، تا اقدام تعاملی بعدی، در تمام صفحات متوقف می‌شوند!

قطعا چنین قابلیتی سبب افزایش خارق‌العاده سرعت عمل مرورگر خواهد شد ولی از سوی دیگر مسدود کردن کامل اسکریپت‌های بزرگ‌تر می‌تواند در نهایت منجر به عدم بارگذاری درست بسیاری از صفحات وب نیز گردد. لازم به ذکر است که طبق اخبار قبلی موتور کرومیوم به زودی در قلب مرورگر ضعیف و بی‌خاصیت اج قرار خواهد گرفت تا شاید جانی تازه در آن بدمد. هم اکنون توسعه‌دهندگان مایکروسافت در حال ترکیب و تست موتور رندر هستند. به همین علت امیدواریم به لطف زحمات مایکروسافت، شرکت گوگل نیز بتواند عملکرد و کارایی مرورگر کروم را بهینه سازی نماید و جلوی زیاده خواهی و دست درازی آن را به منابع PC بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH