پیش‌بینی سود بیشتر شرکت TSMC: آیا امیدها به بازار اسمارتفون‌ها بازمی‌گردد؟

اخیرا پیش‌بینی سود سه ماهه سوم ۲۰۱۹ شرکت TSMC منتشر گردیده و در آن گفته شده است که سود این کمپانی در طول سه ماهه مذکور، ۱۸ درصد بیشتر از سه ماهه دوم امسال خواهد شد. اگر این گفته‌ها درست باشد احتمالا در ماه‌های آینده شاهد رونق خوبی در بازار گوشی‌های هوشمند خواهیم بود.

همانطور که می‌دانید، شرکت‌های زیادی در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارند که چیپست‌های به‌کار رفته در اسمارتفون‌هایشان را خودشان طراحی می‌کنند؛ مانند اپل، هواوی و کوالکام. این کمپانی‌ها، به‌عنوان سازندگانِ fabless شناخته می‌شوند. البته این اصطلاح بدین معنی نیست که شرکت‌های مذکور، fabulous (عالی و محشر) نیستند. بلکه صرفا برای اشاره به این نکته است که چنین شرکت‌هایی، از خودشان امکانات و تجهیزات لازم برای ساخت چیپست‌ را ندارند. در صنعت به این نوع امکانات، fabs یا ماشین‌آلات ساخت (fabrication plants) گفته می‌شود. از طرفی، شرکتی که تراشه‌ای‌ را با استفاده از طراحی‌های سایر کمپانی‌ها می‌سازد به‌عنوان یک foundry (تامین‌کننده) شناخته می‌شود. شایان ذکر است که شرکت تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مستقل دنیا به‌حساب می‌آید.

بنابراین براساس آنچه گفته شد، یک رابطه قوی بین وضعیت کسب‌وکار  TSMC و آینده صنعت اسمارتفون‌ها در کوتاه‌مدت وجود دارد. اگر سازندگان گوشی احتمال بدهند که وضعیت کسب‌وکار خوب خواهد بود، تراشه‌های بیشتری را سفارش خواهند داد و این، به معنی سرازیر شدن خیل عظیم سفارش‌ها به سمت TSMC است. اخیرا پیش‌بینی سود سه ماهه سوم ۲۰۱۹ شرکت TSMC منتشر شده است. TSMC می‌گوید که شرکت آنها احتمال سود ۹.۱ میلیارد تا ۹.۲ میلیارد دلار را برای سه ماهه سوم امسال (که در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد) می‌دهد. این میزان سود، ۱۸ درصد نسبت به سه ماهه دوم امسال بیشتر است. حاشیه‌ سود عملیاتی هم به محدوده ۳۵ تا ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت.

گوشی های هوشمند

TSMC احتمال می‌دهد که امسال با افزایش ظرفیت تولید این شرکت برای ساخت چیپست‌های مجهز به پردازنده ۷ نانومتری، هزینه‌های سرمایه‌ای آن به حدود ۱۰ میلیارد تا ۱۱ میلیارد دلار برسد. این شرکت تایوانی در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه پردازنده‌های ۵ نانومتری است که به‌زودی بر روی تراشه‌های سال آینده استفاده خواهند شد. یک چیپست ۵ نانومتری نسبت به نوع ۷ نانومتری، بسیار قوی‌تر است و مصرف انرژی کمتری دارد. تراشه ۷ نانومتری هم به‌نوبه خود از چیپست ۱۰ نانومتری قوی‌تر و مصرف انرژی کمتری دارد. برای اینکه دید بهتری در این‌باره داشته باشید، چیپست A4 اپل که در سال ۲۰۱۰ بر روی آیفون ۴ مورد استفاده قرار گرفت از یک پردازنده ۴۵ نانومتری بهره می‌گرفت.

سودهای خالص سه ماهه دوم TSMC نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۷.۶ درصدی داشته‌اند، اما در مقایسه با سه ماهه اول امسال، رشد ۸.۷ درصدی را نشان می‌دهند. این موضوع، می‌تواند نشانه خوبی برای بازار گوشی‌های هوشمند باشد.

سال گذشته مجموع بارگیری اسمارتفون‌ها نسبت به مجموع بارگیری‌های سال ۲۰۱۷، حدود ۴ درصد افت داشته است. با نگاهی جزئی‌تر، حتی همه سه ماهه‌های سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سه ماهه‌های مشابه سال قبل‌شان، بارگیری کمتری داشته‌اند. سه ماهه اول امسال نیز بارگیری‌ها شاهد یک کاهش ۶.۶ درصدی بودند. با این حساب می‌توان گفت که در طول شش سه ماهه پی‌درپی گذشته، میزان بارگیری گوشی‌های هوشمند کاهش یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH