واحد تولید تراشه های‌سیلیکون هواوی آینده درخشانی پیش رو نخواهد داشت

هنگامی‌که ماه گذشته خبر اعمال ممنوعیت تامین قطعات از ایالات‌متحده علیه شرکت هواوی برای نخستین بار منتشر شد؛ بسیاری از افراد تصور می‌کردند که این کمپانی به‌خوبی از عهده تامین تراشه‌های موردنیاز گوشی‌های خود برخواهد آمد. با این همه، توان پردازشی هندست‌های پیشرفته هواوی از طریق تراشه‌های بومی طراحی شده توسط واحد های‌سیلیکون کمپانی تامین می‌شود. همان‌طور که نشریه وال استریت ژورنال امروز خاطرنشان کرد؛ تراشه‌های طراحی شده توسط های‌سیلیکون در ایستگاه‌های پایه و در قالب بخشی از تجهیزات شبکه 5G فروخته شده توسط هواوی به‌کار گرفته می‌شوند. بایستی به‌خاطر داشت که تولید حقیقی این تراشه‌ها در خطوط تولید تحت مالکیت کمپانی تایوانی TSMC انجام می‌شود؛ شرکتی که با ارائه تجهیزات محدود قصد دارد به کسب‌وکار خود با هواوی ادامه دهد.

اما نرم‌افزار مورد استفاده های‌سیلیکون جهت طراحی تراشه‌ها از 2 کمپانی آمریکایی Synopsys Inc و Cadence Design System Inc خریداری شده است و طی سال گذشته، هواوی کماکان برای قطعات خریداری شده از کمپانی‌های آمریکایی نظیر کوالکام، اینتل و میکرون 11 میلیارد دلار هزینه کرد.

هواوی می‌گوید که با پیش‌بینی اعمال ممنوعیت‌های احتمالی، تراشه‌های موردنیاز خود برای مدت 1 سال را ذخیره نموده است. با این‌حال ممنوعیت وضع شده در بلندمدت می‌تواند مانع از طراحی تراشه‌هایی با فناوری‌های جدید توسط هواوی شود. این پدیده می‌تواند گوشی‌های هواوی را از نظر بهره‌مندی از امکانات جدید در جایگاهی عقب‌تر نسبت به رقبای آن‌ها قرار دهد.

احتمالا بزرگ‌ترین ضربه به کسب‌وکار تراشه‌های هواوی از جانب یک شرکت بریتانیایی طراح تراشه و استفاده‌کننده از برخی فناوری‌های آمریکایی ناشی می‌شود. هنگامی‌که شرکت ARM Holdings از قطع روابط خود با هواوی خبر داد؛ غول چینی از حق به‌کارگیری الگوهای طراحی پایه و بسیار کاربردی ARM برای تراشه‌های خود محروم شد. با این‌حال موسس هواوی و رن ژنگفی؛ مدیرعامل آن اعلام می‌کنند که عدم دسترسی به الگوهای طراحی ARM هیچ‌گونه پیامدی را برای کمپانی به‌دنبال نخواهد داشت.

یک روز پس از اعلام خبر قرار گرفتن هواوی و 68 نهاد وابسته به آن در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، ترزا هی؛ رئیس های‌سیلیکون یادداشتی را برای کارمندان خود منتشر کرد. این مدیراجرایی در یادداشت خود اعلام کرد که کلیه محصولات جدید بایستی از نظر فناوری موردنیاز جهت فعالیت، کاملا خودکفا باشند. وی خاطرنشان کرد: “ما نه‌تنها بایستی به‌دنبال نوآوری باشیم؛ بلکه بایستی برای دستیابی به استقلال در فناوری‌های مختلف نیز تلاش کنیم.”

7 درصد تراشه‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون هواوی میت 20 پرو از ایالات‌متحده تامین می‌شود

های‌سیلیکون در سال 2004 کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از 7000 کارمند در سراسر جهان دارد. 90 درصد درآمد 7.9 میلیارد دلاری سال گذشته (با رشد سالیانه 38 درصدی) این شرکت مستقیما از طریق هواوی تامین شده است. پیش از حصول توافق میان اپل و کوالکام، هواوی در اقدامی مغایر با وقایع اخیر، پیشنهاد فروش تراشه‌های مودم Balong 5G خود را به کمپانی آمریکایی اپل ارائه کرد. طی 3 ماهه نخست امسال هواوی از تولیدکننده آی‌فون پیشی گرفت و به دومین کمپانی بزرگ سازنده اسمارت‌فون در جهان تبدیل شد و انتظار می‌رفت که سال آینده نیز این برند در صدر فهرست قرار گیرد. حداقل در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که این هدف ناگهان از دسترس خارج شده است.

27 درصد تراشه‌های به‌کارگیری شده در هواوی میت 20 پرو از طریق واحد های‌سیلیکون هواوی تامین می‌شود

در حالی‌که برخی افراد به مقایسه مخمصه فعلی هواوی و سناریوهای رخ داده برای تولیدکننده چینی تلفن‌همراه ZTE طی سال گذشته می‌پردازند؛ اما در واقع ZTE با شرایط بسیار بدتری مواجه بود. پس از فریب‌کاری شرکت ZTE در خصوص پذیرش اقدامات تنبیهی وضع شده برای فروش کالا و خدمات به کشورهای ایران و کره‌شمالی، این کمپانی از صادرات قطعات و نرم‌افزار از ایالات‌متحده محروم شد. به‌عنوان مثال موسسه ABI Research اعلام می‌کند که 27 درصد نیمه‌هادی‌های مورد استفاده در پرچم‌دار سال 2018 هواوی میت 20 پرو توسط های‌سیلیکون تامین می‌شوند؛ در حالی‌که 7 درصد آن‌ها از ایالات‌متحده وارد می‌شود. در گذشته هنگامی‌که ZTE از جانب زنجیره تامین آمریکایی خود مشمول ممنوعیت قرار گرفت؛ نیمی از تراشه‌های مورد استفاده در گوشی پرچم‌دار این کمپانی از آمریکا تامین می‌شد.

در حالی‌که پرزیدنت دونالد ترامپ در این موضوع مداخله کرده و خواهان دستیابی به توافق میان ZTE و وزارت بازرگانی شد (پیش از وضع ممنوعیت‌های ایالات‌متحده، ZTE چهارمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون به‌شمار می‌رفت و در حال حاضر این کمپانی در میان 5 تولیدکننده برتر جای ندارد)؛ این‌بار نیز فرصت نجات هواوی را در اختیار دارد. طی هفته گذشته وی اعلام کرد که هواوی بنابر دلایل امنیتی در لیست سیاه ایالات‌متحده قرار گرفته است. همچنین وی خاطرنشان کرد که در جریان مذاکرات تجاری آینده میان چین و آمریکا این کمپانی می‌تواند به‌عنوان یک برگه چانه‌زنی جهت دستیابی به توافقی مطلوب‌تر برای آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. مقامات ایالات‌متحده پیرامون وجود یک حفره مخفی در محصولات هواوی و احتمال ارسال مخفیانه اطلاعات به دولت کمونیستی چین در مواقع لزوم، نگران هستند. این ادعا در حالی مطرح شده که هواوی به کرات آن‌را انکار نموده است.

1 در مورد “واحد تولید تراشه های‌سیلیکون هواوی آینده درخشانی پیش رو نخواهد داشت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH