زمان پاسخگویی مانیتور چیست و چه اهمیتی دارد؟

هنگام خرید مانیتور با مشخصات فنی زیادی مواجه می‌شوید. در حالیکه اکثریت به رزولوشن و اندازه صفحه توجه می‌کنند فاکتور مهمی چون زمان پاسخگویی مانیتور فراموش می‌شود‌.
زمان پاسخگویی (Response Time) مدت زمانیست که طول می‌کشد تا تصویر در مانیتوراز یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند.
زمان پاسخگویی نسبت به تغییر رنگ تصویر از سیاه به سفید و مجددا به سیاه در میلی‌ثانیه سنجیده می‌شود.
زمان پاسخگویی یک ال‌سی‌دی معمولی زیر 10 میلی‌ثانیه است در حالی که در بعضی از ال‌سی‌دی‌ها این زمان به 1 میلی‌ثانیه می‌رسد.
بر سر روش دقیق اندازه‌گیری این ثابت توافق نظر وجود ندارد. چرا که بعضی از کمپانی‌ها این مدت را بر اساس تغییر رنگ از مشکی به سفید و یا از مشکی به سفید و مجددا مشکی و یا به طور معمول از خاکستری به خاکستری اندازه می‌گیرند.
این بدین معنی است که در تمامی روش‌ها طیف کاملی طی می‌شود اما مقدار غلظت رنگ خاکستری در شروع و پایان متفاوت است‌.
در تمامی موردها مدت زمان پاسخگویی پایین‌تر، بهتر است زیرا باعث از بین رفتن تاری و محو شدن تصویر می‌شود.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی مانیتور را نباید با رفریش ریت مانیتور اشتباه گرفت. هرچند به نظر شبیه می‌آیند اما رفریش‌ریت تعداد دفعاتی‌ است که صفحه تصویر را عوض می‌کند که براساس هرتز اندازه‌گیری می‌شود.
اکثر مانیتورها رفرش‌ریت 60 هرتزی دارند که البته هرچه این رقم بالاتر برود، بهتر است.

چرا زمان پاسخگویی پایین بهتر است؟

معمولا کاربران از وجود فاکتور زمان پاسخگویی در مانیتور آگاه نیستند؛ زیرا بیشتر اوقات چندان مهم به نظر نمی‌آید.
برای وبگردی، نوشتن ایمیل، کار با ورد و یا ویرایش تصویر، فاصله زمانی تغییر رنگ‌ها به قدری سریع هستند که حتی متوجه آن نمی‌شوید.
این تأخیر حتی در نمایش ویدیوها در کامپیوترهای مدرن و تلویزیون‌ها معمولا برای بیننده قابل توجه نیست.

زمان پاسخگویی

اما استثنا در بازی‌هاست! برای گیمرها هر میلی‌ثانیه ارزش دارد. تفاوت بین برنده شدن و باختن یک مبارزه، برخورد شلیک اسنایپر از راه دور و یا حتی رسیدن به خط پایان تنها به یک میلی‌ثانیه بستگی دارد.
بنابراین برای گیمرهایی که به دنبال بهبود هر المانی برای افزایش کیفیت بازی هستند، خرید مانیتوری با میزان زمان پاسخگویی کم بین 1 تا 5 میلی‌ثانیه ارزش هزینه کردن را دارد.

چه نوع مانیتور‌هایی سریع‌تر هستند؟

در لپ‌تاپ یا گوشی معمولا امکان انتخاب مدلی با زمان پاسخگویی کم را ندارید، گرچه استثنائاتی وجود دارد. اما اگر قصد دارید یک مانیتور جدید برای بازی خریداری کنید، باید سریع‌ترین پنل ممکن را تهیه کنید.
سه نوع پنل ال‌سی‌دی مختلف وجود دارد که 99% از پنل‌های فروخته‌شده امروزی را تشکیل می‌دهند.

پنل‌های صفحه‌نمایش (TN (Twisted Nematic:

پنل تی‌ان ارزان است اما طیف رنگی ضعیفی دارد. این پنل‌ها جز سریع‌ترین پنل‌های بازار از لحاظ زمان پاسخگویی هستند. مانیتورهای گیمینگ معمولا برای افزایش سرعت، پنل‌های تی‌ان با طیف رنگی کم را انتخاب می‌کنند.

پنل‌های صفحه‌نمایش (IPS (In-Plane Switching:

پنل‌های آی‌پی‌اس گرانتر هستند اما طیف رنگی دقیق‌تری دارند.
مانیتورهای آی‌پی‌اس برای طراحان گرافیک، عکاسان، ویرایشگرهای ویدئویی و کسانی‌که دقت رنگ برایشان اهمیت دارد، کاربردی هستند. این پنل‌ زمان پاسخگویی بالاتری نسبت به پنل تی‌ان دارد و به ندرت برای مانیتور گیمینگ استفاده می‌شود.

پنل‌های صفحه‌نمایش (VA (Vertical Alignment:

پنل‌های وی‌ای با طراحی جدیدتر، زمان پاسخگویی سریع تی‌ان و دقت رنگ و وضوح آی‌پی‌اس را جفت کرده‌اند. بسیاری از مانیتورهای بازی در حال حاضر با پنل وی‌ای ساخته می‌شوند که رفرش‌ریت آن‌ها تنها 1 میلی‌ثانیه است.
اگر به دنبال یک مانیتور برای گیم هستید، پنل‌های تی‌ان و یا وی‌ای را انتخاب کنید. مانیتورهای آی‌پی‌اس کمیاب و گران هستند و نیز سرعت کافی ندارند. معمولا نوع پنل را می‌توانید به صورت آنلاین و یا از روی جعبه مانیتور پیدا کنید.

معایب مانیتورهایی با زمان پاسخگویی سریع چیست؟

برای کاهش زمان پاسخ، اغلب مانیتورهای گیمینگ فرایند پردازش تصاویر پیچیده‌ای را که بین سیگنال کامپیوتر برقرار می‌شود، قربانی می‌کنند. این شامل تصحیح رنگ مانیتور، روشنایی، فیلتر آبی و ویژگی‌‌های مشابه است.
اگر مانیتور را روی سریع‌ترین زمان پاسخگویی تنظیم کنید، احتمالا شاهد کاهش روشنایی و کدر شدن رنگ‌ها خواهید بود.

آیا باید یک مانیتور با زمان پاسخگویی کم بخرید؟

آیا واقعا این مانیتور برای شما ارزش خرید دارد؟
برای اکثر بازی‌های تک‌نفره و یا در برابر کامپیوتر نیاز چندانی به خرید مانیتوری با زمان پاسخگویی کم ندارید!
اکثرا بازی‌هایی مثل Minecraft حتی اگر آنلاین بازی شوند تاخیر تصویر پایینی نخواهند داشت.
در مورد بازی‌های آنلاین اگر اتصال ضعیفی به بازی مالتی‌پلیر داشته باشید، زمانی که صرف ارسال داده به سرور بازی و باز پس گرفتن آن می‌شود احتمالا بسیار بیشتر از زمان پاسخگویی مانیتور خواهد بود.
حتی در یک مانیتور کند با زمان پاسخگویی 10 میلی‌ثانیه اگر پینگ بازی به سرور 100 میلی‌ثانیه باشد، تاخیر تصویر، فاکتور تأثیرگذاری بر برد شما نخواهد بود.

زمان پاسخگویی
ولی اگر سرعت اتصال بالایی دارید و گیم‌هایی پر‌سرعتی چون Overwatch ،Rocket League ،Street Fighter بازی می‌کنید، در خرید شک نکنید.
این موضوع برای کنسول‌های بازی و تلویزیون‌ها نیز صادق است، حتی اگر کنسول را به مانیتور کامپیوتر وصل کنید.

1 در مورد “زمان پاسخگویی مانیتور چیست و چه اهمیتی دارد؟”

  1. سلام یه مانیتور میخاستم بخرم ای پی اس هستش زمان پاسخ گویی ش 5 میلی ثانیه هستش بازی های شوتر آنلاین بازی می‌کنم آیا فرق آنچنانی با 1 میلی ثانیه داره یه تبلیغ

    1
    12

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH