معرفی و عرضه چیپست‌های میان‌رده و قدرتمند اسنپدراگون 730 و 665 توسط کوالکام

شرکت کوالکام دو تراشه جدید خود را به بازار عرضه کرد. تراشه‌های اسنپدراگون 665 و 730 توسط این شرکت برای تعبیه شدن در گوشی‌های میان‌رده، عرضه شدند. البته نسخه مخصوص‌بازی پردازنده اسنپدراگون 730 با نام 730G هم در دسترس شرکت‌های تولید‌کننده گوشی قرار می‌گیرد. عملکرد این چیپست، پانزده درصد سریع‌تر از نسخه پایه پردازنده است.

اسنپدراگون 665

این پردازنده که در خانواده 600 قرار دارد، به عنوان جانشین اسنپدراگون 660 در نظر گرفته شده است. این پردازنده هشت هسته‌ای با لیتوگرافی 11 نانومتری ساخته شده و فناوری ساخت این پردازنده در افزایش عمر باتری و هم‌چنین کاهش برخی از هزینه‌های تولید گوشی، کمک بسیار بزرگی به کاربران و تولید‌کنندگان خواهد کرد.

این چیپست همانند نسل قبلی خود، از چهار هسته Kryo 260 استفاده می‌کند که بر پایه معماری ARM Cortex-A73 ساخته شده، این چهار هسته با فرکانس 2 گیگاهرتز، پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. البته فرکانس چهار هسته این چیپست نسبت به نسل قبلی خود که دارای فرکانس 2.2 گیگاهرتز بود، کاهش یافته است. هم‌چنین علاوه‌بر این هسته‌ها، چهار هسته دیگر این پردازنده در فرکانس 1.8 گیگاهرتز کار می‌کنند و معماری آن‌ها بر پایه Cortex-A53 است.

از پیشرفت‌های اصلی اسنپدراگون 665 می‌توان به پردازنده گرافیکی آن اشاره کرد. چیپست Adreno 610 به همراه پردازنده Hexagon 686 وظیفه پردازش گرافیکی را بر عهده دارد. علاوه‌بر این‌ها، این پردازنده مجهز به پردازنده تصویر اختصاصی به نام Spectra است که توانایی پشتیبانی از دوربین‌های دوگانه و سه‌گانه تا 48 مگاپیکسل را دارد. این قابلیت در پردازنده اسپندراگون 660 توانایی پشتیبانی از دوربین‌های 24 مگاپیکسلی را داشت.

اسنپدراگون 730 و 730G

اسنپدراگون 730 در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی 710، پیشرفت‌های خوبی داشته است (طبق گفته‌های شرکت، میزان عملکرد 730 نسبت به 710 بهبود 25 درصدی دارد). این پردازنده دارای هشت هسته پردازشی بوده و در این هسته‌ها، دو هسته بزرگ از نوع Kryo 470 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز ساخته شده‌اند، شش هسته دیگر پردازنده دارای اندازه کوچکتری بوده و با فرکانس 1.8 گیگاهرتز، پردازش اطلاعات کاربر را بر عهده دارند. فرکانس کاری هسته‌های کوچک، 100 مگاهرتز بیشتر از نسل قبلی بوده و همه این موارد بیانگر یک جهش 35 درصدی در عملکرد پردازنده است.

هم‌چنین در اسنپدراگون 730 از چیپست گرافیکی Adreno 618 به همراه پردازنده Hexagon 688 استفاده شده است. علاوه‌بر این دو چیپست، پردازشگر تصاویر Spectra 350 توانایی تعبیه یک دوربین 36 مگاپیکسلی و یا دوربین دوگانه 22 مگاپیکسلی را به سازندگان تلفن‌های هوشمند می‌دهد.

این پردازنده قابلیت ضبط تصاویر اسلوموشن اچ‌دی با نرخ 960 فریم‌بر‌ثانیه و ثبت تصاویر پرتره در حالت 4K HDR را دارد. واحد پردازشی Tensor قابلیت استفاده از ویژگی‌های هوش مصنوعی در این پردازنده را فراهم می‌کند. این ویژگی تاکنون در انحصار چیپست‌های سری 8 کوالکام بود، اما با ارایه ویژگی‌های جدید در این پردازنده، می‌توان امیدوار بود که گوشی‌های میان‌رده نیز از قابلیت‌های هوش مصنوعی پردازنده‌ها بهره‌مند شوند.

این پردازنده با فناوری لیتوگرافی 8 نانومتری سامسونگ ساخته شده و از آن‌جایی که 730 یک چیپست میان‌رده است، پیش‌بینی نمی‌شد که کوالکام از این فناوری در ساخت یک چیپست میان‌رده استفاده کند. با این‌حال این پردازنده باید نسبت به نسل قبلی خود (اسنپدراگون 710) که با فناوری 10 نانومتری ساخته شده است، پیشرفت‌های بزرگی داشته باشد. در این مورد باید منتظر ارایه تلفن‌هایی بمانیم که مجهز به این پردازنده باشند، تا عملکرد آن‌ها را بتوان بررسی کرد.

در این میان، اسنپدراگون 730G به دلیل کارایی بیشتر از نسخه پایه خود، در تلفن‌های میان‌رده گیمینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. عملکرد گرافیکی این چیپست، 15 درصد بهتر از 730 است.

تمامی چیپست‌هایی که توسط کوالکام معرفی و عرضه شده‌اند، می‌توانند در اواسط سال جاری توسط کمپانی‌های سازنده تلفن‌همراه مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH