رونمایی ایسوس از لپ‌تاپ‌های سری Zenbook Duo مجهز به نمایشگر دوگانه

ایسوس اخیرا با ارایه ایده‌های جالبی برای لپ‌تاپ‌های مجهز به بیش از یک نمایشگر پا به میدان گذاشته است. این فرآیند نخستین بار سال گذشته و با معرفی اسکرین‌پد آغاز شد. طرح مفهومی مذکور در برخی لپ‌تاپ‌های تولید شده طی سال جاری به‌کار گرفته شد. اما کمپانی با معرفی لپ‌تاپ‌های سری Zenbook Duo خود در جریان رویداد کامپیوتکس امسال از محصولاتی چه‌بسا جالب‌تر رونمایی خواهد کرد. این لپ‌تاپ‌ها از نمایشگر دوم بزرگ موسوم به اسکرین‌پد پلاس در قسمت فوقانی صفحه‌کلید بهره می‌گیرند.

ظاهرا این محصولات به‌دنبال تکرار پروژه Precog سال گذشته تولید می‌شوند. لپ‌تاپ مذکور مجهز به 2 نمایشگر با ابعادی مشابه در هر 2 سمت دستگاه است. در عوض سری ذن‌بوک دو با حفظ صفحه‌کلید و ترک‌پد، آ‌ن‌ها را در فاصله‌ای نزدیک‌تر به کاربر قرار می‌دهد. نمایشگر دوم در قسمت فوقانی صفحه‌کلید قرار گرفته و از پهنای مشابهی برخوردار است؛ اما ارتفاع آن حدودا معادل نصف ارتفاع نمایشگر اصلی لپ‌تاپ خواهد بود.

این نمایشگر صرفا جهت نمایش نرم‌افزار سفارشی ایسوس مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در عوض می‌تواند به‌عنوان یک نمایشگر دیگر برای نمایش فضای کاری سیستم‌عامل ویندوز 10 به‌کارگیری شود. چگالی پیکسلی این نمایشگر مشابه با صفحه‌نمایش اصلی دستگاه است؛ لذا کاربران بدون ایجاد شکستگی بصری چشمگیر قادر به جابه‌جایی پنجره‌ها میان 2 نمایشگر لپ‌تاپ خواهند بود. نمایشگر دوم می‌تواند در سناریوهای مختلفی نظیر وب‌گردی هنگام پخش ویدیو بر روی نمایشگر دوم، تایپ سند بر روی یک نمایشگر و استفاده از نمایشگر دیگر جهت نمایش محتوای مرجع و مواردی از این‌دست به‌کار گرفته شود. با این‌حال شاهد حضور برخی نرم‌افزارهای ایسوس در این قسمت هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به لانچر سریع اپلیکیشن و مشخصه‌ای جهت استفاده هم‌زمان از حداکثر 3 اپلیکیشن در کنار یکدیگر اشاره کرد. این در حالیست که ویندوز 10 صرفا قادر به تقسیم نمایشگر به 2 قسمت افقی و اجرای تنها 2 اپلیکیشن در آن‌ها است (اگرچه کاربران می‌توانند فضای نمایشگر را به 4 قسمت تقسیم نمایند).

همچنین نمایشگر اصلی و اسکرین‌پد پلاس از فرامین لمسی پشتیبانی می‌کنند. در لپ‌تاپ ذن‌بوک دو پرو هر 2 پنل مجهز به رزولوشن 4K هستند. با این‌حال طبیعتا ارتفاع نمایشگر تحتانی به اندازه صفحه‌نمایش اصلی نیست. در این‌جا جنبه منفی این است که نمایشگر اصلی از پنل اولد با ظاهری براق برخوردار است؛ در حالی‌که نمایشگر تحتانی از پنل LCD با ظاهری مات بهره می‌گیرد. چنان‌چه به هماهنگی محصول اهمیت می‌دهید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که نسخه کوچک‌تر ذن‌بوک دو از پنل‌های LCD مات برای هر 2 نمایشگر استفاده می‌کند. با این‌حال بهره‌مندی نمایشگرهای مذکور از رزولوشن فول اچ‌دی، مشخصه منفی آن‌ها به‌شمار می‌آید.

اندازه قطری نمایشگر اصلی مدل پرو معادل 15.6 اینچ است؛ در حالی‌که این رقم برای اسکرین‌پد پلاس برابر با 14 اینچ خواهد بود. مدل کوچک‌تر ذن‌بوک دو نیز مجهز به نمایشگر اصلی 14 اینچی و اسکرین‌پد پلاس 12.6 اینچی است.

این 2 لپ‌تاپ جدید صرف‌نظر از طراحی منحصربه‌فرد از مشخصات سخت‌افزاری کاملا مناسبی برخوردار هستند. مشخصا نسخه پرو این لپ‌تاپ‌ها حداکثر با پردازنده Core i9-9980HK عرضه می‌شود. این پردازنده 8 هسته‌ای از قابلیت اورکلاک فرکانس هسته‌ها تا سقف 5 گیگاهرتز برخوردار است. همچنین پردازنده گرافیکی RTX 2060 شرکت انویدیا و حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم DDR4 سایر مشخصات این مدل را تشکیل می‌دهند. درگاه‌های ارتباطی لپ‌تاپ شامل 1 عدد پورت تاندربولت 3، 2 عدد پورت USB 3.1 نسل 2 و Type-A، HDMI و یک جک صوتی کومبو است.

از سوی دیگر مدل کوچک‌تر ذن‌بوک دو حداکثر با پردازنده نسل هشتمی Core i7-8565U شرکت اینتل روانه بازار می‌شود. پردازنده گرافیکی انویدیا جیفورس MX250 این لپ‌تاپ در مقایسه با مدل پرو به میزان قابل‌توجهی ضعیف‌تر است. این مدل از حداکثر 16 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی نموده و تعداد پورت‌های آن نیز کم‌وبیش محدودتر است. وجود 2 درگاه USB 3.1 نسل 2 یکی از نوع Type-A و یکی از نوع Type-C و 1 درگاه USB 3.1 نسل 1 چندان خیره‌کننده نیست. از سوی دیگر این محصول مجهز به درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی است و این مشخصه احتمالا به‌عنوان نقطه قوت دستگاه قلمداد می‌شود.

همچنین مدل کوچک‌تر ذن‌بوک دو بایستی از شارژدهی باتری بسیار مناسب‌تری برخوردار باشد؛ چرا که نمایشگرهای کوچک‌تر با رزولوشن پایین‌تر، باتری 70 وات‌ساعتی لپ‌تاپ را با سرعت آهسته‌تری تخلیه می‌کنند. نسخه پرو صرفا از یک باتری با حداکثر ظرفیت 71 وات‌ساعت بهره می‌گیرد. تا این لحظه هیچ‌گونه جزئیاتی در خصوص قیمت‌گذاری و زمان عرضه این دستگاه‌ها منتشر نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH