اطلاعات شخصی کاربران گوشی‌های نوکیا 7 پلاس به سرورهای چینی ارسال شده است!

پنجشنبه گذشته یک گزارش از خبرگزاری NRK نروژ مبنی‌بر ارسال اطلاعات شخصی تعدادی از گوشی‌های هوشمند نوکیا 7 پلاس به سرورهای چینی منتشر شد. نوکیا 7 پلاس تعداد فروش خوبی در بازار نروژ به دست آورده، اما از زمانی که ارتباط بین این گوشی و سرورهای چینی کشف شد، نگرانی‌ها را در این مورد افزایش داد.

در این گزارش مشخص شد که اطلاعات شخصی مربوط به دستگاه از جمله مختصات GPS، شماره سیم‌کارت و شماره سریال تلفن، بدون رمزگذاری به این سرور چینی ارسال شده است. حتی در هنگامی که صفحه‌نمایش تلفن خاموش و یا قفل شده بود، اطلاعات به این سرور ارسال شده‌اند. این رفتار مختص تلفن‌های هوشمند بازار چین است و چنین اتفاقاتی در سایر کشورها نباید رخ دهد.

نام دامنه (Domain Name) این سرور، vnet.cn بوده که متعلق به مرکز اطلاعات اینترنت چین است. مالک این دامنه شرکت چین تلکام (China Telecom) است و این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی چین به حساب می‌آید.

گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد این خبر وجود دارد. به‌نظر می‌رسد یک قطعه کد نرم‌افزاری که برای نسخه‌های چینی نوکیا 7 پلاس نوشته شده بود، برروی سایر نسخه‌ها قرار گرفت و در نهایت این گوشی‌ها به بازار نروژ هدایت شدند. البته شرکت HMD یک بروزرسانی برای گوشی‌های نوکیا 7 پلاس منتشر کرد و این قطعه کدها را از تلفن‌های بازار نروژ حذف کرد.

این حادثه، قوانین جدید اتحادیه اروپا را که شرکت‌ها را ملزم به حفظ داده‌های کاربران می‌کند، نقض کرده و شرکت HMD Global در مورد این اتفاق مورد تحقیق قرار می‌گیرد و حتی ممکن است به جرم نقض قانون GDPR اتحادیه اروپا، مجرم شناخته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH