احتمال کاهش ریسک چاقی فرزندان با انجام تمرینات ورزشی در دوران حاملگی

یک مطالعه جدید به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند تمرینات ورزشی در دوران حاملگی احتمالا ریسک ابتلای موالید به چاقی در زندگی آینده را کاهش خواهند داد. آخرین اقدامات مرتبط با تحقیق گذشته به شواهدی رسیدند که نشان می‌دهد مادران باردار با تمرینات بدنی احتمالا سلامت متابولیکی کلی فرزند آینده خود را بهبود خواهند داد. این محاسن حتی در صورت چاق نبودن مادر نیز به قوت خود باقی خواهند ماند.

آخرین تحقیق صورت گرفته طی هفته جاری و در نشست بیولوژی تجربی سال 2019 انجمن روان‌شناسی آمریکا ارایه شده است. این مطالعه بر روی موش‌های باردار انجام شد و تشابه احتمالی مزایای متابولیکی تمرینات بدنی در دوران حاملگی برای فرزندان موش‌های ماده معمولی و چاق مورد بررسی قرار گرفت.

موش‌های باردار طی دوران حاملگی خود روزانه تمرینات بدنی 60 دقیقه‌ای با شدت متوسط را پشت سر گذاشتند و یک گروه کنترل شده از موش‌های حامله نیز در این فعالیت‌ها شرکت نکردند. فرزندان متولد شده از هر 2 گروه مورد مطالعه قرار گرفته و نهایتا مشخص شد که فرزندان موش‌های شرکت‌کننده در تمرین از چربی قهوه‌ای کالری‌سوز بیش‌تری در مقایسه با موالید موش‌های غایب در تمرین برخوردار هستند.

بعلاوه موالید هر 2 گروه با یک رژیم غذایی پرچربی برای مدت 8 هفته تغذیه شدند و میزان افزایش وزن و علائم امراض متابولیکی در فرزندان موش‌های حاضر در تمرین نسبت به موش‌های متولد شده توسط مادران غیرفعال به مراتب کم‌تر بود.

جون سئوک سون؛ دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن مجری این طرح تحقیقاتی بوده و در توضیحاتی اعلام کرد:

ما بر اساس یافته‌های خود توصیه می‌کنیم که زنان، صرف‌نظر از ابتلا یا عدم ابتلا به چاقی و دیابت طی دوران حاملگی خود تمرینات بدنی منظمی داشته باشند؛ چرا که این موضوع به سلامت متابولیکی فرزندان آن‌ها کمک خواهد کرد. داده‌های ما نشان می‌دهند که فقدان تمرینات بدنی طی دوران حاملگی زنان سالم می‌تواند فرزندان آن‌ها را مستعد ابتلا به چاقی و بیماری‌های مرتبط با متابولیسم نماید. این مشکل تا حدودی از تضعیف عملکرد ترموژنیک بدن ناشی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH