بررسی اپلیکیشن الوپیک: بزرگترین پلتفرم ارسال مرسوله در ایران

به‌دنبال توسعه الگوی زندگی شهری، افزایش جمعیت و رشد فناوری‌های الکترونیکی طی سالیان اخیر، صنعت حمل‌ونقل و پیک موتوری کشور نیز متحول شده و امروزه اپلیکیشن‌های مختلف استانداردهای جدیدی را در این حوزه تعریف کرده‌اند. الوپیک یکی از این اپلیکیشن‌هاست که با هدف جابه‌جایی کالا یا مسافر در حوزه‌ای متفاوت از خدمات تاکسیرانی به فعالیت می‌پردازد. این اپلیکیشن اخیرا به لطف گستره مناسب مناطق تحت پوشش، نوآوری و ضریب نفوذ بالا در اینترنت موفق به جذب مخاطبان فراوانی شده است. در این مطلب به بررسی اپلیکیشن الوپیک از زوایای گوناگون می‌پردازیم.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه با اپلیکیشن الوپیک

این اپلیکیشن اساسا یک سرویس درخواست پیک موتوری است که توسط استارتاپی ایرانی توسعه یافته و امکان فعالیت متقاضیان کار در قالب یک سیستم منظم و هدفمند را فراهم می‌کند. صرفه‌جویی در زمان و هزینه احتمالا مهم‌ترین پیامی است که الوپیک می‌خواهد آن‌ را به مشتریان خود منتقل کند. گستردگی شبکه خدمات اپلیکیشن و دسترسی آسان به سفیران الوپیک، کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل را در پی خواهد داشت. هزینه پیشنهادی برای مسیرهای مختلف تقریبا با قیمت‌گذاری چند سال گذشته شرکت‌های خصوصی پیک موتوری در تهران برابری می‌کند. بنابراین یقینا عملکرد الوپیک در این حوزه بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

الوپیک با توسعه شبکه کارکنان خود در مناطق مختلف و استفاده از موتور و وانت به تعداد مناسب و حتی سرویس پست، زمان سرویس‌دهی به مشتریان را به شکل چشمگیری کاهش داده است. نحوه درخواست پیک، انتخاب وسیله نقلیه موردنظر (بسته به حجم مرسوله) و مبدا و مقصد با اپلیکیشن‌هایی نظیر اسنپ و تپ‌سی شباهت‌های فراوانی دارد.

نکته: این بررسی روی نسخه 3.6.1 اندروید صورت گرفته است.

برخی سرویس‌های الوپیک

  • الوپیک: این سرویس که نام اپلیکیشن نیز از آن الهام گرفته شده اصلی‌ترین سرویس این پلتفرم است و به وسیله آن می‌توان مرسولاتی در طول و عرض ۴۵ و وزن حداکثر ۲۵ کیلوگرم را با موتورسیکلت و اقلامی با حداکثر وزن ۱۵۰ کیلوگرم را در صندلی عقب یا صندوق عقب سواری ارسال کرد. در این سرویس مشتری مجاز به انتخاب ۵ مقصد و یک برگشت است. در سرویس الوپیک سفیر می‌تواند تا ۵ دقیقه در مقصد معطل باشد و پس از آن مشتری باید مبلغ اضافی پرداخت کند.
  • الووانت: سرویس الووانت برای جابجایی بارهای بزرگی است که حمل آن‌ها با موتورسیکلت و سواری امکان‌پذیر نیست. بارهای کمتر از یک تن به وسیله وانت سبک (تا ۴۵۰ کیلوگرم با پراید وانت، ۷۵۰ کیلو با پیکان وانت و ۱ تن با وانت مزدا) و از یک تا ۲ تن توسط وانت سنگین (نیسان و مزدا) جابجا می‌شود. در الووانت هم مشتری مجاز است تا ۵ مقصد و یک برگشت اضافه کند. در الووانت تا ۲۰ دقیقه معطلی مجاز است و به ازای هر ساعت معطلی اضافه، ۴۰ هزار تومن برای وانت سبک و ۶۰ هزار تومن برای وانت سنگین منظور خواهد شد.
  • الوتاکسی: سرویس الوتاکسی برای جابجایی مسافر با موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قوانین معطلی در این سرویس مانند سرویس الوپیک است.
  • الوپست: سرویس الوپست طی همکاری الوپیک و شرکت ملی پست ایران شکل گرفته و به وسیله آن می‌توان از هر کجای کشور با انتخاب این سرویس اقدام به ارسال مرسوله‌ها به تمام نقاط کشور کرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پستی نیست. الوپیک مرسوله مشتری را دریافت کرده و آن را تا نزدیک‌ترین دفتر پستی حمل می‌کند. گفتنی است که سرویس فقط با پست پیشتاز امکان‌پذیر است و در حال حاضر امکان پس کرایه وجود نداشته و هزینه‌ها به صورت اعتباری دریافت می‌شود.
  • الوفروش: جدیدترین سرویس اپلیکیشن الوپیک الوفروش است و توسط آن فروشندگان کالاها می‌توانند به وسیله الوپیک محصولات خود را برای مشتریان ارسال کنند. در این سرویس مشتری محصول در مرحله اول باید مبلغ آن را از طریق لینکی که برای او ارسال می‌شود، پرداخت کند و پس از آن محصول ارسال می‌شود و امکان پرداخت از سمت مقصد در این سرویس وجود ندارد.

بررسی اپلیکیشن پیک موتوری الوپیک

رابط کاربری

 

رهگیری مرسولات به‌صورت زنده

ردیابی لحظه‌ای مرسولات یکی از قابلیت‌های کاربردی اپلیکیشن الوپیک به‌شمار می‌رود. کاربران از زمان تحویل مرسوله خود به پیک می‌توانند موقعیت دقیق آن‌ را در نقشه مشاهده نمایند. بعلاوه مشتریان از طریق نسخه تحت وب برنامه نیز می‌توانند درخواست پیک موتوری را ثبت کرده و از روند تحویل مرسوله مطلع شوند.

بیمه مرسولات در اپلیکیشن الوپیک

احتمال آسیب‌دیدگی مرسولات حین فرآیند حمل‌ونقل همواره یکی از دغدغه‌های اساسی مشتریان محسوب می‌شود و پیک‌های موتوری نیز غالبا از پذیرش مسئولیت این موضوع سرباز می‌زنند. اما همکاری راه‌بردی الوپیک با شرکت‌های بیمه‌ای و پرداخت خسارات احتمالی از سوی بیمه، آرامش خاطر هرچه بیش‌تر مشتریان را به‌دنبال دارد.

ارسال مرسوله به چندین مقصد

کاربر الوپیک در صورت تمایل جهت توزیع مرسوله خود در چندین نقطه مختلف (مثلا بسته‌های تبلیغاتی) می‌تواند آدرس‌های موردنظر را انتخاب نموده و در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کند. این مشخصه ضمن کاهش هزینه پرداختی مشتری، درآمدزایی بیش‌تر پیک را در پی خواهد داشت.

عدم محدودیت در نوع و زمان ارسال مرسوله

گستردگی ناوگان حمل‌ونقل الوپیک موجب شده تا کاربران در تمام طول روز قادر به ارسال کلیه مرسولات خود باشند. درخواست زمان‌بندی شده پیک یکی دیگر از امکانات برنامه به‌شمار می‌آید. بدین ترتیب کاربران می‌توانند پیک را برای ساعتی مشخص طی روزهای آتی رزرو نمایند. این قابلیت برای فروشگاه‌ها و ارگان‌های اداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که درخواست ثبت شده برای روز و ساعتی مشخص با اولویتی بالاتر مورد پردازش قرار می‌گیرد.

ذخیره‌سازی سوابق سفارش و آدر‌س‌ها

چنان‌چه همواره مرسولات خود را از یک مبدا ثابت به مقصدی مشخص ارسال می‌کنید؛ در این‌صورت لازم نیست با هر نوبت درخواست پیک اطلاعات مبدا و مقصد را وارد نمایید. اپلیکیشن الوپیک این اطلاعات را ذخیره نموده و بدین ترتیب در زمان لازم جهت درخواست پیک صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین کاربران می‌توانند آدرس‌های پرکاربرد خود را به فهرست آدرس‌های منتخب اضافه نمایند.

بررسی اپلیکیشن الوپیک

روش‌های مختلف پرداخت وجه اپلیکیشن الوپیک

کاربران الوپیک قادر به پرداخت هزینه خدمات به 2 شکل نقدی و اعتباری خواهند بود. در حالت نقدی امکان انتخاب پرداخت توسط فرستنده یا گیرنده وجود دارد. در حالت اعتباری نیز هزینه ارسال از کیف پول الکترونیکی کاربر کسر خواهد شد.

اطمینان از دریافت مرسوله در مقصد

با تحویل مرسوله در مقصد، امضای فرد تحویل‌گیرنده به‌صورت دیجیتالی دریافت شده و برای فرد فرستنده نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب وی از سلامت مرسوله ارسالی خود اطمینان حاصل نموده و در اختلافات حقوقی احتمالی نیز می‌تواند به این مدارک استناد نماید.

جمع‌بندی

اپلیکیشن الوپیک با نوآوری و امکانات پرشمار خود استاندارد جدیدی را در حوزه نقل‌وانتقال مرسولات شهری تعریف نموده است. با این‌حال این برنامه کاملا بی‌نقص نیست و ارایه توضیحات اضافی و بعضا کلافه‌کننده، عدم پوشش‌دهی برخی مناطق، عملکرد بعضا کند و طراحی نه‌چندان جذاب نقشه‌ها از جمله نقاط ضعف این برنامه محسوب می‌شوند.

طی چندباری که از این سرویس استفاده کردم، متوجه شدم که با وجود گستردگی سفیران الوپیک و تایید درخواست سریع، اما هیچکدام از سفیران لباس فرم الوپیک را به تن نداشتند و این حجم از آشفتگی و عدم هماهنگی سفیران با تبلیغات الوپیک که همه سفیران (چه پیک موتوری و چه وانت) را دارای لباس و کلاه و باکس‌های الوپیک نشان می‌دهد، در تناقض بود. توسعه‌دهندگان الوپیک باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر سفیران این شرکت مانند تصاویر تبلیغاتی‌شان ظاهری متحدالشکل داشته باشند؛ به خودی خود تبدیل به بنر تبلیغاتی متحرکی برای این شرکت و شناخته‌شدن بیشتر آن خواهند شد و به علاوه کاربران نیز به این اپلیکیشن اعتماد بیشتری می‌کنند.

نقاط قوت اپلیکیشن الوپیک

  • سرویس‌های متنوع برای ارسال مرسوله
  • سرویس جدید الوفروش که امکان تحویل کالا برای کسب‌وکارهای خانگی را تسریع می‌بخشد
  • رابط کاربری روان و سر راست
  • سفیران نسبتا زیاد که به طبع تایید سفارش را سرعت می‌بخشد

نقاط ضعف اپلیکیشن الوپیک

  • نداشتن لباس متحدالشکل سفیران برخلاف تبلیغات صورت گرفته
  • آیکون موتوری که سفیر را روی نقشه نشان می‌دهد به قدری بزرگ است که گاهی اوقات به اندازه طول یک کوچه می‌شود!
  • به نظر می‌رسد پرداخت اینترنتی مبلغ کالا در سرویس الوفروش می‌تواند با اتخاذ تدابیری به حالت پرداخت در منزل تغییر کند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH