بررسی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی Prestige PS42: اولترابوک گیمینگی برای با پرستیژها

غالبا لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI، درشت هیکل و سنگین وزن هستند. لپ‌تاپ‌هایی بزرگ و قدرتمند که نشان می‌دهند چیزی از یک کامپیوتر دسکتاپ کم ندارند.

اما این شرکت در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۸ همه را غافل‌گیر و لپ‌تاپ‌های سری Prestige PS42 را رونمایی کرد.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ نازک، سبک، ظریف و شیکی که می‌توانند با مک‌بوک‌های اپل، زن‌بوک‌های ایسوس، میت‌بوک‌های هواوی و اسپایرهای ایسر رقابت کنند.

مدل‌های PS42 هم در رده لپ‌تاپ‌های گیمینگ و هم در اولترابوک‌ها می‌توانند شانه به شانه بهترین‌های بازار پیش بروند. به‌ویژه در بخش قیمت و کارایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

با هم به بررسی لپ‌تاپ 8RB Prestige PS42 با پرستیژ شرکت ام‌اس‌ای می‌پردازیم:

طراحی

در نگاه نخست نمی‌دانید با یک لپ‌تاپ اولترابوک روبرو هستید یا لپ‌تاپ گیمینگ. فوق‌العاده سبک، نازک و صیقل خورده است.

پوشش بیرونی آن از جنس فلز آلومینیوم با خطوط خاکستری است که زیبایی‌اش را چندین برابر می‌کند. وقتی درب Prestige PS42 را باز می‌کنید؛ انگار با جهانی تازه روبرو شدید.

سنسور اثر انگشت در بخش تاچ‌پد و دوربین وب‌کم در بخش پایین صفحه‌نمایش به همراه باریکی لبه‌های قاب صفحه‌نمایش چیزهایی نیستند که از چشم شما دور بمانند و انگار از آینده آمده‌اند.

لوگوی Prestige ام‌اس‌ای هم روی درب صفحه‌نمایش لپ‌تاپ و هم زیر صفحه‌کلید سمت چپ حک شده است. این لوگو به رنگ سفید ضعیفی است تا در رنگ نقره‌ای غالب لپ‌تاپ گم نشود و از سوی دیگر بیش از حد در چشم نباشد.

با وزن ۱.۱۹ کیلوگرم و اندازه ۱۲.۶ در ۸.۷ در ۰.۶ اینچ (۳۲۲ در ۲۲۲ در ۱۵.۹ میلی‌متر) نمی‌توان گفت سبک‌ترین و نازک‌ترین لپ‌تاپ ۱۴ اینچی دنیاست ولی قطعا حس یک اولترابوک را برای شما القا می‌کند و می‌توان تعبیر «همراه همیشگی» را برای آن به کار برد.

در کناره‌ها و بخش پایین صفحه‌کلید، ضخامت لپ‌تاپ به ۵.۷ میلی‌متر می‌رسد. این وزن و اندازه، ایده‌آل لپ‌تاپ‌های مسافرتی هستند.

مشخص است MSI از طراحی لپ‌تاپ‌های قدرتمند گیمینگ خود برای لپ‌تاپ پرستیژ پی‌اس ۴۲ الهام گرفته است. لولاهای دوگانه و پوشش فلزی بیرونی صاف و براق آن ما را یاد لپ‌تاپ‌های GS63 یا GS73 می‌اندازد.

کلید دایره‌ای و فلزی روشن/خاموش لپ‌تاپ در بالای صفحه‌کلید و درون باکسی جداگانه قرار دارد. اطراف آن مشبک و برای تهویه هوای داخل جعبه لپ‌تاپ است. برخی لپ‌تاپ‌ها کلید پاور را هم در صفحه‌کلید می‌گنجانند که غالبا ایده جالبی نیست.

چراغ LED روی این کلید تعبیه نشده و چراغ‌ها در گوشه سمت چپ و بسیار کوچک و مینیاتوری کار شدند. ظرافت‌های طراحی کلید پاور، چراغ‌ها و وب‌کم به شیکی طراحی افزودند.

پشت لپ‌تاپ، پایه‌های کوچک سیاه رنگی برای قرارگیری روی میز و سطوح صاف مشاهده می‌شود. کل صفحه پشتی یک دست صاف و بدون خمیدگی یا تورفتگی و برآمدگی است.

داک باز و بسته کردن درب و صفحه‌نمایش لپ‌تاپ به اندازه کافی محکم، نرم و روان است. شما می‌توانید با خیال راحت لپ‌تاپ را ۱۸۰ درجه باز کنید یا برعکس کرده و روی میز قرار دهید. ناقص بودن طراحی لولاها در پشت لپ‌تاپ کمی توی ذوق می‌زند.

در آزمایش‌هایی که روی سطح مقاومت و استحکام بدنه و صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ انجام دادیم؛ به نظر رسید به اندازه یک لپ‌تاپ فلزی رایج بازار محکم نیست و با فشار کمی می‌تواند ضربه ببیند. به طور ویژه، درب لپ‌تاپ بسیار ظریف و نازک است و تاب ضربات محکم یا فشار زیاد را نخواهد داشت.

درگاه‌های ارتباطی

در بخش جلویی لپ‌تاپ Prestige PS42 هیچ درگاه ارتباطی مشاهده نمی‌کنیم و فقط یک زبانه برای باز و بسته کردن راحت درب صفحه‌نمایش مشاهده می‌شود.

در کناره سمت راست قفل کینگستون، کارت‌خوان SD، یک درگاه USB Type-C Gen 1 و دو درگاه USB 3.1 Type-A دیده می‌شود.

عجیب است که قفل کینگستون در پایین کناره سمت راست تعبیه شده است. چون می‌تواند مانعی بر سر راه ماوس متصل به لپ‌تاپ باشد. بهتر بود مکان قفل به بخش‌های دیگری مثلا پنل پشتی منتقل می‌شد.

در کناره سمت چپ هم آداپتور AC برق، درگاه HDMI 1.4، یک درگاه USB Type-C Gen 1 و جک ۳.۵ میلی‌متری ترکیبی صدا دیده می‌شوند. در پنل پشتی هم هیچ درگاه ارتباطی و اتصالی مشاهده نمی‌شود.

با این حساب، تمام درگاه‌ها در کناره‌های راست و چپ چیدمان شده‌اند که یکی از دلایل زیبایی این لپ‌تاپ است.

البته، شاید کاربران انتظار داشتند درگاه‌های بیشتری روی این لپ‌تاپ مشاهده کنند. مثلا، درگاه HDMI 2.0 ندارد یا شاید بهتر بود یک درگاه USB Type-C هم تعبیه می‌شد که برای شارژ دستگاه‌های دیگر استفاده شود.

بزرگ‌ترین کاستی در این بخش، نبود درگاه شبکه اترنت یا همان RJ45 است. احتمالا، مهندسان MSI فرض کردند وای‌فای دو بانده AC این لپ‌تاپ به اندازه کافی سریع است تا از پس بازی‌های آنلاین و استریم ویدیو برآید. خود کاربران می‌توانند با خرید یک مبدل USB به RJ45، لپ‌تاپ را با کابل شبکه به اینترنت متصل کنند.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

اگرچه این لپ‌تاپ می‌تواند در رده گیمینگ قرار بگیرد ولی صفحه‌کلید آن برای کارهای اداری و کسب‌وکاری سفارشی‌سازی شده است.

صفحه‌کلید لپ‌تاپ پرستیژ پی‌اس ۲۴ با اندازه ۳۰ در ۱۰.۵ اینچ، سبک و صیقل‌خورده با تایپوگرافی متفاوت با صفحه‌کلیدهایی لپ‌تاپی است. طبیعی است این صفحه‌کلید از نمونه‌های لپ‌تاپ GS65 و GS73 سبک‌تر و ظریف‌تر است.

در ابتدا، انتظار داشتیم یک صفحه‌کلید SteelSeries را مشاهده کنیم ولی این صفحه‌کلید بیشتر شبیه به صفحه‌کلید اولترابوک‌های سنتی است. کلیدها نرم و ارتعاشی هستند.

یک اشاره آهسته کافی است تا کلید فشرده شود. کلیدهای بزرگ با ترک‌پد کوچک به ما می‌گویند تایپ مهم‌تر از بازی است.

کلیدهای مهم و حساس بزرگ طراحی شدند تا کاربر راحت‌تر بتواند با آن‌ها کار کند. کلیدهای Function هم نسبتا بزرگ هستند تا کاربر سریع‌تر و دقیق‌تر ازشان استفاده کند.

نور پس‌زمینه صفحه‌کلید فقط سفید و در چهار سطح است که گاهی اوقات، خواندن حروف روی کلیدها کمی سخت می‌شود چون رنگ سفید برای کلیدهای نقره‌ای چندان مناسب نیست.

به طور کلی، از کار با صفحه‌کلید این لپ‌تاپ احساس رضایت خواهید داشت. خاصا افرادی که انگشتان و دست‌های کوچک‌تری دارند؛ بهتر می‌توانند تایپ و در سفر یا شرایط غیرپایدار کارهای خود را ردگیری کنند.

همان‌طور که گفتیم؛ هم ترک‌پد و هم فضای قرارگیری مچ دست روی لپ‌تاپ برای کار با آن کوچک در نظر گرفته شده است.

شاید افرادی که دستان بزرگی دارند؛ کمی به مشکل بربخورند. اندازه این ترک‌پد حدودا ۱۰ در ۵.۸ سانتی‌متر است. در گوشه بالا سمت چپ آن یک حسگر اثر انگشت کار گذاشته شده است.

برخی کاربران ترجیح می‌دهند این سنسور در کلید پاور لپ‌تاپ قرار گرفته باشد و فضای ترک‌پد به طور کامل آزاد باشد ولی به هر حال مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. چون شما کمتر با آن ناحیه کار می‌کنید یا انگشتان شما آن ناحیه را لمس می‌کنند.

صفحه‌نمایش

نمایشگر این لپ‌تاپ ۱۴ اینچ واقعی FHD با دقت تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و از نوع IPS است. یک صفحه‌نمایش مات و باریک که یکی از مزایای اصلی این لپ‌تاپ MSI است.

کنتراست این صفحه‌نمایش 1000:1 با تفکیک و عمق رنگ بسیار مناسب و فوق‌العاده دقیق است. طیف‌های رنگی سیاه و سفید را بسیار خوب نشان می‌دهد و افرادی که می‌خواهند کارهای گرافیکی انجام دهند؛ نیازی به کالیبراسیون صفحه‌نمایش ندارند.

پوشش طیف‌های رنگی sRGB این نمایشگر حدود ۶۴ درصد است که در مقایسه با نمایشگرهای بهترین لپ‌تاپ‌های دنیا، امتیاز خوبی است.

نور پس‌زمینه آن کمی کمتر از رقبا است و سطح روشنایی برای کاربرانی که بسیار حساس هستند؛ پایین‌تر از نمایشگرهای 1080p است. حداکثر روشنایی این نمایشگر ۲۴۳ نیت است ولی بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپ بازار از روشنایی ۳۱۱ یا ۲۹۶ نیت سود می‌برند.

هنگامی که یک فیلم 1080p پخش کردیم؛ جزییات درون فیلم با وضوح و کیفیت بالا قابل مشاهده هستند.

رنگ‌ها، سایه‌ها و فضاهای تاریک هم قابل تشخیص بوده و شما می‌توانید اشیای درون یک غار تاریک را شناخته و از هم تشخیص دهید.

مشخص است این نمایشگر برای اجرای بازی‌های با گرافیک بالا طراحی شده است و کیفیتی به مراتب بالاتر از یک نمایشگر معمولی دارد. زاویه دید صفحه‌نمایش نیز مناسب است.

کارایی

شرکت MSI چندین مدل از لپ‌تاپ Prestige PS42 با مشخصات سخت‌افزاری متفاوت روانه بازار کرده است.

ما مدل 8RB Prestige PS42 را مورد بررسی قرار دادیم که مجهز به پردازنده Core i7-8550U با فرکانس کاری ۱.۸ تا ۲ گیگاهرتز، حافظه رم ۱۶ گیگابایتی DDR4-2400، درایو ۵۰۰ گیگابایتی SSD و کارت‌های گرافیک اینتل UHD Graphics 620 و انویدیا GeForce MX150 است.

این مشخصات نشان می‌دهند لپ‌تاپ 8RB Prestige PS42 فراتر از یک لپ‌تاپ اولترابوک مسافرتی یا کسب‌وکاری ساده است.

با یک لپ‌تاپ با مشخصات گیمینگ روبرو هستیم که می‌تواند نهایت قدرت و کارایی را در بدنه‌ای سبک و لاغر به کاربران ارایه بدهد. توجه داشته باشید که این لپ‌تاپ فقط از یک اسلات حافظه رم پشتیبانی می‌کند و حداکثر رم می‌تواند همان ۱۶ گیگابایت برای یک اسلات باشد.

هنوز کلید پاور دستگاه را فشار نداده‌اید؛ ویندوز ۱۰ روبروی شما ظاهر می‌شود. سنگین‌ترین برنامه‌ها مانند فتوشاپ، تری‌ دی ‌مکس و ادوبی لایت‌روم در ثانیه‌ای اجرا می‌شوند و خیلی نرم و روان خواهند بود.

پردازنده Core i7-8550U با فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده است و یکی از بهترین پردازنده‌های دسکتاپ نسل هشتم با معماری کیبی‌لیک در بازار است. یک پردازنده ۴ هسته‌ای با ۸ نخ پردازشی و ۸ مگابایت حافظه نهان سطح سه که می‌تواند تا ۴ گیگاهرتز افزایش فرکانس کاری داشته باشد.

با نرم‌افزارهای اورکلاکینگ پردازنده‌ای مانند CineBench R15 حداکثر فرکانس ۲.۶ تا ۲.۷ گیگاهرتز به دست می‌آید و بعید است بیشتر از این بالاتر برود.

امتیازهای ثبت شده در این نرم‌افزار هم نشان می‌دهند ۱۴ درصد افزایش سرعت پیدا می‌کند. مقایسه این نتایج با رقبا نشان می‌دهد بهترین کارایی ثبت نشده است ولی از بسیاری لپ‌تاپ‌های گیمینگ مشابه بهتر است و مثلا در رتبه‌های سوم یا چهارم قرار می‌گیرد.

بررسی کارایی کلی سیستم با نرم‌افزارهای PCMark 8 Home و PCMark 10 هم نشان می‌دهد در رتبه اول یا دوم بهترین لپ‌تاپ‌های هم‌رده خودش می‌گیرد.

بهره‌گیری از کارت گرافیک GeForce MX150 و درایو SSD باعث می‌شود هیچ افت کارایی، سکته و باگی نداشته باشد و قابلیت Optimus هم افزایش عمر باتری در پردازش‌های سنگین را به همراه داشته باشد.

سرعت کارت گرافیک جی‌فورس MX150 انویدیا روی لپ‌تاپ ام‌اس‌ای حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سریع‌تر از لپ‌تاپ‌های مشابه با همین کارت گرافیک است.

به‌طوری‌که نیازی به بهبود و اورکلاک کارت گرافیک نخواهید داشت. به گفته نرم‌افزار 3DMark 11، شما با این لپ‌تاپ و کارت گرافیک می‌توانید به جنگ بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ دنیا بروید.

به راحتی، غالب بازی‌های ویدیویی سنگینی مانند LoL ،DOTA 2 و Overwatch را اجرا می‌کند و برای اجرای بازی Witcher 3 نیاز به تنظیماتی دارد.

بسیاری از اولترابوک‌ها یا نوت‌بوک‌های ۱۳ و ۱۴ اینچی هم‌رده لپ‌تاپ MSI، نمی‌توانند چنین قدرت و سرعت گرافیکی به دست بدهند و ۲۰ الی ۳۰ درصد کندتر هستند.

در تصویر زیر، نتایج ارزیابی درایو SSD لپ‌تاپ را هم در نرم‌افزار CrystalDiskMark مشاهده می‌کنید.

در بسیاری از آیتم‌ها سرعت خواندن و نوشتن این درایو بهتر از لپ‌تاپ‌های دیگر است.

نویز و حرارت

در لپ‌تاپ ام‌اس‌ای پرستیژ پی‌اس ۲۴ دو فن با سه لوله انتقال حرارت به همراه دو لوله برای کارت گرافیکی تعبیه شده است.

مهم‌تر از این‌ها، اندازه بزرگ‌تر فن‌ها و سیستم‌ خنک‌کننده این لپ‌تاپ در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دیگر مجهز به کارت گرافیک GeForce MX150 است.

برخی از لپ‌تاپ‌ها تنها از یک فن و لوله انتقال حرارت مشترک میان CPU و GPU استفاده کردند. نتیجه این سیستم خنک‌کننده، صدای آرام و یکنواخت لپ‌تاپ در اوج بار کاری است.

صدای نویز این لپ‌تاپ فقط ۳۸ دسی‌بل در هنگام بازی‌های ویدیویی است که زیر آستانه استاندارد لپ‌تاپ‌های گیمینگ محسوب می‌شود.

اگر محیط کاری شما بسیار ساکت باشد؛ شاید صدای کلیدها به گوش برسد ولی در محیط‌های شلوغ هیچ صدایی شنیده نمی‌شود که آزاردهنده باشد.

وقتی لپ‌تاپ بسیار داغ شود؛ بیشترین نقاطی که حرارت بالای آن‌ها احساس می‌شود؛ وسط صفحه‌کلید و پشت لپ‌تاپ است که دما به مرز ۴۶ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

این دما روی لپ‌تاپ‌های گیمینگ چند کیلوگرمی مشاهده می‌شود و شاید برای این لپ‌تاپ نازک کمی زیاد باشد. اطراف و کناره‌های لپ‌تاپ دمایی کمتر و در حدود ۲۹ درجه سانتی‌گراد خواهد داشت که احتمالا دست‌های شما هم آن‌جا است.

به هر حال، اگر می‌خواهید ساعت‌ها با این لپ‌تاپ بازی کنید؛ بهتر است یک پد خنک‌کننده زیر آن قرار دهید.

باتری و بلندگو

ام‌اس‌ای روی لپ‌تاپ خوش‌تیپ خود باتری ۵۰ وات ساعتی با عمر ۱۰ ساعته نصب کرده است. یک باتری ۴ سلولی لیتیم-پلیمر که به نظر کافی است.

در آزمایش‌هایی که انجام دادیم و شامل انجام بازی، پخش ویدیو و کارهای گرافیکی سنگین بود؛ عمر باتری بین ۸ الی ۸.۵ ساعت نشان داده شد ولی در حالتی که کارهای روزمره انجام شود و روشنایی صفحه‌نمایش کاهش پیدا کند؛ عمر باتری تا ۱۷ ساعت هم افزایش پیدا خواهد کرد.

این رکوردها بی‌نظیر و چشمگیر هستند. در کمتر لپ‌تاپی با مشخصات سخت‌افزاری گیمینگ مانند Prestige PS42 شاهد این عمر باتری هستیم. نزدیک به ۲ ساعت هم شارژ باتری طول می‌کشد.

دو بلندگوی ۲ وات روی لپ‌تاپ مورد بررسی ما نصب شده که طبیعی است نباید صدای بسیار بلند و فراگیری بدهد.

این صدا برای محیط‌های با نویز پایین و ساکت، کافی است ولی هنگامی که در ویدیوکنفرانس، سالن سخنرانی و محیط‌های شلوغ باشید؛ شاید بهتر باشد بلندگوی خارجی به لپ‌تاپ متصل کنید.

حرف آخر

شرکت MSI با معرفی لپ‌تاپ سری Prestige PS42، رسما وارد بازار جدیدی شد. اولترابوک‌های گیمینگ عنوان جذابی هستند که می‌توانند هر کاربری را به وسوسه بیندازند و اولین مدل‌های ام‌اس‌ای خیلی خوب از آب درآمدند. شما در Prestige PS42 چندین مزیت را با هم دارید: سرعت، کارایی، سبکی، زیبایی و کاربری.

در عین اینکه لپ‌تاپی سبک برای مصارف مسافرتی است؛ می‌تواند بهترین بازی‌های ویدیویی را با سرعت و کیفیت سطح بالایی اجرا کند. همان‌طور که زیبا و شیک است؛ صفحه‌نمایش و کارایی دل‌پذیری دارد.

در بسیاری از بخش‌ها می‌تواند بهترین لپ‌تاپ ۱۴ اینچی بازار باشد اما توجه به چند کاستی می‌تواند نسل بعدی این اولترابوک را ایده‌آل‌ترین لپ‌تاپ کند.

درگاه‌های بیشتر، روشنایی بیشتر صفحه‌نمایش، نور پس‌زمینه صفحه‌کلید بهتر، حافظه رم بیشتر و بهبودهایی در طراحی نکاتی هستند که باید شرکت ام‌اس‌ای برای نسل‌های جدید سری Prestige PS42 مدنظر قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH