نرم‌افزار جدید کنترل پرواز برای هواپیمای بوئینگ 737 مکس

5 ماه پس از سانحه مرگبار سقوط دو هواپیمای بوئینگ، شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد که قصد دارد هواپیمای مدل “مکس 737” را به نرم‌افزار کنترل پرواز مجهز کند. طبق گزارش‌های قبلی، این نرم‌افزار ویژگی‌های امنیتی هواپیما را بهبود بخشیده و تضمین می‌کند که دیگر چنین سوانح هوایی تکرار نخواهند شد. سرانجام بوئینگ به‌روزرسانی این اپلیکیشن را منتشر کرد.
پس از نصب این به‌روزرسانی، سیستم MCAS (سامانه افزایش مشخصه مانور پذیری هواپیما) به‌جای یک حسگر، از هر دو حسگر زاویه حمله، اطلاعات دریافت خواهد کرد. این سیستم تفاوت بین داده‌های این دو سنسور را سنجش کرده و اگر اختلاف بین آن دو، 5.5 درجه یا بیشتر باشد، سیستم فعال نمی‌شود. همچنین سیستم MCAS، اطلاعات ورودی به هواپیما را در حین سانحه کاهش می‌دهد؛ به این صورت که از وارد کردن اطلاعات سخت‌گیرانه به تثبیت‌کننده‌ها توسط خلبانان جلوگیری می‌کند.
در حال حاضر یک برنامه کامپیوتری جهت آموزش دقیق و آشنایی کامل خلبانان با سیستم MCAS بوئینگ، منتشر شده است. خلبانان به کمک این اپلیکیشن نحوه دقیق کار با این سیستم را آموزش دیده و یاد می‌گیرند در موقعیت‌های مختلف چگونه واکنش دهند. این قابلیت قبلاً توسط شرکت بوئینگ به ایرلاین‌ها فروخته شده بود ولی هم‌اکنون به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. خوشبختانه این قابلیت ایجادشده جدید بسیار سودمند است و خلبانان را از هرگونه اختلاف بین داده‌های زاویه حمله (زاویه‌ بین جهت جریان هوا و مقطع بال هواپیما) مطلع خواهد کرد.
پس از تصویب تأییدیه سیستم MCAS توسط اداره هواپیمایی فدرال، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند آغاز به نصب این به‌روزرسانی کنند. آن‌طور که به نظر می‌رسد این روند کمی طول خواهد کشید چون علاوه بر آموزش این قابلیت جدید به خلبانان، سیستم باید به‌صورت کامل تست شود. به دلیل سوانح پیش‌آمده در چند ماه اخیر، احتمالاً شرکت‌های هواپیمایی خارجی قبل از به پرواز درآوردن دوباره بوئینگ 737 مکس، خود اقدام به تست نرم‌افزار کنند تا از ایجاد هرگونه پیشامد ناگوار جلوگیری کنند. ناگفته نماند که در حال حاضر هیچ‌یک از هواپیماهای مکس 737 اجازه پرواز ندارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH