نمایشگر آی‌فون‌های سال آینده اپل احتمالا از نرخ نوسازی 2 برابر سریع‌تر بهره خواهند برد

در نمایشگر یک اسمارت‌فون، نرخ نوسازی بیان‌گر تعداد دفعات به‌روزرسانی تصویر موجود بر روی صفحه‌نمایش طی مدت زمان 1 ثانیه خواهد بود. برای مثال، اکثر اسمارت‌فون‌های غیرگیمینگ مجهز به نمایشگرهای 60 هرتزی هستند و این پدیده بدان معناست که تصویر نمایش داده شده روی پنل‌های مذکور در هر ثانیه 60 مرتبه به‌روزرسانی می‌شود. نرخ نوسازی سریع‌تر به‌معنای نمایش روان‌تر انیمیشن‌ها است و به همین خاطر، یک گوشی گیمینگ نظیر ریزرفون2 از نمایشگری با نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده می‌کند. همچنین این مشخصه، تجربه پیمایشی کاملا روان و بی‌نقصی را رقم خواهد زد. البته این‌بار نیز همانند کلیه پدیده‌های دنیای واقعی با یک معادله نسبی سروکار داریم. نرخ نوسازی بالاتر به‌معنای تخلیه سریع‌تر شارژ باتری گوشی خواهد بود.

کاربران معمول به مشخصه‌هایی نظیر نرخ نوسازی نمایشگر هندست‌های خود توجه نمی‌کنند؛ اما این موضوع مانع از به‌کارگیری مشخصه مذکور در اسمارت‌فون وان‌پلاس 7 پرو نشده است. این هندست از یک نمایشگر 90 هرتزی بهره می‌گیرد؛ با این‌حال به منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری، نرخ نوسازی نمایشگر می‌تواند به 60 هرتز کاهش پیدا کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که سایر تولیدکنندگان گوشی نیز به‌دنبال تبعیت از چنین رویکردی هستند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، اسمارت‌فون هواوی میت 30 پرو احتمالا طی 3 ماهه چهارم سال جاری عرضه شده و از یک نمایشگر با نرخ نوسازی 90 هرتزی بهره خواهد برد. توئیتی که امروز توسط یک خبرچین معروف با نام Ice Universe (با شناسه UniverseIce@) منتشر شده است؛ اعلام کرده که اپل در حال بررسی امکان استفاده از نمایشگرهایی با قابلیت تغییر وضعیت میان فرکانس‌های نوسازی 60 و 120 هرتزی در آی‌فون‌های سال 2020 خود است. توئیت فوق خاطرنشان می‌کند که پیش‌تر اپل در این زمینه با تامین‌کنندگان پنل‌های اولد مصرفی خود یعنی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی رایزنی نموده است.

در حال حاضر اپل، دستگاه‌‌های همراه مجهز به نمایشگری با نرخ نوسازی 120 هرتزی را به فروش می‌رساند

اپل در زمینه تولید یک دستگاه همراه مجهز به نمایشگری با نرخ نوسازی 120 هرتزی چندان تازه‌کار نیست. هر 2 مدل 10.5 و 12.9 اینچی تبلت‌های آی‌پد پرو که در سال 2017 به بازار عرضه شدند از نمایشگرهایی موسوم به ProMotion (به گفته اپل) بهره می‌گیرند. این نام برای مشخصه محبوب طرفداران غول کوپرتینویی، یعنی نمایشگر با نرخ نوسازی 120 هرتزی انتخاب شده است. این مشخصه در دستگاه‌های آی‌پد پرو 11 و 12.9 اینچی سال گذشته نیز به چشم می‌خورد. با توجه به این‌که اپل پیش‌تر نماد تجاری مربوط به چنین مشخصه‌ای را ثبت نموده است؛ لذا می‌توان انتظار داشت که با آغاز عرضه آی‌فون‌های سال 2020 طی حدودا 14 ماه آینده، کمپانی از چنین مشخصه‌ای بهره‌برداری نماید. با این‌حال هنگام نمایش تصاویر ایستا بر روی نمایشگرهای ProMotion، نرخ نوسازی آن‌ها به 24 هرتز کاهش یافته و هنگام پخش ویدیو نیز این رقم به 48 هرتز خواهد رسید. این‌کار با هدف صرفه‌جویی در مصرف شارژ باتری انجام می‌شود.

آی‌پد پرو از نمایشگر ProMotion اپل با نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده می‌کند

بر اساس پیش‌بینی‌ها، مدل‌های جدید آی‌فون ظرف کم‌تر از 2 ماه آینده معرفی خواهند شد و این هندست‌ها احتمالا از الگویی مشابه مدل‌های سال 2018 بهره می‌گیرند (به‌جز ماژول دوربین مربعی‌شکل در پشت گوشی و پشتیبانی احتمالی از قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم). با این‌حال بر اساس گزارشات منتشر شده، شاهد بازطراحی مدل‌های سال 2020 خواهیم بود. به گفته مینگ چی‌کو؛ یکی از تحلیل‌گران قابل‌اعتماد موسسه TF International، طی سال آینده احتمالا شاهد عرضه 3 مدل آی‌فون با نمایشگرهای 6.7 اینچی، 6.1 اینچی و 5.4 اینچی خواهیم بود. هر 3 هندست از نمایشگرهای اولد استفاده خواهند کرد؛ با این‌حال آی‌فون‌های بزرگ‌تر و کوچک‌تر از امواج میلی‌‌متری و اتصال 5G با فرکانس کم‌تر از 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند (در سال 2021 هر 3 مدل آی‌فون از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد). همچنین این هندست‌ها مجهز به حواشی باریک‌تری بوده و فاقد ناچ خواهند بود. گفته شده که جدیدترین ورژن قطعات مورد استفاده جهت ساخت دوربین TrueDepth از اندازه به‌مراتب کوچک‌تری برخوردار خواهند بود. حتی بازگشت سیستم تاچ آی‌دی به آی‌فون سال آینده نیز امری محتمل است؛ با این‌حال سیستم مذکور از نوع یکپارچه با نمایشگر خواهد بود.

ریزرفون 2 از نمایشگری با نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده می‌کند

از آن‌جا که مشخصه شارژ معکوس بی‌سیم، انرژی ذخیره شده در باتری گوشی میزبان را منتقل می‌کند؛ لذا انتظار می‌رود که اپل، ظرفیت باتری به‌کارگیری شده در مدل‌های 2019 آی‌فون را افزایش دهد. ارتقاء هرچه بیش‌تر ظرفیت باتری در مدل‌های سال 2020 نیز بنا بر 2 دلیل ضروری خواهد بود. نخست این‌که 2 نمونه از هندست‌های جدید از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند و دوم این‌که به کارگیری نمایشگرهایی با نرخ نوسازی 120 هرتزی حتی در صورت اعمال تنظیمات خودکار هنگام پخش تصاویر ایستا یا ویدیوها نیز مصرف شارژ باتری را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد. بر اساس شایعات، اپل زندگی را برای کاربران تسهیل خواهد کرد و چنان‌چه شارژدهی باتری، پاسخگوی نیازهای یک کاربر نباشد؛ در این‌صورت وی به‌سادگی می‌تواند نمایشگر دستگاه را در وضعیت 60 هرتزی قرار دهد. در این میان، تنها مشکل موجود این است که پس از به‌کارگیری یک گوشی با نمایشگر 120 هرتزی، استفاده مجدد کاربران از نمایشگر 60 هرتزی احتمالا بسیار ناامیدکننده خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH