واکنش اپل به ممنوعیت هواوی با افزایش محسوس میزان تولید آی‌فون

شرکت تحقیقاتی Cowen، آمار مربوط به کسب‌وکار آی‌فون‌های اپل و وضعیت عملکرد این حوزه را را با وسواسی ویژه و به‌ شکل پیوسته دنبال می‌کند و به‌نظر می‌رسد که تعداد آی‌فون‌های تولید شده در دوره زمانی 3 ماهه، نمونه‌ای از این آمار به‌شمار می‌رود.

اکنون وب‌سایت AppleInsider با اشاره به این منبع گزارش می‌دهد که طی ایام منتهی به 3 ماهه دوم سال 2019، اپل میزان تولید آی‌فون را اندکی افزایش داده است و به عقیده تحلیل‌گران، چنین اقدامی از ممنوعیت تجاری وضع شده توسط ایالات‌متحده علیه هواوی ناشی می‌شود.

این موارد همگی منطقی به‌نظر می‌رسند. به‌دنبال اعمال ممنوعیت علیه یک رقیب، طبیعتا سهم آن کمپانی از بازار به‌صورت بلا استفاده رها شده و شرکت‌های جایگزین به سراغ آن خواهند رفت. چنین وضعیتی ظاهرا برای اپل بسیار خرسندکننده خواهد بود؛ اما حقیقت کمی متفاوت است. بر اساس گزارشات، غول کوپرتینویی در 3 ماهه دوم امسال میزان تولید آی‌فون‌های خود را تنها 2.5 درصد افزایش داده است. بدین‌ترتیب تعداد هندست‌های تولیدی از 39 میلیون واحد پیش‌بینی شده به 40 میلیون دستگاه رسیده است. اما دلیل این پدیده چیست؟

تحلیل‌گران بازار در شرکت اپل یقینا کلیه آمار را تجزیه و تحلیل نموده و با توجه به ممنوعیت وضع شده علیه هواوی، حداکثر ظرفیت احتمالی بازار برای هندست‌های اپلی را تعیین نموده‌اند. آی‌فون‌ها از محبوبیت ویژه‌ای در سراسر جهان برخوردار هستند و بدون‌شک بیش‌ترین فعالیت‌های منطقه‌ای اپل نیز در ایالات‌متحده انجام می‌شوند؛ جایی‌که اسمارت‌فون‌های هواوی ابدا در آن عرضه نخواهند شد.

بازارهای عمده هواوی در سراسر قاره اروپا و آسیا قرار دارند. اگرچه کمپانی چینی با عرضه محصولات رده‌بالای خود نظیر هواوی P30 پرو سروصدای زیادی به‌راه انداخت؛ اما در واقع بخش عمده فروش هواوی به هندست‌های میان‌رده و رده‌پایین‌تر مربوط می‌شود. این قیبل هندست‌ها مشخصا در قلمرو فعالیت اپل قرار ندارند. بعلاوه بایستی این واقعیت را مدنظر داشت که مشتریان مضطرب هواوی احتمالا به‌ سراغ تولیدکنندگان اندرویدی جایگزین (برای مثال سامسونگ یا شیائومی) خواهند رفت. این موضوع مشخصا پیش‌بینی اپل در خصوص ظرفیت محدود افزایش تولید را توجیه می‌کند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، مدل‌های فعلی آی‌فون شامل آی‌فون XS مکس، XS و XR حدودا 30 میلیون از 40 میلیون دستگاه آی‌فون تولید شده طی 3 ماهه دوم امسال را به خود اختصاص داده‌اند. باقی‌مانده سهم تولید نیز میان مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر سری آ‌ی‌فون 8 و آی‌فون 7 توزیع شده است. فروش رسمی این هندست‌ها کماکان ادامه دارد و مدل‌های مذکور به‌عنوان گزینه‌های میان‌رده و پایین‌رده اپل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

اکنون مدتی است که اپل افت سالیانه فروش آی‌فون‌های خود را تجربه می‌کند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تغییر این وضعیت در افق زمانی نزدیک نیز وجود ندارد. در واقع تحلیل‌گران موسسه Cowen معتقدند که با توجه به جنگ تجاری حاکم میان ایالات‌متحده و چین، کسب‌وکار اپل احتمالا کماکان در معرض مخاطرات خاصی قرار دارد. در حال حاضر وضع ممنوعیت‌های متقابل یا تعرفه‌های مضاعف بر محصولات اپلی تولید شده در چین، بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما همواره شایعاتی در این زمینه منتشر می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH