با من زندگی کن! (بررسی گوشی آلکاتل آیدل اولترا)

alcatel-idol-ultra-1

آیدل آلترا، تلفنی که جایگاه چهارم را در لیست باریک‌ترین تلفن‌های هوشمند دنیا دارد. این تلفن هوشمند زیبا که در خانواده آلکاتل وان تاچ باریک‌ترین است، با داشتن یک صفحه نمایش قابل احترام 4.7 اینچی آمولد و با کیفیت اچ‌دی، نه تنها هنگام در دست گرفتن حس خوشایندی به کاربر می‌دهد، بلکه چشمان ما را نیز محو زیبایی‌ها و کیفیت صفحه نمایش خواهد کرد.

طراحی و ظاهر

آلترا آیدل جزء آن دسته از تلفن‌هایی است که طراحی با وقاری دارد، اگر هم با سلیقه بعضی‌ها جور نباشد، حداقل می‌توان گفت که به راحتی در دستان جای می‌گیرد و حملش راحت است. با وزن 115 گرمی، هنگامی که در دستانتان می‌گیرید، واقعا سبک و باریک به نظر می‌رسد. تمام طراحی این تلفن هوشمند یکدست بوده، به جز بخشی که لنز دوربین در آن جای گرفته که به اندزه چند میلی‌متر به بیرون آمده است.

alcatel-idol-ultra-11

آلکاتل آیدل برای رسیدن به این بدنه باریک از خیلی چیزها گذشته است. یکی از مواردی که شاید با شنیدنش کمی هم شگفت زده شوید، این است که این تلفن هوشمند جک استاندارد صدا را ندارد. بله درست شنیدید، هیچ نشانه‌ای از جک 3.5 میلیمتری صدا در بدنه این تلفن هوشمند نخواهید یافت و به جای آن می‌توانید هدفون خود را به در گاه USB و از طریق یک آداپتورمتصل کنید که این آداپتور با خود گوشی عرضه می‌شود.

alcatel-idol-ultra-17

به غیر از حذف جک صدا، با نبود شکاف کارت حافظه نیز مواجه می‌شویم. البته درکناره سمت راست گوشی درگاه سیم کارت را خواهید دید. برای این درگاه نیز درپوشی مغناطیسی در نظر گرفته شده است تا به راحتی در جایگاه خودش چفت  شود.

alcatel-idol-ultra-8

در قسمت بالایی هم پورت USB و دکمه پاور جای گرفته‌اند و دکمه‌های صدا نیز سمت چپ را از آن خود کرده‌اند. فشردن کنترل‌های صدا و دکمه پاور راحت است و پاسخگویی بسیار خوبی دارند.

alcatel-idol-ultra-10

سه دکمه فیزیکی در پایین نمایشگر، سبب می‌شود تا شما فضای بیشتری برای کار کردن بر روی گوشی داشته باشد و مانند کلیدهای مجازی، بخشی از نمایشگر را اشغال نمی‌کنند.

alcatel-idol-ultra-7

صفحه نمایش

یک صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن 1280×720 پیکسل از جنس AMOLED بر روی این گوشی تعبیه شده است که چشم‌ها را خیره کیفیت و ارایه رنگ‌هایش می‌کند. میزان اشباع شدن رنگ‌ها در حد مناسبی قرار دارد و زوایای دید گسترده هستند و عمق سیاهی نیز عالی‌ست.

کیفیت این صفحه نمایش در زیر نور آفتاب نیز بسیار خوب است و با کنتراست بالا و کاهش میزان انعکاس مشکلی وجود نخواهد داشت، اگر چه می‌شد از روشنایی بیشتری در این صفحه نمایش استفاده کرد. در صفحه نمایش این هوشمند به جای استفاده از گوریلا گلس از آساهی دراگون تریل استفاده شده است که البته همین امر باعث با دوام‌تر شدن این صفحه می‌شود. در تصاویر زیر، مقایسه نمایشگر با سونی اکسپریا سی را مشاهده می‌کنید.

alcatel-idol-ultra-19 alcatel-idol-ultra-20 alcatel-idol-ultra-4 alcatel-idol-ultra-21

رابط کاربری

آلکاتل از یک رابط کاربری ساده بر روی نسخه 4.1 اندروید آب‌نبات ژله‌ای استفاده می‌کند که از نظر ظاهری شبیه لانچر گو است. آیکون‌ها تقریبا گرد و صفحه خانه و کشوی برنامه‌ها استاندارد هستند، در این رابط کاربری تلاش شده است که از زیاده‌روی در ایجاد انیمیشن‌ها و یا تعداد ویجت‌ها پرهیز شود تا به روانی اجرا لطمه‌ای نخورد.

alcatel-idol-ultra-18

درون این تلفن هوشمند به طور پیش فرض چند برنامه utility apps مثل اسکایپ، تورچ، دیزر، دو برنامه رادیو، آپشن‌های اشتراک گذاری شبکه‌ای گنجانده شده و در نوار اعلانات چند گزینه برای دسترسی سریع در نظر گرفته شده و برنامه‌هایی چون آنتی ویروس نیز در جلوی دیدگان‌تان قرار دارد.

کیبورد پیش فرض این دستگاه تاچ پال بوده که جز بهترین‌های پلی استور است. تایپ یک دستی با این صفحه کلید بسیار راحت است و با ویژگی سوایپ نیز امکان تایپ یک سره وجود دارد.

تلاش شده است در این رابط کاربری، سادگی حدالامکان رعایت شود و از مواردی که باعث هر گونه وقفه‌ای در اجرای روان این اسمارت فون می‌شوند، دوری گردد، تا عملکرد فدای زرق و برق بیشتر نشود.

پردازشگر و حافظه

به بخش پردازشگر و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر بررسی می‌رسیم. احتمالا با دانستن نوع پردازشگری که برند آلکاتل برای آیدل آلترا انتخاب کرده است کمی ناامید می‌شوید. نوع پردازشگری که درون این تلفن هوشمند فوق باریک می‌تپد، مدیا تک MT5677 دو هسته‌ای با فرکانس 1.2 گیگاهرتز است که شاید نتواند با قدرت از پس یک صفحه اچ‌دی و دوربین 8 مگا پیکسلی به راحتی بر بیاید. این قدرت ناکافی در اجرای بازی‌های سنگین و روانی رابط کاربری بیشتر نمود می‌کند، اما اگر این تلفن را برای کارهای سنگینی چون اجرای بازی‌های اچ‌دی نخواهید، به مشکلی بر نخواهید خورد.

با رم 1 گیگابایتی که حداقلی برای انجام مالتی تسکینگ بوده و حافظه داخلی 16 گیگابایت که 13 گیگابایت آن برای کاربر قابل دسترس است و نبود پشتیبانی از شکاف کارت حافظه، محدودیت فضای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد. البته نباید این را فراموش کرد که با وجود شکاف کارت حافظه، آیدل آلترا به این باریکی که است، نبود. ضمن اینکه برخی از پرچمدارن بازار همچون ال‌جی G2 یا نکسوس 5 هم چنین حالتی را دارند و به همین خاطر نمی‌شود به آیدل آلترا خیلی هم ایراد گرفت.

برای بررسی اوضاع بهتر سخت‌افزاری، 3 آزمون را بر روی گوشی اجرا کردیم که نتایج آن را در تصاویر زیر می‌بینید. نتایج آزمون‌ها با آنکه عالی نیست، اما برای این سخت افزار و یک کاربری روزمره، کافی و مناسب است.

alcatel-idol-ultra-3 alcatel-idol-ultra-6 alcatel-idol-ultra-5

اینترنت و اتصالات

نداشتن پردازشگر قوی در این بخش هم بی تاثیر نبوده است. البته مشکل عمده‌ای وجود ندارد و مرور صفحات وب به راحتی امکان پذیر است. زبان فارسی هم به صورت پیش فرض پشتیبانی شده و سازگاری بسیار مناسبی دارد.

alcatel-idol-ultra-2

از نظر اتصالات آلترا آیدل دارای وای فای، بلوتوث 4.0، A-GPS و رادیوی اف ام با RDS است. سرعت دانلود این هوشمند سبک نیز تا 7.2Mbit/s  است.

دوربین

یک دوربین 8 مگا پیکسلی با فلش ال‌ای‌دی، قطعا ویژگی خوبی برای یک تلفن هوشمند میان رده است. مخصوصا زمانی که با افکت‌ها و مودهای مختلفی که آلکاتل برای برنامه دوربین در نظر گرفته است، ترکیب شود. افکت‌ها و مودهایی چون HDR، پانورامای 360، زیبایی چهره، عکس‌برداری شب، آینه‌های خنده و افکت‌های رنگی.

عکس‌های گرفته شده با دوربین آیدل آلترا کمی اشباع شده هستند و این در حالی است که میزان اکسپوژر در عکس‌برداری معمولی کمتر از حد معمول است. نویزی در محیط‌های روشن وجود ندارد و عکس‌برداری در روز بسیار خوب است. مشکلی در میزان سفیدی نیست و می‌توان گفت عکس‌ها نسبت به نمونه‌های تولید شده با دیگر تلفنهای موجود در همین رده، بهتر هستند. در ادامه، برخی از تصاویر گرفته شده با دوربین را مشاهده می‌کنید.

alcatel-idol-ultra-25 alcatel-idol-ultra-24 alcatel-idol-ultra-23 alcatel-idol-ultra-22

کیفیت فیلمبرداری این گوشی اچ‌دی است و با سرعتی برابر با 30 فریم بر ثانیه انجام به ضبط خاطرات شما می‌پردازد. در کلیپ یک دقیقه‌ای که با گوشی گرفتیم، حجم آن در حدود 89 مگابایت شد، تصویر روان بوده و فوکوس هم به خوبی عمل می‌کرد. تنها در محیط‌های تاریک کمی نویز به نظر زیاد می‌رسید، مشکلی که اکثر گوشی‌های امروزی با آن دست به گریبان هستند.

alcatel-idol-ultra-16

پخش چند رسانه

گالری خانه این رابط کاربری، بریدن تصاویر و اضافه کردن افکت‌های رنگی به آنها را آسان می‌کند. پلیر موزیک نیز ترک‌ها را بر حسب خواننده، آلبوم‌ها و لیست اجرا دسته بندی می‌کند. خوشبختانه اسپیکر تعبیه شده در این تلفن هوشمند علی رغم باریکی ‌اش، قوی است و صدای بلند و شفافی تولید می‌کند. فرمت‌های MPEG-4،  DivXیا Xvid با کیفیت فول اچ‌دی و MKV با کیفیت اچ‌دی پخش می‌شوند.

alcatel-idol-ultra-13 alcatel-idol-ultra-15

کیفیت تماس

کیفیت تماس به قدرت گوشی، میکروفون تماس گیرنده، اپراتور و وضعیت دریافت کننده بستگی دارد. این تلفن میان رده ما از نظر سخت افزار مرتبط به ارسال و دریافت صدا متوسط است و گاهی برای شنیدن صدا، بایستی ولوم تا آخر بالا باشد. در میکروفون این اسمارتفون قابلیت کنسل کردن نویز وجود دارد که صداهای اضافه اطراف را حذف می‌کند، پس مشکلی از نظر شفافیت صدا وجود نخواهد داشت.

باتری

یک باتری غیر قابل تعویض 1800 میلی آمپری برای آیدل آلترا در نظر گرفته شده است که 7 ساعت توان برقراری تماس در مود 3G را دارد و با یک کارکرد متوسط، حتی تا دو روز می‌شود از آن کار کشید!

alcatel-idol-ultra-14

سخن آخر

آیدل آلترا برای یک میان رده بودن، تقریبا خوب عمل کرده است و با قیمت مناسب، صفحه AMOLED اچ‌دی و دوربین 8 مگاپیکسلی که دارد، جایگاه مناسبی را در بین میان رده‌ها از آن خود کرده است.

بدنه باریکش باعث شده است که نتواند از یک باتری قدرتمندتر و شکاف کارت حافظه استفاده کند به همین دلیل آلترا آیدل یکی از سبک وزن‌ترین صفحه بزرگ‌های اندرویدی با 115 گرم است.

این اسمارت‌فون برای آن‌هایی که می‌خواهند یک گوشی با صفحه نمایش با کیفیت داشته باشند و از تماشای فیلم و عکس لذت ببرند، بسیار مناسب است. این گوشی را هم اینک می‌توانید از بازار و با گارانتی یاس، با قیمتی در حول و حوش 950 هزار تومان تهیه کنید.

alcatel-idol-ultra-12

13 در مورد “با من زندگی کن! (بررسی گوشی آلکاتل آیدل اولترا)”

  1. شما برین تو سایت الکاتل مدل هیرو رو ببیینید بعد در مورد الکلتل نطر بدین مدل هیرو شارژ بیسیم داره چروؤکتور داره یه کوشی کوچک داره که ریموت کوشی هوشمنده یعنی برای تماس یا اس ام اس نیازی نیست به گوشی اصلی حتی دست بزنی برین تو سایت http://www.alcatel.com

  2. با وجود رقبای قوی تر ، خرید xperia sp یا huawei ascend g700 خیلی بهتره … بنچمارک آنتوتوش 8900 هست . هواوی جی 600 با 570 هزار تومان میده 7500
    با قیمت این گوشی میشه huawei ascend p6 خرید که بنچمارکش حدود 13 تا 15 هزار هست…

  3. یعنی همین که این جمله ((این تلفن هوشمند جک استاندارد صدا را ندارد!)) رو دیدم کلا از خوندن نقد و بررسیش منصرف شدم…فکر کن واسه یه هندزفری وصل کردن باید آداپتور داشته باشی!!!…به طور کلی خریدن گوشی های با برند نامعتبر اشتباهه! (میدونم که آلکاتل در گذشته های دور سابقه ی درخشانی تو این زمینه داشته ولی به هیچ وجه گوشی های هوشمندشو نمی پسندم)

  4. خسته نباشید بابت این بررسی سپاسگذارم .. به نظر نمی رسه ارزش خرید داشته باشه.. به جز صفحه نمایش خوب بقیه موارد متاسفانه حتی در سطح متوسط های بازار ( سونی اس پی ) هم نیستند.. شما با هزینه کمتر می تونید گزینه های خیلی بهتری از برندهای بهتر و معروف را بخرید. این گوشی حتی جک هدفون استاندارد هم نداره و مثل گوشی های 10 سال پیش باید با رابط بهش هدفون وصل کرد همین یک مورد برای نخریدنش کافیه.
    با تشکر از شما

  5. بنظر من هم اصلا خرید این گوشی به صرفه نیست و با این پول میشه گوشی های خیلی بهتری مثل سونی sp یا سونی c یا هوآوی g700 خرید…

  6. خسته نباشید، خیلی خوب بود : )
    ولی یکم زیادی ازش تعریف نکردید؟
    بجز صفحش (و جنس صفحه اش!) بنظرم همچین چیز خفنی هم نباید باشه : |

    نمیدونم این شرکت ها چرا به تلفن های میان رده، با دید تحقیرآمیز نگاه می کنن!!؟
    مگه میان رده های بدبخت چشونه!؟: دی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH