ابزار جدید هوش مصنوعی برای شناسایی متن‌های جعلی در راه است!

فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تا جایی رشد و پیشرفت کرده است که بخش‌های خاصی از اخبار منتشر شده بر روی وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به‌وسیله یک کامپیوتر نوشته شوند؛ بدون آنکه انسان نقشی در ورودی آنها داشته باشد. البته این کار از طرفی هم می‌تواند خطرناک باشد، چرا که کامپیوترها به علت نیاز نداشتن به خواب می‌توانند طوری دستکاری شوند که اخبار جعلی را پشت‌سرهم منتشر نمایند.

ضرب‌المثل معروفی وجود دارد که می‌گوید: به جنگ آتش باید با آتش رفت. این همان کاری است که محققان دانشگاه هاروارد و آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT-IBM Watson انجام داده‌اند. آنها دست به توسعه یک ابزار هوش مصنوعی جدید زده‌اند که توانایی تشخیص متنی را که ممکن است توسط نوع دیگری از هوش مصنوعی ایجاد شده باشد، دارد. این ابزار که Giant Language Model Test Room لقب گرفته، متکی بر این واقعیت است که فناوری هوش مصنوعی، معمولا متن‌ها را با استفاده از الگوهای آماری تولید می‌کند.

هوش مصنوعی

ایده اصلی کار به این صورت است که اگر با اطمینان خیلی بالا بتوان تشخیص داد که بخشی از یک متن توسط انسان نوشته شده است، پس این احتمال وجود دارد که همان متن، به‌وسیله یک کامپیوتر نوشته شده باشد. این ابزار می‌تواند برای کمک به شناسایی متن‌های جعلی و اطلاعات نادرست و مقابله با اخبار فیک و بات‌ها استفاده گردد.

در حال‌حاضر، وب‌سایت‌ها و سازمان‌هایی وجود دارند که وقت خودشان را اختصاص به شناسایی اخبار و تصاویر جعلی داده‌اند، اما خوشبختانه به نظر می‌رسد که با وجود هوش مصنوعی، این اقدامات بسیار موثرتر خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH