تمام آن‌چه که از نمایشگر 31.6 اینچی mini-LED اپل می‌دانیم

طی ماه‌های اخیر اخبار محدودی پیرامون ورود مجدد اپل به بازار نمایشگرهای حرفه‌ای مخابره شد. بر اساس اظهارات مطرح شده این نمایشگر با اندازه 31.6 اینچی خود از رزولوشن 6K بهره خواهد برد. در ادامه به بررسی کلیه اطلاعات منتشر شده پیرامون این نمایشگر و زمان عرضه احتمالی آن به بازار خواهیم پرداخت.

در سال 2016 اپل از بازار مستقل نمایشگر رسما خارج شد و با متوقف نمودن پروژه نمایشگر تاندربولت خود، کاربران را به سمت گزینه‌های ثالث هدایت کرد. با این‌حال چنین اقدامی ناامیدی کاربران حرفه‌ای را به‌دنبال داشت؛ افرادی که به یکپارچگی کامل میان محصولات سخت‌افزاری متنوع اپل متکی هستند. پس از آن کمپانی در سال 2017 اعلام کرد که با تولید یک مک پرو ماژولار و اپل دیسپلی جدید با قدرتی دوچندان به بازار محصولات حرفه‌ای بازخواهد گشت. به بیان دقیق‌تر این بیانیه حدود 2 سال پیش مطرح شد و نهایتا پس از مدت‌ها انتظار اکنون به‌نظر می‌رسد که به زمان عرضه نمایشگر حرفه‌ای اپل نزدیک‌تر می‌شویم.

اندازه و رزولوشن نمایشگر اپل

به گفته مینگ چی کو؛ یکی از تحلیل‌گران قابل‌اعتماد در زمینه محصولات اپل، نمایشگر ساخت این شرکت از اندازه‌ای معادل 31.6 اینچ برخوردار خواهد بود. اندازه نمایشگر جدید در مقایسه با ابعاد 27 اینچی آی‌مک به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر است و این موضوع یقینا برای کاربران حرفه‌ای شاغل در بسیاری از صنایع خرسندکننده خواهد بود. آقای کو می‌گوید که اپل دیسپلی با رزولوشن 6K3K ارایه خواهد شد.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا اپل دیسپلی از نسبت ابعاد طبیعی 16:9 بهره برده یا به طیف نمایشگرهای فوق‌عریض خواهد پیوست. با این‌حال یکی از کارشناسان وب‌سایت 9To5Mac با نام جف بنجامین از یک کیس بسیار مستحکم برای نمونه دوم رونمایی کرده است. جف معتقد است که اپل دیسپلی با رزولوشن پیش‌فرض 6240×2880 پیکسل عرضه خواهد شد. این محصول یک نمایشگر 5K واقعی است که با هدف تبدیل شدن به یک پنل فوق‌عریض، طول آن به‌صورت افقی کشیده شده است. با وجود پیکسل‌های اضافی، رزولوشن نمایشگر به 6K ارتقاء خواهد یافت و این پدیده با ادعای آقای کو در خصوص ارایه نمایشگری با رزولوشن 6K3K مطابقت دارد.

همچنین به لحاظ تئوری اپل می‌خواهد نمایشگر حرفه‌ای مستقل خود را از جنبه شکل و شمایل و چگالی پیکسلی با آی‌مک و آ‌ی‌مک پرو فعلی تطبیق دهد. برخی محاسبات ریاضیاتی پایه به بیان چگونگی امکان انجام این کار می‌پردازند. آی‌مک 27 اینچی 5K اساسا از چگالی استاندارد 218 پیکسل بر اینچ استفاده می‌کند. اپل دیسپلی با بهره‌گیری از رزولوشن 6240×2880 پیکسلی و اندازه 31.59 اینچی (به‌صورت گرد شده معادل با 31.6 اینچ) خود نیز به چگالی پیکسلی مشابهی دست خواهد یافت و این موضوع با ادعای آقای کو منطبق است.

در نتیجه نهایتا با یک نمایشگر فوق‌عریض 6K3K فوق عریض با رزولوشن 6240×2880 پیکسل سروکار خواهیم داشت؛ لذا این محصول با اندازه قطری 31.6 اینچی، ارتفاع پنل 13.2 اینچی و چگالی 218 پیکسل بر اینچ مشابه با پنل 5K به‌کارگیری شده در آی‌مک و آی‌مک پرو خواهد بود. پهنای چنین نمایشگری برابر با 28.7 اینچ است که اندازه آن حتی با در نظر گرفتن حواشی اطراف نمایشگر آی‌مک پرو نیز حدودا 3.1 اینچ عریض‌تر خواهد بود.

بنابراین اگرچه آقای کو به عرضه اپل دیسپلی با نسبت ابعاد فوق‌عریض یا 16:9 هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است؛ اما یقینا محاسبات ریاضی از به‌کارگیری نسبت ابعاد فوق‌عریض حکایت دارند. با توجه به این‌که بسیاری از نمایشگرهای ثالث از پنل‌های فوق‌عریض استفاده می‌کنند؛ لذا دنباله‌روی اپل از این رویکرد نیز نبایستی چندان تعجب‌آور باشد. بعلاوه چنان‌چه اپل با استفاده از روشی بتواند اپل دیسپلی را به‌عنوان یک عامل مکمل زیبایی آی‌مک و آی‌مک پرو کنونی عرضه کند؛ در این‌صورت یقینا چنین اقدامی برای کلیه کاربران خلاق در سراسر جهان مسرت‌بخش خواهد بود.

Mini-LED

همچنین مینگ چی کو می‌گوید که نمایشگر 6K اپل از فناوری نور پس‌زمینه mini-LED بهره می‌گیرد. این پدیده بدان معناست که نمایشگر خارجی برخلاف صفحات تماما mini-LED واقعی، تنها با هدف تامین نور پس‌زمینه از LEDهای کوچک استفاده خواهد کرد. با این‌حال انتظار می‌رود که در اواخر سال 2020 یا اوایل سال 2021 اپل مدل‌های جدید مک‌بوک و آ‌ی‌پد خود را با پنل‌های mini-LED واقعی عرضه نماید.

کو مشخصا اعلام می‌کند که نمایشگر اپل از mini-LED همانند یک دستگاه مولد نور پس‌زمینه با LEDهای بزرگ‌تر استفاده خواهد کرد. نمایشگر اپل با بهره‌گیری از نور پس‌زمینه mini-LED، بهره‌وری انرژی بالاتری خواهد داشت. این موضوع امکان نمایش دقیق‌تر رنگ مشکی و ارتقاء کنتراست تصویر را فراهم می‌کند. بعلاوه نور پس‌زمینه mini-LED بایستی موجب کاهش ضخامت پنل شده و در نتیجه طراحی باریک‌تر آن را به‌دنبال داشته باشد.

کارآیی این نمایشگر در حدواندازه پنل‌های اولد مشابه با نمونه به‌کارگیری شده در آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس نخواهد بود؛ اما گفته شده که اپل پنل‌های مجهز به نور پس‌زمینه Mini-LED را ترجیح می‌دهد؛ زیرا این نمایشگرها در مقابل سوختگی حساس نیستند. این پنل‌ها در کاربری روزمره احتمالا گزینه معقولی به‌شمار می‌روند. همواره تماشای تصاویر بر روی یک نمایشگر کامپیوتر در مقایسه با صفحه‌نمایش گوشی بسیار محتمل‌تر است و این پدیده احتمال بروز سوختگی در پنل را بسیار افزایش خواهد داد.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه اپل دیسپلی

بر اساس اظهارات مطرح شده، اپل دیسپلی طی 3 ماهه دوم یا سوم سال عرضه خواهد شد. این زمان‌بندی با موعد برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان آینده اپل موسوم به WWDC  که در روز 3 ژوئن آغاز می‌شود هماهنگی نسبتا مناسبی دارد. بعید به‌نظر می‌ر‌‌سد که اپل ضمن سخنرانی خود در مراسم WWDC از نمایشگر 31.6 اینچی و مک پرو ماژولار به‌صورت هم‌زمان رونمایی کند.

با فرض معرفی این پنل در کنفرانس WWDC، از زمان اعلام خبر تمرکز مجدد اپل بر بازار نمایشگرهای حرفه‌ای بیش از 2 سال زمان سپری خواهد شد.

در حال حاضر گمانه‌زنی پیرامون قیمت‌گذاری احتمالی نمایشگر 31.6 اینچی 6K اپل کاری دشوار است. پیش‌تر نمایشگر تاندربولت با قیمت 999 دلار فروخته می‌شد؛ اما نمایشگر جدید احتمالا با برچسب قیمتی بالاتری عرضه خواهد شد؛ خصوصا آن‌که اپل در این بخش از بازار، رقبای انگشت‌شماری را پیش رو خواهد داشت.

جمع‌بندی

تقریبا 2 سال پیش اپل با قدرتی مضاعف به بازار نمایشگرهای حرفه‌ای گام گذاشت و نهایتا به‌نظر می‌ر‌سد که شاهد ارایه نخستین دستاوردهای این تلاش‌ها خواهیم بود. یقینا کاربران حرفه‌ای نسبت به موفقیت اپل دیسپلی و مک پرو ماژولار جدید بسیار امیدوار هستند و مشاهده واکنش‌های آن‌ها امری جالب‌توجه خواهد بود.

شما در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون اپل دیسپلی چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا این محصول به نیازمندی‌های شما پاسخ خواهد داد؟ برای خریداری این نمایشگر تا چه اندازه مایل به پرداخت هزینه هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH