شبکه و برنامه نویسی ، پردرآمد ترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

امروزه با توجه به نقش حیاتی کامپیوترها در شرکت ها و سازمان ها، اهمیت وجود شبکه های کامپیوتری در این مجموعه ها بسیار آشکار می باشد. به تبع آن همواره در هر شبکه ای وجود یک یا چند متخصص شبکه جهت طراحی، نگهداری و پشتیبانی و رفع مشکلات شبکه الزامی می باشد. آنچه مشخص است با افزایش وابستگی سازمان ها به کامپیوترها و شبکه ها، نیاز به متخصصین شبکه نیز در سراسر جهان در حال افزایش می باشد که بی گمان افزایش فرصت های شغلی در این زمینه را به همراه دارد.

طبق گزارشات مختلف که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد در چند سال اخیر متخصصین شبکه و نیز متخصصین برنامه نویسی بالاترین درآمد را در میان شاخه های مختلف IT و حتی در مقایسه با بسیاری از رشته های دیگر دارا می باشند.

در این مقاله به طور اجمالی به بررسی وضعیت شغلی و میزان درآمد متخصصین شبکه در ایران و جهان می پردازیم.

جایگاه شغلی متخصصین شبکه

افراد پس از فراگیری تخصص های مربط به شبکه می توانند به اشکال مختلفی مشغول به کار شوند :

  • برخی از افراد به عنوان کارشناس شبکه در واحد فناوری اطلاعات سازمان ها مشغول می شوند.
  • برخی در شرکت های تخصصی خدمات شبکه مشغول شده و خدمات تخصصی شبکه از جمله راه اندازی و نگهداری و ارائه پشتیبانی به سازمان های مختلف را انجام می دهند.
  • برخی دیگر نیز به عنوان فریلنسر، به صورت شخصی و مستقل فعالیت می نمایند.

میانگین درآمد متخصصین شبکه در جهان

مطابق گزارش سال 2019 سایت glassdoor ، میانگین درآمد متخصصین شبکه در آمریکا در حال حاضر سالیانه 68,156 دلار می باشد ( در حال حاضر سالانه حدود 817 میلیون تومان یا ماهیانه حدود 68 میلیون تومان )

لینک گزارش:

https://www.glassdoor.com/Salaries/network-administrator-salary-SRCH_KO0,21.htm

همچنین در گزارشی مشابه، سایت payscale  نیز ، میانگین درآمد سالیانه متخصصین شبکه را  58,387  دلار  اعلام نموده است

لینک گزارش:

https://www.payscale.com/research/US/Job=Network_Administrator/Salary

سایت Certification Magazine نیز سالانه میانگین درآمد تخصصص های مختلف شبکه در جهان را منتشر می نماید. مطابق جدیدترین گزارش 2019 این سایت میانگین درآمد یک متخصص MCSE در آمریکا سالیانه 115,420 دلار و در کشورهای دیگر 68,390 دلار می باشد.

لینک گزارش:

http://certmag.com/salary-survey-2019-new-salary-survey-75/

همچنین در سایت itcareerfinder نیز می توانید میانگین درآمد متخصصین شبکه را در مناطق مختلف و چند سال اخیر مشاهده و مقایسه نمایید.

لینک سایت:

https://www.itcareerfinder.com/brain-food/it-salaries/network-administrator-salary-range.html

وضعیت بازارکار و درآمد متخصصین شبکه در ایران

آنچه مسلم است در ایران نیز با توجه به رشد روزافزون استفاده از کامپیوتر و نرم افزارها، نیاز به متخصصین شبکه و در نتیجه فرصت های شغلی این بخش دائماً در حال افزایش می باشند. به عنوان یک اصل کلی در حال حاضر در ایران نیز متخصصین شبکه و برنامه نویسی بالاترین میزان درآمد را در میان مشاغل حوزه فناوری اطلاعات دارا هستند. البته میزان درآمد متخصصین شبکه به پارامترهای مختلفی از جمله حوزه تخصص، سابقه کار، تعدد مهارت ها و غیره اشاره نمود.

با توجه به اینکه در کشور قانون دقیقی در خصوص میزان حقوق متخصصین شبکه وجود ندارد نمی توان عدد رسمی و دقیقی را به عنوان میانگین درآمد متخصصین شبکه در کشور بیان نمود اما با توجه به شواهد و مدارک، میزان درآمد ماهیانه متخصصین شبکه در کشور به طور میانگین بین 2 الی 10 میلیون تومان برآورد می شود.

دانش و مهارت های مورد نیاز کارشناسان شبکه

اگرچه انتظار می رود که عمده متخصصین شبکه، فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر و فناوری اطلاعات باشند اما طیف وسیعی از این متخصصین ، از رشته های دیگر و بر اساس علاقه شخصی وارد دنیای شبکه شده اند.

اکثر متخصصین بر این باورند که در دروس دانشگاهی دانش مورد نیاز متخصصین شبکه وجود ندارد و لذا فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر نیز می بایست مانند سایر افراد، با استفاده از آموزش های آزاد و تخصصی دانش و مهارت های لازم را کسب نمایند.

جهت کسب دانش و مهارت مورد نیاز حوزه شبکه، برخی از افراد در دوره های آموزشگاه های آزاد شبکه شرکت می نمایند، اما در سال های اخیر با توجه به افزایش هزینه دوره های آموزشگاه ها و طولانی بودن این دوره ها و افزایش مشغله های افراد و کمبود وقت آزاد، استفاده از ویدیوهای آموزشی بسیار رایج و محبوب شده است و افراد بسیاری به یادگیری از این طریق روی آورده اند و به عقیده بسیاری از افراد، بازدهی و اثربخشی ویدیوهای آموزشی با کیفیت، نسبت به کلاس های حضوری طولانی مدت و خسته کننده بسیار بیشتر می باشد.

در پاسخ به این نیاز افراد، در سال های اخیر برخی از سایت های این حوزه شروع به تولید آموزش های دوره های تخصصی شبکه نمودند که البته کیفیت و سبک و سیاق متفاوتی دارند. در میان این سایت ها یکی از سایت هایی که به طور تخصصی در زمینه تولید آموزش های شبکه فعالیت میکند، سایت ادمین پورتال به نشانی www.AdminPortal.ir می باشد که آموزش های برخی از مهمترین دوره های شبکه را به صورت کاملاً تخصصی و کاربردی تولید نموده است.

مدرسین ادمین پورتال دارای مدارک بین المللی شبکه و سابقه تدریس رسمی در آموزشگاه های معتبر کشور می باشند و محتوای آموزشی دوره های ادمین پورتال بسیار کامل می باشد.

علاقه مندان جهت شروع یادگیری دوره های شبکه ابتدا می بایست مباحث دوره network+ را فرا بگیرید که در این خصوص می توانند از جزوه نتورک پلاس استفاده نمایند. پس از فراگیری مباحث دوره نتورک پلاس افراد می توانند بر اساس علاقه و نیاز خود، در یکی از شاخه های اصلی شبکه یادگیری مباحث را ادامه دهند.

یکی از شاخه های اصلی شبکه، شاخه مایکروسافت است که افراد در آن  عمدتاً کار با نرم افزارهای مایکروسافتی و سرویس های ویندوز سرور را فرا می گیرند. علاقه مندان جهت شروع یادگیری دوره های مایکروسافت می توانند از پکیج آموزش MCSE استفاده نمایند.

شاخه اصلی دیگر، شاخه مجازی سازی می باشد که امروزه به یکی از ارکان مهم و حیاتی در هر شبکه ای تبدیل شده است. در واقع مجازی سازی امکان استفاده بهینه از سخت افزارها را فراهم می نماید. علاقه مندان جهت شروع یادگیری مجازی سازی می توانند از پکیج آموزش VMware ESXi موجود در سایت ادمین پورتال استفاده نمایند.

یکی از شاخه های مهم دیگر، شاخه فایروال و UTM  می باشد. در حال حاضر فایروال ها و utm های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی در شبکه ها وجود دارند، اما در بسیاری از شبکه های کوچک و متوسط، فایروال کریو کنترل رواج یافته است که جهت یادگیری آن علاقه مندان می توانند از پکیج ویدیویی آموزش kerio control استفاده نمایید.

شاخه های مختلف دیگری نیز در حوزه شبکه وجود دارند از قبیل سیسکو، لینوکس، امنیت، رایانش ابری، ذخیره سازی اطلاعات که علاقه مندان می توانند بر اساس علاقه و نیاز سازمانی که در آن مشغول هستند به مطالعه و یادگیری آنها نیز بپردازند.

امیدواریم که مطالب فوق برای علاقه مندان مفید واقع شده باشد و در آینده ای نزدیک شاهد بهبودهای بیشتری در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه های ارتباطی و جایگاه مشاغل مرتبط با آنها باشیم.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

1 در مورد “شبکه و برنامه نویسی ، پردرآمد ترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات”

  1. سلام
    می خواستم بدونم ایا ثبت یک شرکت کامپیوتری در ایران خوب هست یا در کشور خارجه
    ایا در ایران درامد بهتری هست با ثبت شرکت کامپیوتری یا در کشوری مثل کانادا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH