پیشتازی هواوی و افت چشمگیر فروش اپل در بازار چین طی 3 ماهه نخست سال 2019

در حال حاضر بازار جهانی اسمارت‌فون رکودی کم‌سابقه را تجربه می‌کند و در این میان بازار چین با وضعیت بدتری دست‌به‌گریبان است. اما علیرغم این شرایط، داده‌های جدید موسسه Canalys نشان می‌دهند که رشد فروش هواوی اساسا به‌صورت بی‌وقفه ادامه یافته است.

هواوی بازار اسمارت‌فون چین را نجات داد

در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس 2019 تولیدکنندگان اسمارت‌فون موفق شدند در مجموع 88 میلیون دستگاه را در کشور چین به فروش برسانند. این رقم در مقایسه با فروش 90.7 میلیون دستگاهی طی 12 ماه پیشین، افت سالیانه 3 درصدی را نشان می‌دهد. اما این کاهش نسبتا اندک بیانگر آن است که وضعیت وخیم بازار احتمالا به پایان رسیده است. از 3 ماهه دوم سال 2017 بازار اسمارت‌فون چین همواره رشدی منفی را تجربه کرده است. اخیرا طی اولین و چهارمین دوره 3 ماهه سال 2018 نیز نرخ فروش به‌ترتیب با افت چشمگیر 21 و 14 درصدی مواجه شد.

با بررسی عملکرد مستقل کلیه تولیدکنندگان اسمارت‌فون متوجه خواهیم شد که هواوی تنها برند بزرگی است که شاهد رشد فروش هندست‌های خود طی این دوره زمانی بوده است. در واقع با صر‌ف‌نظر کردن از میزان رشد هواوی، بازار اسمارت‌فون چین به‌طور کلی افت فروش چشمگیر 12.5 درصدی را تجربه کرده است.

داده‌های گردآوری شده توسط موسسه کانالیز نشان می‌دهد که طی 3 ماهه نخست سال 2019 هواوی 29.9 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به فروش رسانده است. این رقم در مقایسه با فروش 21.2 میلیون دستگاهی سال گذشته حدودا 41 درصد افزایش یافته و این میزان رشد باورنکردنی به‌نظر می‌رسد. در نتیجه سهم کمپانی از بازار رشد کرده و به رکورد چشمگیر 34 درصدی رسیده است. این رقم از رشد حدودا 10 درصدی طی مدت تنها 1 سال حکایت دارد.

موسسه کانالیز در توضیح دلایل عملکرد خیره‌کننده هواوی اعلام کرد که این کمپانی در زمینه راه‌اندازی موقعیت‌های فیزیکی جدید، نوسازی نمونه‌های قدیمی، توسعه طیف دستگاه‌ها و ابزارهای‌جانبی IoT (اینترنت اشیاء) جهت ایجاد علاقه‌مندی مضاعف، سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داده است.

اپل بدترین میزان کاهش فروش طی بیش از 2 سال گذشته را تجربه کرد

از سوی دیگر اپل در انتهای این طیف جای می‌گیرد. غول کوپرتینویی پنجمین برند بزرگ در چین به‌شمار می‌رود و با فروش تنها 6.5 میلیون دستگاه آ‌ی‌فون طی دوره 3 ماهه گذشته سهمی 7.4 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد. 12 ماه قبل این کمپانی سهم 10.2 درصدی از بازار اسمارت‌فون چین را در اختیار داشت و در آن دوره موفق به فروش 9.3 میلیون گوشی آی‌فون شد. مقایسه این 2 نتایج از افت 30 درصدی فروش سالیانه حکایت دارد و در واقع بیانگر بدترین عملکرد اپل طی بیش از 2 سال گذشته است. با این‌حال غول فناوری آمریکایی اوایل وقت امروز اعلام کرد که موقعیت این برند در چین به‌تدریج در حال بهبود است.

تیم کوک؛ مدیرعامل اپل در جریان گزارش درآمدهای 3 ماهه شرکت اعلام کرد که مشتریان چینی به کاهش قیمت‌های اخیر محصولات اپل واکنش مثبتی نشان داده‌اند. ظاهرا در نهایت روند رشد فروش آی‌فون طی هفته‌های پایانی دوره 3 ماهه منتهی به ماه مارس آغاز شده است و اکنون پیش‌بینی می‌شود که این رویه طی 3 ماهه دوم سال نیز ادامه پیدا کند. با این‌حال بعید به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد فروش سالیانه اپل در این منطقه باشیم.

عملکرد سایر برندهای بزرگ نیز چنگی به دل نمی‌زند

کمپانی‌های شیائومی، ویوو و اوپو به‌ترتیب با قرار گرفتن در رتبه‌های چهارم، سوم و دوم شکاف موجود میان اپل و هواوی را پر می‌کنند. طی 3 ماهه نخست امسال، شیائومی عمده تمرکز خود را به عرضه دستگاه‌های متنوع در سبد محصولات خود معطوف نمود و ردمی را به‌عنوان یک برند مستقل جهت رقابت با تولیدات پایین‌رده آنر هواوی مطرح کرد. این تلا‌ش‌ها در اکثر موارد موفقیت‌آمیز بودند و میزان فروش کمپانی نسبت به دوره 3 ماهه گذشته افزایش یافت؛ اما این تغییرات مانع از کاهش 13 درصدی فروش سالیانه هندست‌های شیائومی نشد.

از سوی دیگر ویوو و اوپو به ترتیب کاهش 4 و 2 درصدی فروش را تجربه کردند. هر 2 کمپانی در زمینه نوسازی تولیدات خود سرمایه‌گذاری فراوانی انجام دادند. ویوو با توسعه چشمگیر طیف اسمارت‌فون‌های خود و اوپو با تمرکز بر تولید هندست‌های کمی پیشرفته‌تر در این راستا تلاش کردند. عرضه سری اخیرا معرفی شده رنو نیز به تقویت هرچه بیش‌تر این رویکرد کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH