گوگل بالاخره امکان انتخاب داک‌داک‌گو به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را به کروم اضافه کرد

روز چهارشنبه علی‌رضا علی‌پور برای شما از انتشار نسخه ۷۳ گوگل کروم خبر داد و از ویژگی‌های جدید و جذاب این نسخه از مرورگر محبوب شرکت گوگل جزئیاتی را منتشر کرد. اما یکی از این جزئیات که کمتر مورد توجه قرار گرفت اضافه شدن یکی از رقبای اصلی موتور جست‌وجوی گوگل به جمع موتورهای جست‌وجوی پیش‌فرض کروم بود. درست حدس زدید، منظورم داک‌داک‌گو است.

موتور جست‌وجوی داک‌داک‌گو ادعا می‌کند که بر خلاف گوگل به دنبال کسب درآمد به وسیله اطلاعات کاربران خودش نیست و این اطلاعات را جمع‌آوری نمی‌کند و یا به اشتراک نمی‌گذارد. داک‌داک‌گو در مسیر جذب کاربر هم چندان ناموفق نبوده است، گرچه این موتور جست‌وجو (هنوز) در حد گوگل پولدار و قدرتمند نیست و برای همین شاید چندان به شهرت نرسیده باشد، اما برای کاربرانی که به امنیت اطلاعات خود اهمیت می‌دهند و به دنبال جایگزینی برای موتور جست‌وجوی گوگل می‌گردند، داک‌داک‌گو یکی از اولین انتخاب‌ها محسوب می‌شود.

اکنون در نسخه ۷۳ کروم، گوگل علاوه بر اضافه کردن چندین موتور جست‌وجوی مختلف به عنوان گزینه‌ای برای انتخاب به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض، داک‌داک‌گو را هم در نزدیک به ۶۰ کشور به مرورگر خود افزوده است.

این ۶۰ کشور عبارتند از: آرژانتین، اتریش، استرالیا، بلژیک، برونئی، بولیوی، برزیل، بلیز، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کرواسی، آلمان، دانمارک، جمهوری دومینیکن، اکوادور، جزایر فارو، فنلاند، یونان، گواتمالا، هندوراس، مجارستان، اندونزی ایرلند، هند، ایسلند، ایتالیا، جامائیکا، کویت، لبنان، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، موناکو، مولداوی، مقدونیه، مکزیک، نیکاراگوئه، هلند، نروژ، نیوزیلند، پاناما، پرو، فیلیپین، لهستان، پورتوریکو، پرتغال، پاراگوئه ، رومانی، صربستان، سوئد، اسلوونی، اسلواکی، السالوادور، ترینیداد و توباگو، آفریقای جنوبی، سوئیس، انگلستان، اروگوئه، ایالات متحده و ونزوئلا.

تصور می‌شود این اقدام به خاطر فشار کشورهای مختلف بر روی شرکت‌های بزرگی همچون گوگل است مبنی بر این‌که با انحصارسازی خودشان مانع پیشرفت رقبای‌شان نشوند. علت هر چه که هست، کوتاه آمدن گوگل در این ابعاد و اجازه جولان دادن به یک رقیب برای برترین محصولش یعنی موتور جست‌وجو اتفاق نادری محسوب می‌شود. برای آن‌که بهتر متوجه عمق اختلاف بین گوگل و داک‌داک‌گو بشوید، بد نیست یادآور شوم که داک‌داک‌گو از گوگل درخواست کرده بود که دامنه duck.com را برای داک‌داک‌گو آزاد سازد، اما گوگل تا مدت‌ها این دامنه را تحت تملک خود نگه داشته بود و هر کاربری که وارد این دامنه می‌شد به صفحه اصلی موتور جست‌وجوی گوگل هدایت می‌گردید. در نهایت در دسامبر ۲۰۱۸ گوگل راضی شد که duck.com را برای داک‌داک‌گو آزاد سازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH