دوربین دیجیتال Sony Alpha NEX-C3 در آزمایشگاه آی‌تی رسان

من را دست کم نگیر!

دسته‌بندی دوربین‌های دیجیتال در دو گروه فشرده (کامپکت) و DSLR با ظهور نسل جدیدی موسوم به میکرو سه چهارم‌ها دستخوش تغییر شد. این خانواده جدید که بدعتی در دوربین‌های دیجیتال آغاز کرد ویژگی‌های جالبی دارد که نه می‌توان آن را یک اِس‌اِل‌آر نامید و نه کامپکت. ساختار بدون آینه، قابلیت تعویض لنز و از همه مهم‌تر حسگری بزرگ در قلب دوربین باعث شده تا آن را میکرو سه چهارم خطاب کنند. در واقع این گروه جدید جثه‌ای در اندازه یک کامپکت ولی سنسور و کارایی کم و بیش نزدیک به DSLRها دارند.
در این مجال فرصتی به ما دست داد تا یک نمونه از این دوربین‌ها را از سری آلفا سازنده ژاپنی یعنی سونی با شماره مدل NEX-C3 در اختیار داشته باشیم و آن را از نزدیک برایتان بررسی کنیم. پس لطفا تا انتهای این مقاله با آی‌تی رسان همراه باشید.

طراحی: جمع و جور



پیش از هر چیز طراحی این دوربین که قصد دارد تا برخلاف ظاهر کامپکتش در مقام یک اِس‌اِل‌آر ظاهر شود جالب توجه است. بدنه کاملا از پلی‌کربنات با کیفیتی مرغوب ساخته شده و در لبه بالایی آن از استیل با رنگ نقره‌ای استفاده گردیده که در نمای جلویی این لبه نشان سونی در سمت چپ و علامت آلفا آن سو تر در سمت راست به چشم می‌خورد که تعلق NEX-C3 به سری حرفه‌ای سازنده را اعلام می‌دارد. همچنین در جلوی این لبه نقره‌ای دو شیار کوچک با حروف L و R محل میکروفون‌های محصول را نشان می‌دهند.

در لبه بالایی دستگاه کلید شاتر با حلقه‌ای به دور آن که وظیفه خاموش و روشن کردن دوربین، دکمه پخش و همچنین ورودی مخصوص فلاش یا میکروفون جانبی (البته از نوع کفشک Hot Shoe نیست) وجود دارند. لازم به توضیح است که روی این دوربین از فلاش درونی استفاده نشده ولی با این ورودی امکان اتصال فلاش خارجی البته با تنوعی محدود از سونی وجود دارد. پشت NEX-C3 نیز دکمه اختصاصی ضبط فیلم، یک کلید چرخنده گرد با عملکردهای متفاوت و دو دکمه دیگر نیز قرار گرفته‌اند. در کل سونی سعی کرده تا بدنه را خلوت نگاه دارد که از این لحاظ تعداد کلیدها روی بدنه کم و مناسب به نظر می‌رسد. در لبه چپی دوربین پورت‌های میکرو یو‌اس‌بی نسخه ۲/۰ و HDMI تعبیه شده‌اند. در زیر نیز جایگاه پیچ سه پایه و ورودی کارت‌حافظه دیده می‌شوند. NEX-C3 از دو نوع کارت SD و Memory Stick Pro Duo پشتیبانی می‌کند که در نوع خود جالب توجه است.
سعی سونی در ارگونومیک طراحی کردن این محصول مشهود است؛ طوری که در جلوی بدنه از برآمدگی و ساختار نسبتا زبر به همراه پلاستیک نرم در پشت دوربین برای محل قرارگیری انگشت شست بهره گرفته شده تا دست‌گیری و کارکرد آن هرچه آسان‌تر شود. با این حال نباید به خیال جثه کامپکت این دوربین آن را با یک دست نگه دارید، زیرا به دلیل ظرافت بدنه و بزرگی لنز این امر کمی مشکل می‌شود (البته اگر از لنز بزرگ استفاده کنید).

نمایشگر: مشکی عمیق؟!

نمایشگر ۳ اینچی NEX-C3 از نوع LCD با تکنولوژی TruBlack و وضوح ۹۲۱۶۰۰ پیکسلی ساخته شده که بنا به ادعای سونی رنگ‌های مشکی عمیقی را به تصویر می‌کشد. با این حال اگرچه این LCD رنگ‌ها و در نتیجه کیفیت جذابی را برای عکس‌های گرفته شده به نمایش می‌گذارد ولی عمق رنگ مشکی آن چندان هم بالا نیست. زاویه دید امیدوارکننده است و از سویی با قابلیت حرکت ۴۵ درجه‌ای رو به پایین و ۸۰ درجه به سمت بالای نمایشگر کار با آن در شرایط مختلف سهل‌تر می‌شود. امکان تنظیم نور نمایشگر در سه حالت دستی، خودکار و هوای آفتابی وجود دارد. با تنظیم روشنایی روی حالت خودکار خوانایی تصویر در نور آفتاب نسبتا مطلوب بود.

حسگر، امکانات، عملکرد

مهم‌ترین و جالب‌ترین قسمت NEX-C3 مربوط به حسگر آن می‌شود که از نمونه‌ای بسیار بزرگ برای دوربین با چنین ابعادی استفاده شده است. سنسور ۱۵/۶×۲۳/۴ میلی‌متری از نوع APS-C به حساب می‌آید که تراشه BIONZ وظیفه پردازش تصاویر آن را برعهده دارد. این حسگر می‌تواند با حداکثر وضوح ۱۶/۲ مگاپیکسل و در هر دو مقیاس 3:2 و 16:9 عکسبرداری کند. همچنین بالاترین ابعاد عکس به ۳۲۶۴×۴۹۱۲ پیکسل می‌رسد. اگرچه دکمه چرخونک فیزیکی حالت‌های عکاسی همانند DSLRها روی دوربین وجود ندارد ولی این قابلیت به صورت نرم‌افزاری با کلید چرخنده گرد به همراه مودهای P/A/S/M و همچنین خودکار هوشمند، سوییپ پانوراما، سه‌بعدی، ضدتاری در حرکت و صحنه‌های مختلف از قبیل پرتره، منظره، ورزشی و غیره وجود دارد. البته لازم به ذکر است که در مود سه‌بعدی عکسبرداری این دوربین در واقع با سیستمی نرم‌افزاری و مجازی ابتکاری سونی انجام می‌شود که خروجی آن بر روی نمایشگرهای 3D قابل مشاهده است.
عملکرد دوربین در حالت خودکار نیز جالب توجه بود. در این مود شناسایی نور و نوع صحنه از قبیل نور کم، ماکرو و غیره به سرعت انجام می‌شد. همچنین یکی از افکت‌های جالب توجه پوسترسازی و عکاسی با حساسیت به یک رنگ خاص از قبیل قرمز، سبز، آبی و زرد است. در مود دستی امکان تنظیم سرعت شاتر از ۳۰ تا یک به چهارهزارم ثانیه، بالب و همچنین تعیین میزان گشودگی وجود دارد. سیستم مترینگ دوربین از مدل ۴۹ قسمتی لانه زنبوری، مرکزی و نقطه‌ای بهره می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های جالب راهنمای کاربر موجود روی دوربین است که نکات عکسبرداری را به زبانی ساده و البته فارسی نشان می‌دهد که کمک بزرگی به عکاسان کم‌تجربه محسوب می‌شود.

به همراه این دوربین دو نوع لنز درون جعبه قرار داده شده است (البته NEX-C3 در مدل تک لنزی هم وجود دارد). لنز اول با محدوده رقم گشودگی بین ۳/۵ تا ۵/۶ دارای فاصله کانونی ۱۸ تا ۵۵ است. این لنز بزرگنمایی اپتیکال به صورت مکانیکی توسط دست را فراهم می‌کند. لنز دوم نیز با عدد اِف ۲/۸ عکاسی واید را ممکن می‌سازد. یکی از امکانات جالب این دوربین قابلیت عکسبرداری HDR و خروجی فرمت RAW است که حین جستجو در منوهای دستگاه با آن برخوردم. در مود فیلمبرداری NEX-C3 توانایی ضبط فیلم در قالب MPEG-4 با سرعت ۲۹ فریم بر ثانیه و صدای استریو را دارد ولی سونی به وضوح ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل بسنده کرده تا کیفیت در حد HD باقی بماند. در نمونه کلیپ یک دقیقه‌ای که گرفتم حجمی حدود ۶۵ مگابایت پیدا کرد. فوکوس خودکار عملکرد نسبتا سریع و کم‌صدایی از خود به اجرا می‌گذارد و سرعت فریم‌ها نیز مناسب است. با این حال دو نکته در فیلمبرداری NEX-C3 برایم جالب و کمی عجیب بود. در نور کم البته بهتر است بگوییم معمولی نویز به وضوح قابل مشاهده است و همچنین حین نزدیک کردن دوربین به سوژه (حالت ماکرو) تنظیم فوکوس با مشکل روبرو می‌شد. البته با فشار دکمه شاتر اوضاع کمی بهتر به نظر می‌رسید ولی بهتر بود تا این عمل به صورت خودکار با دقت بالاتری انجام می‌گرفت.

سخن آخر
شاید ابتدای برخورد با این دوربین متوجه تمامی قابلیت‌های آن نشوید و آن را با یک کامپکت اشتباه بگیرید؛ اما سنسور بزرگ، جثه کوچک و کارایی آسان ویژگی‌هایی است که قطعا نظر را تغییر می‌دهد. در حقیقت NEX-C3 با کاربری ساده و کیفیت بالای عکاسی خود می‌تواند گزینه‌ای مطمئن و مناسب برای علاقه‌مندان به عکاسی از آماتور تا حتی حرفه‌ای به حساب آید که می‌تواند نیازهای گروه دوم را هم تا میزان زیادی برطرف کند. همچنین از سویی طرفداران پر و پا قرص DSLR نیز اگر گاهی از اندازه دوربین خود دلسرد می‌شوند می‌توانند به این محصول هم به عنوان جایگزینی مناسب فکر کنند.

محتویات درون جعبه
بند آویز، باتری، شارژر، کابل USB، فلاش، CD راهنما

خوب‌ها
+ بدنه محکم و خوش‌ساخت سبک
+ روتوش خودکار بهینه عکس
+ رابط کاربری ساده و آسان
+ حسگر بزرگ و باکیفیت
+ قابلیت تعویض لنز
+ نمایشگر متحرک و باکیفیت
+ عملکرد سریع در Burst Mode
+ پشتیبانی از زبان فارسی

بدها
دستگیری نه چندان آسان با لنز بزرگ
فیلمبرداری HD
عملکرد نسبتا ضعیف فوکوس خودکار حین فیلمبرداری
مود خودکار هوشمند از حداکثر ایزو سنسور استفاده نمی‌کند
تنوع کم لنزهای سازگار

قیمت حدودی: ۸۵۰/۰۰۰ تومان

نمونه عکس‌ها
محیط باز، هوای آفتابی (ایزو ۲۰۰ – اکسپوژر ۱ به ۱۲۵ ثانیه – f/13)

محیط باز، هوای ابری (ایزو ۲۰۰ – اکسپوژر ۱ به ۲۵۰ ثانیه – f/6.3)

محیط بسته، نور روز (ایزو ۵۰۰ – اکسپوژر ۱ به ۲۵۰ ثانیه – f/4)

محیط باز، هوای تاریک، بدون فلاش (ایزو ۸۰۰ – اکسپوژر ۱ به ۱۶۰ ثانیه – f/5.6)

محیط باز، هوای تاریک، نور فلاش (ایزو ۲۵۰ – اکسپوژر ۱ به ۱۶۰ ثانیه – f/4)

حالت ماکرو (ایزو ۱۶۰۰ – اکسپوژر ۱ به ۶۰ ثانیه – f/5.6)

بزرگ‌نمایی عکس گرفته شده از متن

تاریکی شب، بدون فلاش (ایزو ۱۶۰۰ – اکسپوژر ۴ ثانیه – f/4.5)

تمامی نمونه عکس‌ها را با دوربینی که در اختیار داشتیم گرفتیم و حقوق تمامی آنها متعلق به وبسایت آی‌تی رسان است.

 

9 در مورد “دوربین دیجیتال Sony Alpha NEX-C3 در آزمایشگاه آی‌تی رسان”

  1. من این دوربین رو مدت سه ساله که دارم و ازش خیلى راضیم،میخواستم بدونم لنز ١٨-٢٠٠ این مدل رو از کجا میتونم تهیه کنم.آیا سراغ دارید؟

  2. یاسمن م مشهد

    سلام رامین جان
    خیلی خیلی دقیق و صادقانه روی پروداکت مورد نظر مانور و عالی توضیحاتت و کامل ممنونم خیلی لطفا برای همه محصولات همینجور باش ممنونم خیلی

  3. سلام :
    آقا این دوربین هنوز تو ایران نیومده ، درسته ؟
    من میخوام همین مدلی رو بگیرم ! تاریخ عرضش تو ایران کی ــه ؟

  4. تشکر بابت نقد و بررسی.لطفا ادرس مکانی که عکس اولی گرفته شده را ذکر کنید یا برایم ارسال کنید.

  5. سلام
    من Nex-5 دارم
    میخواستم بگم کیفیت عکس هایی که گرفتی خیلی ضعیفه و این دورین عکس های فوق العاده باکیفیت تری میتونه بگیره
    ( ببخشید که اینو گفتم )

    1. سلام سینا جان
      ممنون از اینکه نظرت رو گفتی. با نظرت موافقم، ولی ما به دلیل تعداد زیاد نمونه عکس ها و همچنین با توجه به سرعت پایین اینترنت کشور مجبور شدیم حجم تصاویر رو کمی کاهش بدیم و در کل طوری مطلب رو عرضه کنیم تا همه کاربران و خوانندگان گرامی ما در هر نقطه بتوانند از این مقاله استفاده کنند وگرنه حق با شماست کیفیت حقیقی عکس های این دوربین یعنی NEX-C3 بالاتر است. اگر هم دوست داشتی میتونی یه آدرس ایمیل بدی برات همین عکس ها رو با حجم و کیفیت اصلی بفرستم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH