براساس گزارشات، هواوی فروش گوشی‌های پرچم‌دار خود را کاهش می‌دهد

پس از اعمال ممنوعیت دسترسی هواوی به زنجیره تامین آمریکایی خود، کمپانی چینی در ماه می تصمیم گرفت تا دریافت سفارشات برای هندست‌های پایین‌رده و میان‌رده خود که از تراشه‌های کایرین ساخت این شرکت استفاده نمی‌کنند را متوقف نماید. بر اساس گزارشات، هواوی با پیش‌بینی اعمال چنین ممنوعیتی، تراشه‌ها و قطعات موردنیاز برای مدت زمان 1 سال را ذخیره نموده است؛ اما به گفته وب‌سایت Digitimes، اکنون فروش هندست‌های پیشرفته کمپانی روندی کاهشی را طی می‌کند. این گزارش اعلام می‌کند که در اوایل ماه جاری، کمپانی فرآیند کاهش حجم سفارشات برای سری هواوی P30 شامل پرچم‌دار P30 پرو را آغاز کرده است. در حال حاضر هواوی P30 پرو پیشرفته‌ترین هندست این تولیدکننده به‌شمار می‌رود. در حالی‌که اپراتورهای ایالات‌متحده قادر به فروش گوشی‌های هواوی نیستند؛ اما اوایل امسال یک خرده‌فروشی با نام B&H، ورژن آمریکای‌لاتین گوشی‌های هواوی P30، P30 پرو و P30 لایت همراه با گارانتی 1 ساله ایالات‌متحده را در اختیار مصرف‌کنندگان آمریکایی قرار داد. با این‌حال از زمان اعمال ممنوعیت دولت آمریکا علیه هواوی، B&H نیز فروش این مدل‌ها را متوقف نموده است.

گزارش امروز خاطرنشان می‌کند که هواوی نیز روند کاهش سفارشات برای سری آینده میت 30 خود را آغاز کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، هندست‌های این سری شامل اسمارت‌فون میت 30 پرو تا ماه اکتبر عرضه نخواهند شد. به‌طور معمول و از جنبه فنی، این مدل به‌عنوان پیشرفته‌ترین گوشی هواوی طی سال جاری قلمداد می‌شود. با وجود ممنوعیت‌ها مشخص نیست که این دستگاه با چه قابلیت‌های جدیدی عرضه خواهد شد. در حال حاضر انتظار می‌رود که میت 30 پرو مجهز به یک نمایشگر آمولد 6.7 اینچی با رزولوشن +QHD باشد. این هندست بایستی از یک جفت تراشه ساخت واحد های‌سیلیکون هواوی شامل چیپست کایرین 985 و تراشه مودم 5G بالونگ 5000 بهره‌برداری نماید.

در صورت عدم حذف ناگهانی نام هواوی از لیست سیاه ایالات‌متحده، به احتمال فراوان گوشی‌های جدید این کمپانی به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل بومی HongmengOS (موسوم به ArkOS) عرضه خواهند شد. هواوی یک پلتفرم توزیع اپلیکیشن با نام App Gallery را تحت مالکیت خود دارد؛ اما بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که سیستم‌عامل ArkOS تا چه اندازه از پشتیبانی توسعه‌دهندگان بهره‌مند خواهد شد.

از منظر داخلی، هواوی انتظار دارد که فروش بین‌المللی گوشی‌های کمپانی طی سال جاری بین 40 تا 60 درصد کاهش یابد. فروش هندست‌های هواوی طی سال 2018 معادل 206 میلیون دستگاه بود و حدودا نیمی از آن‌ها در خارج از چین به فروش رفت. این موضوع بدان معناست که به باور کمپانی، فروش کلی هندست‌های هواوی طی سال جاری تا 60 میلیون واحد کاهش خواهد یافت. این تولیدکننده تنها طی 3 ماهه گذشته موفق به فروش 59 میلیون اسمارت‌فون در سراسر جهان شده است که رشد سالیانه بیش از 50 درصدی را نشان می‌دهد. در آن مقطع زمانی، هواوی در مسیر تحقق عرضه حداکثر 240 میلیون دستگاهی هندست‌های خود طی سال 2019 حرکت می‌کرد؛ اما اکنون کمپانی به‌دنبال دستیابی به فروش حدودا 140 تا 160 میلیون واحدی اسمارت‌فون طی سال جاری است. در حالی‌که هواوی تصمیم داشت که تا سال آینده به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان تبدیل شود؛ اما با توجه به وضعیت فعلی، این هدف‌گذاری غیر قابل‌دسترس خواهد بود.

با اتمام موجودی تراشه‌های کایرین ذخیره شده توسط هواوی، شرایط برای این کمپانی دشوار خواهد شد. با توجه به آن‌که شرکت طراح تراشه ARM Holdings روابط خود با هواوی را قطع نموده است (دفتر مرکزی این کمپانی در بریتانیا قرار دارد؛ اما شرکت مذکور از برخی فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کند)؛ لذا غول چینی احتمالا ناچار به یافتن یک جایگزین متن‌باز خواهد بود. همچنین نرم‌افزار ارائه شده از سوی کمپانی‌های آمریکایی که در طراحی تراشه‌های هواوی مورد استفاده قرار گرفته است نیز بایستی تعویض شود. در حالی‌که ظاهرا هواوی با پیش‌بینی این سناریو نسبت به توسعه سیستم‌عامل بومی خود و ذخیره‌سازی تراشه‌ها و قطعات کلیدی اقدام نموده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که کمپانی، تدابیر جایگزین برای کلیه ملزومات خودکفایی کامل را در اختیار ندارد.

پرزیدنت ترامپ، شرکت ZTE را از ممنوعیت صادراتی ایالات‌متحده نجات داد. آیا این سناریو در خصوص هواوی نیز تکرار خواهد شد؟

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که نگرانی قانون‌گذاران ایالات‌متحده نسبت به جاسوسی دستگاه‌های هواوی از شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی نهایتا غول چینی را با دردسری جدی مواجه کرد. بر اساس قوانین چین، دولت کومونیستی این کشور در صورت لزوم می‌تواند دستور گردآوری اطلاعات محرمانه توسط هواوی را صادر نماید. بر اساس گزارشات، هواوی وجود هرگونه حفره مخفی در گوشی‌ها و تجهیزات شبکه خود را انکار نموده است. لیانگ هوا؛ ریاست کمپانی، پیش‌تر در ماه فوریه اعلام کرد که در صورت درخواست دولت چین جهت انجام جاسوسی، وی با این اقدام مقابله خواهد کرد. ماه گذشته، این مدیراجرایی از تمایل خود جهت امضای سند ضد جاسوسی با کلیه کشورها خبر داد. در همان روز و طی رویدادی بسیارعجیب، ایالات‌متحده برای نخستین بار خبر انتقال نام هواوی به لیست سیاه را رسما اعلام کرد.

هواوی حجم سفارشات پرچم‌دار P30 پرو؛ بهترین گوشی حال حاضر خود را کاهش داده است

دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ماه می اعلام کرد که نام هواوی بنا بر دلایل امنیتی به لیست سیاه منتقل شده است. با این‌حال وی افزود: “هواوی حتی می‌تواند در نوعی قرارداد تجاری نیز مدنظر قرار گیرد. در صورت شکل‌گیری یک توافق، من تصور می‌کنم که هواوی احتمالا در نوعی توافق تجاری یا به‌عنوان بخشی از آن منظور خواهد شد. از نظر ما این سناریو بسیار مطلوب خواهد بود.” در حال حاضر، مقامات ارشد هواوی احتمالا امیدوارند که ایالات‌متحده از هواوی در قالب یک تفاهم‌نامه تجاری جدید و به‌عنوان یک برگه چانه‌زنی جهت اخذ امتیازات مناسب‌تر از دولت چین استفاده نماید. با این همه، پیش‌تر پرزیدنت ترامپ توانست شرکت ZTE را از ممنوعیت صادراتی ایالات‌متحده نجات دهد. این کمپانی نیز به‌عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات‌متحده شناخته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH