اندروید Q با تم تیره و قابلیت پشتیبانی از گوشی‌های تاشو و 5G عرضه خواهد شد

امروز شرکت گوگل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود (I/O) جزئیات بیش‌تری را در خصوص ورژن آینده سیستم‌عامل اندروید منتشر کرد. در حال حاضر پلتفرم اندروید بر روی بیش از 2.5 میلیارد دستگاه فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویرایش جدید، دهمین نسخه از اندروید محسوب می‌شود؛ با این‌حال کمپانی نام نهایی آن‌ را اعلام نکرده است. بنابراین اکنون این نسخه با نام اندروید 10 Q شناخته می‌شود.

اندروید Q با قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌های تاشو و موارد کاربری منحصربه‌فرد آن‌ها عرضه خواهد شد. این ورژن با ابعاد مختلف نمایشگرها سازگار بوده و به لطف برخورداری از مشخصه‌ای موسوم به اتصال نمایشگر (Screen Continuity) با بازگشایی گوشی امکان رسیدگی کاربر به اقدامات ناتمام خود را فراهم می‌کند. بعلاوه اندروید Q با پشتیبانی داخلی از شبکه 5G منتشر می‌شود.

امسال گوگل مشغول بازنگری ژست‌های ناوبری خود است و این موضوع نهایتا به‌معنای برخورداری از نوار ناوبری خواهد بود. در واقع اکنون این ژست‌ها به‌صورت تمام‌صفحه ارایه می‌شوند و در نتیجه با محو شدن نوار ناوبری، فضای نمایشی حقیقی بیش‌تری در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد. بدین ترتیب کاربر برای دسترسی به هوم، انگشت خود را از پایین به بالا کشیده و جهت نمایش منوی اپلیکیشن‌های اخیر نیز انگشت خود را به سمت بالا حرکت داده و مکث می‌کند. برای بازگشت به عقب نیز کافیست انگشت خود را از لبه سمت راست یا چپ نمایشگر حرکت دهید.

Live Caption مشخصه جدیدی است که از طریق قابلیت یادگیری ماشینی دستگاه هدایت می‌شود. این مشخصه همان‌طور که از نام آن نیز پیداست؛ عملیات عنوان‌گذاری موجودیت‌ها را به‌صورت زنده انجام می‌دهد. قابلیت Live Caption برای کلیه رسانه‌های پخش‌کننده صدا در سیستم‌عامل، ویدیوها، پادکست‌ها و پیام‌های صوتی فعال خواهد بود. به محض تشخیص گفتار، کپشن‌ها به‌صورت خودکار و شگفت‌انگیزی ظاهر می‌شوند. این فرآیند نیازمند ارتباط اینترنتی نبوده و هیچ‌گونه اطلاعاتی از گوشی شما خارج نخواهد شد.

بعلاوه مشخصه پاسخ‌دهی هوشمند (Smart Reply) نیز از قدرت یادگیری ماشینی دستگاه استفاده می‌کند. این ویژگی به‌صورت یکپارچه با کلیه اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی در اندروید Q عمل نموده و پیشنهادات مفیدی را جهت پاسخ‌دهی ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال در صورت دریافت یک پیام دارای آدرس، بدون نیاز به بازگشایی اپلیکیشن پیام‌رسانی و با لمس نوتیفیکیشن مربوطه می‌توان مستقیما به سرویس Maps مراجعه کرد. در این حالت نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی از گوشی خارج نخواهد شد.

همچنین اندروید Q همراه با یک تم تیره ارایه می‌شود. این تم در صورت فعال‌سازی حالت ذخیره باتری یا به شکل دستی و از طریق مراجعه به قسمت تنظیمات سریع فعال می‌شود. این تم نه‌تنها رنگ‌آمیزی رابط کاربری سیستم را تیره خواهد کرد؛ بلکه در برخی اپلیکیشن‌های مورد پشتیبانی نیز حالت تم تیره را فعال می‌کند. توسعه‌دهندگان نیز به‌تدریج می‌توانند بر روی مشخصه جدید Force Dark کار کنند. این ویژگی به سیستم‌عامل اندروید امکان می‌دهد تا نسخه تیره اپلیکیشن‌های فعلی خود را به‌صورت اتوماتیک ایجاد نماید.

اندروید Q از تقریبا 50 ویژگی جدید با محوریت امنیت و حفظ حریم‌خصوصی برخوردار است. تنظیمات مربوط به حریم‌خصوصی در پیشرفته‌ترین سطح خود تا به امروز قرار دارند. بعلاوه به منظور شفافیت هرچه بیش‌تر موقعیت‌ها، ابزارهایی پیش‌بینی شده است؛ چرا که این اطلاعات نیز بسیار شخصی هستند. بنابراین در صورت عدم استفاده فعالانه از اپلیکیشن‌های درخواست کننده موقعیت مکانی، استفاده از موقعیت کاربر به وی یادآوری خواهد شد. بعلاوه هنگام اعطای مجوزهای مکانی، 3 گزینه کنترلی مناسب شامل مجوز دسترسی همیشگی، دسترسی تنها در زمان استفاده از اپلیکیشن یا ممانعت از دسترسی به موقعیت مکانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بخش Location نیز در خط مقدم منوی تنظیمات ظاهر می‌شود.

با وجود طرح جدید Project Mainline اندروید، برخی اجزای داخلی سیستم‌عامل در پس‌زمینه به‌روزرسانی خواهند شد. این فرآیند از طریق گوگل پلی و بدون‌نیاز به راه‌اندازی مجدد دستگاه یا عرضه یک به‌روزرسانی سیستمی کامل از جانب تولیدکننده گوشی اجرا می‌شود. ظاهرا این موضوع امکان دریافت سریع‌تر به‌روزرسانی‌ها در حوزه امنیتی، حریم‌خصوصی و پایداری سیستم را فراهم خواهد کرد؛ با این‌حال صحت‌وسقم چنین ادعایی در آینده مشخص می‌شود. در حال حاضر دقیقا روشن نیست که کدام بخش‌های سیستم‌عامل با این روش به‌روزرسانی خواهند شد. پیش‌تر نیز وعده‌های بزرگ گوگل مبنی بر عرضه سریع به‌روزرسانی‌ها برای دستگاه‌های غیرپیکسلی نیز نارضایتی کاربران را در پی داشت.

حالت Focus Mode نیز طی پاییز پیش رو برای اندروید Q و البته دستگاه‌های مجهز به اندروید 9 پای عرضه می‌شود. در صورت تمایل کاربر جهت تمرکز بر اجرای امور جاری و عدم حواس‌پرتی وی با نمایش مداوم اعلان‌ها این مشخصه به‌کار گرفته خواهد شد. بدین منظور ابتدا بایستی اپلیکیشن‌های مزاحم را انتخاب نمایید؛ سپس با فعال‌سازی Focus Mode این برنامه‌ها غیرفعال خواهند شد. چنین وضعیتی تا زمان غیرفعال نمودن مشخصه مذکور پایدار خواهد بود.

با انتشار اندروید Q، مشخصه کنترلی والدین موسوم به Family Link در منوی تنظیمات کلیه دستگاه‌های مجهز به قابلیت‌های دیجیتالی حوزه سلامت  قابل‌دسترس خواهد بود. با راه‌اندازی دستگاه برای کودک، مشخصه Family Link ارتباط میان دستگاه با حساب‌کاربری شما را برقرار نموده و امکان بازبینی اپلیکیشن‌ها، تعیین محدودیت‌های روزانه، مشاهده مدت اجرای برنامه‌ها و تنظیم زمان خواب را فراهم می‌کند.

بعلاوه در اندروید Q کاربران قادر به اعمال محدودیت زمانی بر روی برخی اپلیکیشن‌های خاص خواهند بود. بنابراین والدین می‌توانند پیش از موعد زمانی استراحت کودک، گوشی خود را برای مدت محدودی در اختیار وی قرار دهند.

امروز به‌روزرسانی جدید نسخه بتای اندروید Q برای 21 گوشی از 13 برند مختلف عرضه خواهد شد و کلیه هندست‌های پیکسل نیز در این طیف جای می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH