تصاویری از سازوکار سونی جهت عدم به‌کارگیری ناچ در اسمارت‌فون اکسپریا L3

پس از تلاش دیروز یک حساب‌‌کاربری در شبکه اجتماعی Weibo جهت انتشار تصویر زنده جعلی از اسمارت‌فون سونی اکسپریا XZ4 اکنون بایستی به تصاویر اسمارت‌فون اقتصادی اکسپریا L3 که در وب‌سایت WinFuture (به نقل از سایت Android Police) منتشر شده است نیز با دیده تردید نگاه کرد. این تصویر با نمونه‌ای که پیش‌تر و در ماه اکتبر منتشر شد تا حدودی شباهت دارد. با این‌حال تصویر جدید نمایانگر استقرار دوربین جلویی بر روی چانه نسبتا بزرگ گوشی است. در نتیجه انتظار می‌رود که اکسپریا L3 مجهز به یک نمایشگر بدون‌ناچ 5.7 اینچی با رزولوشن اچ‌دی پلاس (720 در 1440 پیکسل) باشد. این نمایشگر با نسبت ابعاد 18:9 عمل می‌کند؛ بنابراین اکسپریا L3 به اندازه پرچم‌دار اکسپریا XZ4 باریک‌اندام و کشیده نخواهد بود. بر اساس گزارشات، پرچم‌دار آینده سونی از نمایشگری با نسبت ابعاد 21:9 بهره خواهد برد.

اکسپریا L3 بایستی به‌همراه یک اسکنر اثرانگشت در کناره بدنه و حداقل 32 گیگابایت حافظه‌داخلی روانه بازار شود (همچنین افرادی که به‌دنبال فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر هستند نیز می‌توانند از درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی استفاده کنند). پیکره‌بندی دوربین پشتی دوگانه از یک حسگر 13 مگاپیکسلی (یا بالاتر) و یک سنسور تشخیص عمق تشکیل می‌شود. همچنین احتمالا یک باتری 3300 میلی‌آمپرساعتی انرژی موردنیاز دستگاه را تامین خواهد کرد. این گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری و طلایی روانه بازار می‌شود. انتظار می‌رود این اسمارت‌فون با قیمت‌گذاری حدودا 199 یورویی (که با توجه به نرخ مبادلات کنونی معادل 225 دلار آمریکا است) در دسترس مشتریان قرار گیرد.

سونی در کنار عرضه پرچم‌دار اکسپریا XZ4 و هندست رده‌پایین اکسپریا L3، دو گوشی دیگر را جهت جایگزینی هندست‌های میان‌رده سری XA خود در اختیار دارد. این 2 مدل احتمالا با اسامی سونی اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس ارایه می‌شوند. ظاهرا هر 2 هندست از نمایشگرهای کشیده و باریک با نسبت ابعاد 21:9 بهره خواهند برد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها اکسپریا XZ4 نیز از نمایشگر مشابهی استفاده خواهد کرد. همچنین هر 2 گجت مذکور با ساختار پشتی شیشه‌ای و پیکره‌بندی دوربین دوگانه عرضه خواهند شد. تصاویر مربوط به این هندست‌ها اوایل هفته جاری منتشر شد. اسمارت‌فون‌های اکسپریا XZ4، اکسپریا 10، اکسپریا 10 پلاس و اکسپریا L3 بایستی در روز 25 فوریه و طی رویداد MWC در شهر بارسلونا معرفی شوند.

آیا هندست‌های 2019 اکسپریا شرایط را برای سونی تغییر خواهند داد؟

تا کنون پیرامون توقف تولید محصولات اکسپریا و رها کردن کسب‌وکار اسمارت‌فون توسط سونی بارها شایعاتی به گوش رسیده است. در ژانویه سال 2018 کاز هیرای؛ مدیرعامل سونی اعلام کرد که این کمپانی به تولید اسمارت‌فون‌ها ادامه می‌دهد؛ اما دیگر با اپل یا سامسونگ رقابت نخواهد کرد. سپس در ماه آوریل گفته شد که کسب‌وکار دستگاه‌های اکسپریا با تمرکز بر دستگاه‌های سودآور جدید محدود خواهد شد. طی 3 ماهه سوم سال 2018 سونی تنها 1.6 میلیون هندست را به فروش رساند؛ در حالی‌که این رقم طی 3 ماهه سوم سال 2017 معادل با 3.4 میلیون دستگاه بود. این آمار بیانگر کاهش چشمگیر 53 درصدی فروش سالیانه هندست‌های سونی است. همچنین تعداد هندست‌های فروخته شده توسط سونی طی 3 ماهه سوم امسال در مقایسه با 3 ماهه دوم سال جاری 600 هزار دستگاه کاهش یافت و افت 27 درصدی را تجربه کرد.

انتظار می‌رود سونی طی سال مالی منتهی به ماه آینده تنها 7 میلیون هندست را به فروش برساند. پیش‌بینی‌های اولیه از فروش 9 تا 10 میلیون دستگاهی کمپانی طی همین دوره زمانی حکایت داشتند. بر اساس برآوردهای سونی، زیان‌دهی واحد اسمارت‌فون این شرکت طی سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و غول ژاپنی بر روی کاهش 50 درصدی هزینه‌های عملیاتی این بخش کار می‌کند.

با مرور وقایع چند سال گذشته احتمالا به‌خاطر می‌آورید که سونی در ابتدای امر برای تولید گوشی‌های تلفن‌همراه با کمپانی اریکسون همکاری کرد. گوشی سونی‌اریکسون اکسپریا X1 با سیستم‌عامل ویندوز موبایل، نخستین اسمارت‌فون کمپانی به‌شمار می‌رفت. این هندست در سپتامبر سال 2008 عرضه شد. اکسپریا X10 نخستین گوشی اندرویدی آن‌ها محسوب می‌شد و در مارس سال 2010 روانه بازار شد. 1 سال بعد گوشی سونی‌اریکسون پلی به‌همراه یک گیم‌پد کشویی متولد شد. نخستین گوشی گیمینگ اندرویدی چندان چشمگیر نبود. جالب این‌که فردا هفتمین سالی است که سونی سهام شرکت اریکسون را طی یک سرمایه‌گذاری مشترک خریداری کرد.

اگرچه پیش‌بینی سونی از عدم بهره‌وری چشمگیر واحد اسمارت‌فون کمپانی تا سال 2021 حکایت دارد؛ اما این موضوع به‌معنای عدم تکاپوی شرکت طی سال جاری نیست. بایستی تا پایان سال منتظر بمانیم و ببینیم که آیا محصولات 2019 سری اکسپریا برای بهبود کسب‌وکار اسمارت‌فونی سونی به اندازه کافی قدرتمند خواهند بود یا خیر.

1 در مورد “تصاویری از سازوکار سونی جهت عدم به‌کارگیری ناچ در اسمارت‌فون اکسپریا L3”

  1. نمیدونم چرا دو زاریش انقدر کجه! منی که یه آدم عامیِ ساده شهرستانی توی یه کشور جهان سومی هستم چند ساله میدونم گوشی باید بدون حاشیه، باریک و سبک باشه تا جذاب باشه (بعلاوه دیسپلی خوب). به همین سادگی. واقعاً فهمش انقدر سخته؟ حالا شما به حاشیه بزرگ، نامتقارن و زشت این گوشی نگاه کن. عجیبه که این غول با سابقه تا این حد خودشو زده به حماقت. درست مثه نوکیا، بلک بری، اچ تی سی و…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH