رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسل

چگونه در اکسل نمودارهای دایره‌ای را ترکیب کنیم؟

نمودارهای دایره‌ای در اکسل پرطرفدار اما محدود هستند. شما باید بین استفاده از چندین نمودار دایره‌ای و یا نادیده گرفتن بعضی از ویژگی‌ها برای خوانایی بیشتر پس از ترکیب این نمودارها تصمیم بگیرید.

برای مثال نمودار دایره‌ای زیر، پاسخ‌های مردم به یک سوال را نشان می‌دهد:

رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلاین نمودار مناسب است اما اگر چندین نمودار داشته باشید، ممکن است اوضاع کمی پیچیده شود.

نمودارهای دایره‌ای تنها قادر به نمایش یک سری از مقادیر هستند. بنابراین اگر چندین مجموعه دارید که می‌خواهید داده‌های آن‌ها را به‌وسیله نمودار دایره‌ای ارایه دهید، باید از چند نمودار دایره‌ای استفاده کنید.

نمودار زیر نشان‌دهنده سهم درآمد حاصل از فروش پنج محصول در سه شهر مختلف است. یک نمودار دایره‌ای برای هر شهر داریم که طیف داده‌ها را در بالای آن‌ها مشاهده می‌کنید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلاین کار به ما کمک می‌کند تا فروش محصولات را در شهرهای مختلف مقایسه کنیم. اما هنگامی‌که بخواهیم نمودارها را به‌طور مداوم تغییر دهیم و یا آن‌ها را به‌عنوان یک نمودار واحد مشاهده کنیم، اوضاع پیچیده می‌شود.
در این مقاله به آموزش سه روش مختلف برای گروه‌بندی و ترکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسل می‌پردازیم.

ترکیب و یکسان‌سازی داده‌ها از چندین نمودار

روش اول به ترکیب داده‌های مورد استفاده در نمودارهای دایره‌ای می‌پردازد.

عقلانی به نظر می‌رسد که به‌جای سه نمودار از یک نمودار استفاده کنیم. این امر فضای بیشتری را در گزارش ایجاد می‌کند و موجب تمرکز بیشتر مخاطب می‌شود.

هرچند این روش در مثال ما باعث قربانی شدن مقایسه شهرها خواهد شد.

سریع‌ترین و ساده‌ترین روش ترکیب داده‌ها از سه نمودار دایره‌ای در اکسل، استفاده از ابزار Consolidate است.

بیایید داده‌های زیر را یکسان‌سازی نماییم:
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلبر روی سلولی که قرار است داده‌های یکسان‌سازی‌شده در آن قرار بگیرند، کلیک کنید. از نوار بالای اکسل، بر روی Data > Consolidate کلیک کنید.
پنجره Consolidate باز خواهد شد.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلبرای محاسبه مجموع فروش محصولات در سه شهر مختلف باید از تابع Sum استفاده کنیم. سپس باید همه‌ منابعی را که می‌خواهیم یکسان‌سازی نماییم را جمع‌آوری کنیم‌. بر روی “Reference” کلیک کنید، اولین بازه را انتخاب نمایید و در نهایت بر روی “Add” بزنید.
این مراحل را برای باقی منابع تکرار کنید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلبرای انتخاب ستون سمت چپ، گزینه “Left column” را تیک بزنید چراکه نام محصول در سمت چپ ارزش و مقدار فروش محصول در سمت راست قرار دارد. سپس بر روی “OK” کلیک کنید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلحال بازه یکسان‌سازی‌شده‌ای در اختیار داریم که می‌توانیم با آن نمودار دایره‌ای خود را بسازیم.

این نمودار دایره‌ای مقایسه سهم هر محصول در درآمد کل را ساده‌تر کرده است اما ما مقایسه بین سه شهر را که در سه نمودار دایره‌ای داشتیم، از دست دادیم.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسل

ترکیب چند نمودار دایره‌ای به یک شکل واحد

یکی دیگر از دلایل ترکیب چند نمودار دایره‌ای باهم می‌تواند برای تغییر اندازه و جابجا کردن آن‌ها به‌عنوان یک شکل واحد باشد.

بر روی نمودار اول کلیک نمایید، سپس با نگه داشتن کلید Ctrl بر روی دیگر نمودارها کلیک کنید تا همه باهم انتخاب شوند.
سپس بر روی Format > Group > Group کلیک کنید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلحال تمام نمودارهای دایره‌ای به یک شکل واحد ادغام شدند. اکنون شما می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان یک تصویر واحد جابجا کنید و یا تغییر اندازه دهید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسل

استفاده از چارت‌های مختلف برای مشاهده داده‌ها‌

نمودار دایره‌ای تنها راه نمایش داده‌ها در اکسل نیست، شما می‌توانید برای این کار از نمودارهای دیگر استفاده کنید.
یکی از جایگزین‌های مناسبت نمودار دایره‌ای، نمودار میله‌ای است.
جدول زیر داده‌ای است که پیش‌تر استفاده کرده بودیم، با این تفاوت که حالا به یک جدول واحد تبدیل شده است.
چگونه در اکسل نمودارهای دایره‌ای را ترکیب کنیم؟مجموعه سلول‌ها را انتخاب نمایید و سپس بر روی Insert > Column chart کلیک کنید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلدو نوع نمودار میله‌ای برای انتخاب وجود دارد. نمودار اول داده شما را به شکل زیر نمایش خواهد داد:
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلاین مانند آن است که سه نمودار دایره‌ای در یک نمودار داشته باشیم.

این نمودار به‌خوبی به ما امکان مشاهده مشارکت در فروش محصولات در هر شهر و همچنین مقایسه فروش در شهرهای مختلف را می‌دهد.

برای مثال می‌توان دید که منچستر کمترین میزان فروش را داشته است و میزان فروش چای و میوه در این فروشگاه به نسبت فروشگاه‌های دیگر کمتر است.

نمودار دوم، داده‌ها را به شکل زیر ارایه می‌دهد:
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلاین نمودار از درصد در محورها استفاده می‌کند.
بنابراین ما امکان این‌که ببینیم منچستر کمترین میزان درآمد را داشته است، از دست خواهیم داد اما در عوض می‌توانیم اطلاعات بهتری از سهم نسبی محصولات داشته باشیم. برای مثال بیشترین میزان درآمد منچستر حاصل از فروش بیسکوییت است.

با کلیک بر روی دکمه “Switch Row/Column” از تب Design می‌توانید نمودار را از نوع اول به دوم، یعنی از legend به axis (و بالعکس) تغییر دهید.
رکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسلبسته به نیاز شما، روش‌های مختلفی برای ترکیب نمودارهای دایره‌ای در اکسل به یک شکل واحد وجود دارد. اما فراموش نکنید که شما همچنان می‌توانید برای نمایش داده‌های خود از نمودارهای دیگر کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH