اسمارت‌فون گوگل پیکسل 4 از مشخصه فیس آنلاک و ژست‌های حرکتی پشتیبانی خواهد کرد

ظاهرا گوگل دوباره تصمیم گرفته تا در زمینه افشای کلیه اطلاعات مربوط به اسمارت‌فون پیکسل 4 خود پیش‌قدم باشد. این کمپانی اخیرا در یک پست وبلاگی به معرفی برخی قابلیت‌های جدید این هندست پرداخته است.

یکی از قابلیت‌های جدید پیکسل 4، تشخیص حرکت (Motion Sense) نام دارد. پروژه گوگل موسوم به Based on Soil بیش از 4 سال پیش آغاز شد. موشن سنس به کاربران امکان خواهد داد تا تنها با تکان دادن دستان خود، اعمال پایه در گوشی پیکسل 4 نظیر تعویض آهنگ‌ها، به تعویق انداختن زنگ هشدار و قطع صدای زنگ تماس‌های تلفنی را کنترل نمایند.

Motion Sense با کمک یک سیستم راداری پیچیده که در قسمت فوقانی نمایشگر قرار دارد کار می‌کند. این سیستم می‌تواند حتی کوچک‌ترین حرکات را نیز تشخیص دهد. در حال حاضر کارکرد این سیستم تنها محدود به تشخیص حرکات موج‌گونه ساده دست است؛ اما در آینده می‌تواند برای موارد کاربردی پیچیده‌تر نیز مورد استفاده قرار گیرد. با این‌حال گوگل اعلام کرده که موشن سنس تنها در کشورهای منتخبی که گوشی‌های پیکسل در آن‌ها عرضه می‌شوند؛ قابل‌دسترس خواهد بود.

فیس آنلاک مشخصه کلیدی دیگری است که امروز گوگل برای گوشی پیکسل 4 خود از آن رونمایی کرد. این مشخصه با سیستم تشخیص چهره موجود در دستگاه‌های اندرویدی تولیدکنندگان متفرقه امروزی یا نمونه اولیه و داخلی تعبیه شده  در سیستم‌عامل اندروید تفاوت دارد. این سیستم از نظر پیچیدگی و مهم‌تر از آن، امنیت به سامانه رونمایی شده توسط اپل در گوشی آی‌فون X نزدیک‌تر است.

در حالی‌که سیستم‌های تشخیص چهره فعلی اندروید تنها از چهره کاربر عکس‌برداری می‌کنند؛ اما مشخصه فیس آنلاک موجود در گوشی پیکسل 4 با استفاده از یک پروژکتور نقطه‌ای، دوربین مادون‌قرمز و ماژول تابنده نور، نگاشت سه‌بعدی چهره کاربر را اسکن نموده و سپس از این اطلاعات جهت بازگشایی قفل دستگاه استفاده خواهد کرد. این متد در مقایسه با یک تصویر محض از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است؛ چرا که احتمال فریب خوردن سیستم در این حالت بسیار کم‌تر خواهد بود.

عملکرد این سیستم از جنبه سخت‌افزاری تا حدود زیادی مشابه نمونه iOS آن است و گوگل اعلام کرده که این سیستم، اطلاعات چهره کاربر را به شکلی ایمن در تراشه تیتان M خود ذخیره می‌کند؛ لذا هیچ‌کس قادر به دسترسی به اطلاعات مذکور نخواهد بود. این در حالیست که تفاوت این سامانه با سیستم فیس آی‌دی اپل به نحوه پیاده‌سازی آن مربوط می‌شود.

در سیستم‌عامل iOS پس از تکمیل فرآیند اسکن چهره توسط سیستم فیس آی‌دی، کاربران بایستی انگشت خود را بر روی نمایشگر دستگاه جابه‌جا کنند؛ در حالی‌که فیس آنلاک موجود در پیکسل 4 با وجود تراشه ردیاب Soil، حرکات دست شما در مقابل نمایشگر گوشی را درک نموده و سخت‌افزار سیستم فیس آنلاک را فعال خواهد کرد. در صورت شناسایی چهره کاربر، به محض در دست گرفتن گوشی، دستگاه آنلاک شده و وی مستقیما به هوم‌اسکرین گوشی یا موقعیت پیشین هدایت خواهد شد. همچنین سیستم گوگل در کلیه جهات از جمله وارونه نیز عمل خواهد کرد.

هنوز کاملا روشن نیست که آیا گوگل در کنار مشخصه فیس آنلاک کماکان از حسگر اثرانگشت نیز بهره خواهد برد یا با دنباله‌روی از اپل از به‌کارگیری این مولفه کاملا صرف‌نظر خواهد کرد. این حسگر در قسمت پشتی گوشی قرار ندارد؛ اما کماکان می‌تواند در بخش زیرین نمایشگر مستقر شود. با این‌حال به عقیده بسیاری از کارشناسان، گوگل احتمالا از مشخصه فیس آنلاک به‌تنهایی استفاده خواهد کرد.

گوگل اعلام کرده که اسمارت‌فون پیکسل 4 در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد. هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه این هندست اعلام نشده است؛ اما شاید تصویر فوق یک سرنخ مفید محسوب شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH