آریو؛ خودرویی چینی اما با ظاهری ژاپنی

در سال 1393 که اوج آغاز ورود محصولات چینی به بازار خودرو ایران بود. کمپانی خودروسازی زوتی که اخیرا با شاسی‎بلند جدید خود یعنی زوتی دامایX7 در ایران شناخته می‎شود، محصولی با نام زوتیZ300 را به ایران وارد کرد. این خودرو که توسط کمپانی سایپا به ایران وارد می‎شد، پس از مدتی توسط همین شرکت در خط مونتاژ قرار گرفت و کمی بعد با نام آریوS300 وارد بازار خودرو ایران شد. این خودرو در ابتدای حضور خود نتوانست توجه زیادی را به خود جلب کند. پس از مونتاژ نیز با این که تغییراتی در داخل و ظاهر این خودرو ایجاد شد بازهم خودرو پر طرفداری در بازار ایران نبود. اما در طول این 4 سال سایپا همچنان بر مونتاژ این خودرو اصرار داشته و دارد. از این رو ما نیز در ادامه به معرفی و بررسی این خودرو موجود در بازار ایران می پردازیم.

طراحی خارجی آریوS300

آریوS300 بر روی شاسی تویوتا آلیون که یک خودرو محبوب ژاپنی در سال 2007 بود ساخته شده است و شباهت‎های زیادی در طراحی خارجی و داخلی به این خودرو دارد. به طور کلی طراحی ظاهری این خودرو تعریف زیادی ندارد زیرا از روی یک پلتفرم بسیار قدیمی مربوط به سال 2007 ساخته شده است. همان‎طور که در تصویر نیز مشاهده می‎کنید، طراحی سپر و چراغ‎های جلو در آن حالتی ساده و قدیمی دارند. نمای جانبی آریوS300 نیز چنگی به دل نمی‎زند و عاری از هرگونه خطوط حجم‎دهنده است. در نمای پشت خط کرومی بین دو چراغ عقب کمی این نما را از سادگی درآورده است.

از این رو اگر قصد خرید آریوS300 را دارید بهتر است طراحی خارجی این خودرو را ملاکی برای خرید خود قرار ندهید، زیرا این طراحی در نگاه اول جذابیت زیادی ندارد و احتمالا شما را از خرید آریوS300 منصرف می‎کند.

طراحی داخلی آریوS300

کمپانی سایپا برای طراحی داخل کابین آریوS300 نیز تا حد زیادی از آلیون کمک گرفته است. طراحی داخل کابین این خودرو کمی بهتر از طراحی خارجی آن است و از سادگی بیش‎از‎حد پا را کمی فراتر گذاشته است. استفاده از پلاستیک طرح چوب در قسمت داشبورد و تودری‎ها کمی جلوه به داخل کابین بخشیده است. اما در همان نگاه اول کیفیت مواد نه‏چندان دلچسب این خودرو برای ساخت قسمت داشبورد توی ذوق می‏زند. اما به‌طور‎کلی قرار‎گیری صفحه نمایشگر و دریچه‎های تهویه هوا در قسمت داشبورد هماهنگی قابل قبولی دارند. از‎این‎رو می‎توان گفت طراحی داخل کابین این خودرو نسبت به خودروهای تولید داخل دیگر مانند تندر90 پلاس در سطح بهتر و میانه‎ای قرار دارد.

صندلی‌های آریوS300 نسبت به مدل‌های دیگر تولیدی سایپا ارگونومیک‌تر بوده و از چرم مصنوعی می‌باشند. صندلی راننده قابلیت تنظیم در 4 جهت را دارد و صندلی‌های عقب تاشونده و مجهز به ایزوفیکس هستند. ازجمله امکانات دیگر داخل کابین این خودرو می‌توان به سیستم تهویه هوای اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و دارای راهنما، سانروف، شیشه عقب گرمکن دار، چراغ‌های جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع، دوربین دید عقب، سنسور پارک دنده‌عقب، فرمان هیدرولیک و مانیتورLCD و سیستم صوتی باقابلیت کنترل از پشت فرمان اشاره کرد. فضای داخل کابین و اندازه صندلی‌ها برای چهار نفر سرنشین بزرگ‌سال جادار و مناسب است. فضای جلو زانو و بالای سر نیز در این خودرو استاندارد می‌باشد و در سفرهای طولانی برای سرنشین‌های عقب مشکل‌ساز نیست.

امکانات ایمنی آریوS300 در سطح کاملاً معمولی قرار دارد. سیستم ایمنی این خودرو شامل 2 عدد کیسه هوا در مدل پایه و شش عدد در نمونه الگانت، سیستم ترمز ضد قفلABS و EBD، ترمزهای جلو و عقب دیسکی و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر می‌باشد. ایمنی این خودرو برای مسیرهای شهری به نظر بد نیست اما برای سفرهای طولانی که احتمال تصادفات جاده‌ای در آن بیشتر است اصلاً مناسب ارزیابی نمی‌شود. بنابراین اگر به دنبال خودرویی ایمن هستید بهتر است خرید آریوS300  را در گزینه‌های آخر خود قرار دهید.

مشخصات فنی و عملکرد آریوS300

این خودرو با دو نوع موتور 1.5 لیتری و 1.6 لیتری به بازار عرضه می‎شود. مدل 1.5 لیتری فقط حالت دستی و موتور 1.6 لیتری دو حالت دستی و اتوماتیک دارد. موتور 1.5 لیتری آن به همراه گیربکس 5 سرعته دستی توانایی تولید 103 اسب بخار نیرو و 141 نیوتون متر گشتاور را دارد. در این حالت مصرف سوخت ترکیبی آریوS300، 7 لیتر به ازای هر 100لیتر می‎باشد.

موتور 1.6 لیتری این خودرو با گیربکس 5 سرعته دستی و یا 4سرعته اتوماتیک خود نیرویی معادل 112 اسب بخار و گشتاوری معادل 151 نیوتون متر تولید می‎کند. با این موتور در حالت دنده دستی مصرف سوخت ترکیبی  آریوS300 7.1 لیتر و در حالت اتوماتیک آن به 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‎رسد.

سخن پایانی

همانطور که  مشاهده می‎کنید این خودرو از عملکرد فنی بالایی برخوردار نیست و به‎طو‎ر‎کلی در سطح میانه‎رو به پایین ارزیابی می‎شود. به‎همین‎دلیل نیز خریدوفروش آریوS300 در بازار مانند دیگر خودروهای داخلی مورد‎استقبال قرار نگرفت. از طرفی نیز بر اساس گزارشات بسیاری از دارندگان این خودرو، قطعات یدکی این خودرو نیز به سختی یافت می‎شود و عملکرد نمایندگی در ارائه خدمات این خودرو بسیار ضعیف است. قیمت آریوS300 در بازار خرید و فروش خودرو فعلی حدود 120 تا130 میلیون تومان می‎باشد. این قیمت برای خرید آریوS300 با این سطح عملکرد فنی و ایمنی به‎نظر منطقی نیست.

منبع : ویرلن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH