نخستین گوشی هواوی با سیستم‌عامل HongMeng OS در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد

در خصوص قرارگیری نام هواوی در لیست سیاه سفارشی وزارت بازرگانی ایالات‌متحده کماکان ابهامات بسیار زیادی وجود دارد و هیچ‌کس از رویداد احتمالی بعدی مطلع نیست. پس از آن‌که دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا در روز 29 ژوئن خبر برقراری آتش‌بس در جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده را اعلام کرد؛ بسیاری از کارشناسان تصور کردند که هواوی قادر خواهد بود به بخش‌هایی از زنجیره تامین آمریکایی خود دسترسی پیدا کند. در این میان نه‌تنها کارشناسان بلکه رسانه‌ها نیز چنین تصوری داشتند. صبح همان روز، پرزیدنت ترامپ شخصا اعلام کرد: “کمپانی‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی بفروشند. البته روی کلام با محصولاتی است که مشکلی جدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده به‌شمار نمی‌روند.”

با گذشت بیش از 1 ماه، هواوی قادر به خریداری تجهیزات موردنیاز خود از ایالات‌متحده نبوده است و رئیس‌جمهور نیز با انتشار توئیتی طی هفته گذشته اعلام کرد که کالاهای وارداتی چینی با ارزش افزوده 300 میلیارد دلاری مشمول اعمال تعرفه مالیات واردات 10 درصدی خواهند شد. اسمارت‌فون‌ها (نظیر آی‌فون‌هایی که در چین مونتاژ می‌شوند) و سایر محصولات مصرفی در این طیف از کالاها جای می‌گیرند. لذا چنان‌چه هواوی پیش‌تر نسبت به استفاده از نام خود به‌عنوان برگه چانه‌زنی در مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا و حذف نام این شرکت از لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده امیدوار بود؛ اکنون ظاهرا کمپانی چینی این موضوع را به دست فراموشی سپرده است. به هرحال فرضیه استفاده از نام هواوی به‌عنوان برگه چانه‌زنی از سوی رسانه‌ها مطرح نشد. دونالد ترامپ در روز 23 می اعلام کرد که “حتی مشارکت هواوی در نوعی توافق تجاری نیز امری محتمل خواهد بود. من تصور می‌کنم که در صورت حصول یک توافق، هواوی احتمالا در قالب نوعی توافق تجاری یا بخشی از آن مورد توجه قرار خواهد گرفت.”

نخستین گوشی هواوی با سیستم‌عامل HongMeng OS احتمالا در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد

با قطع روابط میان گوگل و هواوی، تولیدکننده چینی دیگر به ورژن خدمات گوگل پلی سیستم‌عامل اندروید دسترسی نداشت. این ورژن از پلتفرم اندروید شامل فروشگاه گوگل پلی، اپلیکیشن‌های کلیدی گوگل و به‌روزرسانی‌های امنیتی است. بر اساس گزارشات، هواوی برای سال‌ها روی توسعه سیستم‌عامل بومی خود به‌عنوان گزینه جانشین پلتفرم اندروید کار کرده است. به‌دنبال قطع روابط هواوی با گوگل به‌نظر می‌رسید که غول چینی، تدابیر خود را عملیاتی خواهد کرد. این تولیدکننده در نخستین گام، نام تجاری HongMeng را در بازارهای اروپایی ثبت کرد و تصور می‌شد که این نام متعلق به سیستم‌عامل جدید هواوی خواهد بود. اما در این حوزه نیز ابهامات فراوانی وجود دارد. چند هفته پیش، کاترین چن؛ معاون ارشد و یکی از اعضای هیئت مدیره هواوی اعلام کرد که HongMeng با تمرکز بر مقوله امنیت و برای مصارف صنعتی و نه اسمارت‌فون‌ها توسعه یافته است. ظاهرا این گزارش با گزارش دیگری در خصوص آغاز فرآیند تست یک سیستم‌عامل روسی موسوم به Aurora توسط هواوی مطابقت دارد. سیستم‌عامل Aurora بر اساس پلتفرم متن-باز Sailfish OS طراحی شده است؛ پلتفرمی که به‌نوبه‌خود، نمونه تکامل‌یافته سیستم‌عامل MeeGo محسوب می‌شود.

اما امروز، نشریه Global Times چین گزارش داد که هواوی پیش‌تر مشغول تست سیستم‌عامل HongMeng OS بوده و این پلتفرم ضمن برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی طی روز 9 آگوست در شهر دونگوان چین معرفی خواهد شد. همین گزارش اعلام می‌کند که نخستین گوشی هواوی با سیستم‌عامل HongMeng طی 3 ماهه چهارم سال جاری و با برچسب قیمتی 2000 یوانی عرضه خواهد شد. این رقم تقریبا معادل با 289 دلار آمریکا خواهد بود. با این‌حال ظاهرا سری تلویزیون‌های هوشمند آنر، نخستین دستگاه‌های هواوی هستند که از HongMeng OS استفاده خواهند کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این دستگاه‌ها در روز 10 آگوست عرضه خواهند شد.

اسمارت‌فون هواوی میت X به‌صورت پیش‌فرض از ورژن مبتنی بر سرویس گوگل پلی سیستم‌عامل اندروید بهره خواهد برد

وب‌سایت Global Times به منبعی اشاره کرده که ادعا می‌کند هواوی در حال حاضر مشغول تست میزان سازگاری HongMeng با اپلیکیشن‌های اندرویدی است. این منبع بی‌نام‌ونشان همچنین اعلام می‌کند که HongMeng دارای یک مشخصه رمزنگاری است که امکان حفاظت مناسب‌تر از حریم خصوصی و داده‌های شخصی کاربران نسبت به سیستم‌عامل اندروید را فراهم خواهد کرد. سیستم‌عامل هواوی همانند Fuschia OS که در حال حاضر به‌عنوان جانشین احتمالی اندروید توسط شرکت گوگل توسعه یافته است از یک میکروکرنل استفاده می‌کند. این مشخصه ظاهرا اجرای اعمال مرتبط با هوش مصنوعی را تسهیل نموده و امکان به‌کارگیری HongMeng در چندین پلتفرم مختلف را فراهم می‌کند. هواوی در راستای به خدمت گرفتن هرچه بیش‌تر توسعه‌دهندگان جهت نگارش اپلیکیشن برای سیستم‌عامل جدید، تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست.

پیش‌تر و در ماه فوریه اعلام شد که گوشی تاشوی هواوی میت X از سیستم‌عامل اندروید بهره خواهد برد. این هندست طی ماه آینده روانه بازار می‌شود. در روز 16 می، نام هواوی به لیست سیاه ایالات‌متحده منتقل شد و کلیه مدل‌های توسعه یافته پس از این تاریخ قادر به استفاده از ورژن گوگل پلی سیستم‌عامل اندروید نخواهند بود. به‌نظر می‌رسد که اسمارت‌فون‌های سری میت 30 هواوی نیز مشمول چنین قاعده‌ای هستند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، هندست‌های این سری احتمالا تا 3 ماهه چهارم سال جاری معرفی نخواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH