بازار پی‌سی

افزایش رشد جهانی بازار پی‌سی به لطف اعمال تعرفه‌های گمرکی

بنا به گفته موسسه تحقیقاتی IDC، بازار پی‌سی به‌لطف شمار زیاد پردازنده‌های اینتل و گذار از ویندوز ۷، رکورد تازه‌ای را ثبت کرده که بالاتر از پیش‌بینی رشد ۴.۷ درصدی سالانه است. حتی پرزیدنت ترامپ هم به این موضوع کمک کرده است.

IDC گزارش داده که تعداد ۶۶ میلیون و ۸۵۸ هزار دستگاه پی‌سی در سرتاسر دنیا به فروش رفته که این امر نشان‌دهنده افزایش ۴.۷ درصدی آنها نسبت به سال گذشته است. یک سال پیش، شرکت اچ‌پی در بالای لیست فروش دستگاه‌های پی‌سی قرار داشت. اما برای سه ماهه دوم امسال، رشد فروش سالانه ۱۸.۲ درصدی محصولات لنوو، این شرکت چینی را به صدر این لیست کشانده است.

IDC می‌گوید که این اتفاق، ممکن است به علت ترس از اعمال تعرفه‌ها باشد که شرکت‌های سازنده پی‌سی را به‌جنب‌وجوش انداخته تا قبل از آنکه تعرفه‌های مذکور قیمت محصولات آنها را افزایش دهند، تولیدات خود را برای بارگیری به بیرون از کشور چین چندبرابر کنند. با این‌حال، دو عاملی که بیشتر از همه‌چیز به این قضیه کمک کرده است، یکی توانایی و ظرفیت اینتل برای بارگیری ریزپردازنده‌های خود بوده که بدون هیچ‌گونه محدودیتی رخ داده است و دیگری نزدیک شدن اتمام پشتیبانی از ویندوز ۷ مایکروسافت در تاریخ ژانویه ۲۰۲۰ است. به‌گفته IDC همین عامل دوم، شرکت‌ها را واداشته تا بر روی سخت‌افزارهای جدیدی سرمایه‌گذاری نمایند.

بازار پی‌سی

Jitesh Ubrani، مدیر تحقیقات بخش دستگاه‌های موبایلی IDC گفته است که ترس از تعرفه‌ها، باعث شده تا بازار پی‌سی‌ها در سه ماهه دوم امسال به‌طور مصنوعی رشد یابد.

اما برطبق آمار منتشر شده موسسه IDC، لنوو با فروش ۱۶.۳ میلیون دستگاه، ۲۵.۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. اچ‌پی با فروش ۱۵.۴ میلیون دستگاه و سهم ۲۳.۷ درصدی در رده دوم قرار دارد. شرکت دل نیز با فروش ۱۱.۶ میلیون دستگاه و سهم ۱۷.۹ درصدی در جایگاه سوم جای گرفته است. در ادامه نیز ایسر با ۴.۳ میلیون دستگاه و سهم ۶.۶ درصدی و اپل با فروش ۴.۱ میلیون دستگاه و سهم بازار ۶.۳ درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

موسسه گارتنر نیز در گزارشی که البته دستگاه‌های کروم‌بوک را در آن وارد نکرده گفته است که بازار پی‌سی، صرفا رشد ۱.۵ درصدی داشته و میزان فروش آن در سرتاسر دنیا به ۶۲ میلیون و ۹۷ هزار دستگاه افزایش یافته است. گزارش این موسسه نیز، لنوو را در رتبه اول و اچ‌پی و دل را در رده‌های بعدی جای داده است. حذف کروم‌بوک‌ها در این تحقیق باعث گردیده تا اپل تا مکان سوم ارتقا یابد و با فاصله اندکی توسط شرکت‌های ایسر و ایسوس تعقیب شود.

البته شایان ذکر است که به گفته‌ خود موسسات IDC و گارتنر، همه این آمار صرفا برآورهای اولیه هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH