شیائومی به‌دنبال اصلاح متد شارژ دوست‌دار محیط زیست مورد استفاده سامسونگ و ال‌جی است

بر اساس اظهارات وب‌سایت LetsGoDigital، پتنتی که توسط شیائومی؛ تولیدکننده چینی اسمارت‌فون در دفتر جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسیده است نشان می‌دهد که کاربران حرفه‌ای احتمالا در آینده‌ای نزدیک دیگر ناچار به حمل پاوربانک به‌همراه گوشی‌های تلفن‌همراه خود نخواهند بود. این پتنت در روز 27 جولای سال 2018 در دفتر جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ثبت و روز جمعه توسط این نهاد منتشر شد. پتنت مذکور، تصویری از یک اسمارت‌فون به‌همراه پنل خورشیدی یکپارچه در پشت آن‌ را نمایش می‌دهد.

قسمت جلویی هندست با یک نمایشگر تمام‌صفحه پوشانده شده است و با توجه به مشهود نبودن مکان استقرار دوربین سلفی در تصویر (تصاویر استخراج شده از پتنت، دوربین با مکانیسم کشویی، ناچ یا نمایشگر حفره‌دار را نمایش نمی‌دهند) انتظار می‌رود دستگاه مذکور از یک دوربین سلفی در زیر نمایشگر بهره گیرد. پیش‌تر در ماه ژوئن، شیائومی با انتشار ویدیویی اعلام کرد که بر روی چنین مشخصه‌ای کار کرده است. بعلاوه حسگر اثرانگشت گوشی نیز در زیر نمایشگر آن مستقر می‌شود.

پیش‌تر در سال 2009، سامسونگ یک جفت گوشی مجهز به پنل خورشیدی را روانه بازار کرد

با وجود آن‌که پتنت مذکور، پنل خورشیدی موجود در پشت دستگاه را نمایش می‌دهد؛ اما جهت استقرار پیکره‌بندی دوربین دوگانه با چیدمان عمودی در یک ماژول به‌همراه یک فلاش LED در میان حسگرها کماکان فضای کافی وجود دارد. به‌کارگیری پنل خورشیدی در یک گوشی دارای مزایای فراوانی است. این ماژول، انرژی موردنیاز جهت شارژ باتری دستگاه در مواقع لزوم را ذخیره نموده و مدت زمان میان تکرار فرآیند شارژ را افزایش می‌دهد. میزان انرژی دریافتی و ذخیره شده توسط پنل خورشیدی اعلام نشده است.

ایده شیائومی احتمالا جاه‌طلبانه به‌نظر می‌رسد؛ اما این الگو پیش‌تر نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. در سال 2009 شرکت سامسونگ نه 1 بلکه 2 گوشی مجهز به پنل خورشیدی را عرضه کرد. گوشی سامسونگ گورو E1107 با قرارگرفتن زیر نور خورشید و جذب اشعه‌های آن برای مدت 1 ساعت قادر به تامین انرژی موردنیاز جهت برقراری یک تماس تلفنی 5 تا 10 دقیقه‌ای بود. گوشی Guru E1107 برای کشورهای در حال توسعه که قطعی برق در آن‌ها امری رایج است؛ تولید شد. گوشی سامسونگ Blue Earth S7550 نیز به منظور شارژ باتری 1080 میلی‌آمپرساعتی خود مجهز به یک پنل خورشیدی در پشت دستگاه بود. قرارگیری 1 ساعته گوشی در معرض نور آفتاب، انرژی موردنیاز جهت برقراری یک تماس تلفنی 10 دقیقه‌ای را فراهم می‌کرد. این گوشی با استفاده از پلاستیک بازیافتی تولید شده از بطری‌های آب ساخته شد و از برخی ویژگی‌های پیشرفته برای یک گوشی غیرهوشمند نظیر مرورگر HTTP برخوردار بود. بعلاوه هندست مذکور از قابلیت یادآوری برخی اقدامات دوست‌دار محیط‌ زیست نظیر خارج کردن زباله‌ها و بستن شیر آب بهره‌مند بود.

سامسونگ Blue Earth یک گوشی دوست‌دار محیط‌زیست در سال 2009 به‌شمار می‌رفت. این دستگاه با استفاده از پلاستیک بازیافتی تولید شد و مجهز به یک پنل خورشیدی بود.

افراد دارای قوه حافظه مناسب احتمالا به‌خاطر دارند که پیش‌تر و در سال 2010، شرکت ال‌جی برای گوشی LG Pop GD510 خود یک کاور مجهز به پنل خورشیدی را عرضه کرد. در آن زمان، با قرار دادن 11 دقیقه‌ای دستگاه در مقابل نور خورشید، انرژی موردنیاز برای برقراری یک تماس تلفنی 3 دقیقه‌ای تامین می‌شد. به احتمال فراوان طی 9 سال گذشته، این فناوری به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است. در واقع گوشی ال‌جی پاپ GD510 با یک باتری 900 میلی‌آمپرساعتی در اواخر سال 2009 عرضه شد؛ لذا افزایش چند دقیقه‌ای مدت زمان مکالمه با استفاده از انرژی خورشیدی، بسیار خرسندکننده بوده است.

اما تمامی این هندست‌ها در رده فیچرفون‌ها قرار داشتند و بی‌تردید، پتنت طراحی شده توسط شیائومی در اسمارت‌فون‌ها به‌کار گرفته خواهد شد. کماکان کمپانی شیائومی در خصوص زمان آغاز فروش اسمارت‌فون‌های خود در ایالات‌متحده هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده است. در حال حاضر با توجه به سناریوی رخ داده در خصوص هواوی نمی‌توان شیائومی را به‌خاطر فاصله گرفتن از بازار آمریکا مورد سرزنش قرار داد. بازار آمریکا همواره از پذیرش گسترده گوشی‌های طراحی شده و ساخته شده در چین امتناع نموده است و در این میان، وان‌پلاس یک استثناء به‌شمار می‌رود. هفته گذشته، دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی وارد شده به ایالات‌متحده مشمول مالیات 10 درصدی واردات قرار خواهند گرفت. بر اساس گزارشات منتشر شده، اسمارت‌فون‌ها (و همچنین آی‌فون‌های اپل) و سایر تجهیزات الکترونیکی مصرفی مونتاژ شده در چین نیز در این طیف از محصولات جای می‌گیرند.

تصویر پتنت شیائومی که توسط وب‌سایت LetsGoDigital منتشر شده است

وانگ شیانگ؛ معاون ارشد شیائومی در جولای سال 2018 اعلام کرد که کمپانی چینی امیدوار است که تا سال 2019، فعالیت تجاری خود در بازار آمریکا را آغاز نماید. اما در اوایل سال جاری، سخنگوی جهانی این تولیدکننده خاطرنشان کرد که چارچوب زمانی اجرای چنین اقدامی حداقل برای 1 سال به تعویق افتاده است. این کمپانی برخی محصولات خود شامل تعدادی از ابزارهای‌جانبی هوشمند، دوربین‌ها، ربات‌ها، یک پد شارژ بی‌سیم و یک پاوربانک 10000 میلی‌آمپرساعتی را از طریق وب‌سایت Mi.com در اختیار مصرف‌کنندگان آمریکایی قرار می‌دهد و چنین پدیده‌ای مجددا ما را به ابتدای این داستان هدایت خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH