جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی

سامسونگ و اپل قربانیان اصلی جنگ تجاری ژاپن و کره‌ جنوبی!

جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی که از اکتبر سال گذشته شروع شده، کش‌و‌قوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. حالا گزارش شده که برای اولین بار از زمان آغاز این مجادلات، ژاپن مجوز صادرات یک ماده موردنیاز شرکت سامسونگ را از این کشور به کره جنوبی داده است.

اصطلاح تجارت آزاد این‌روزها تبدیل به یک عبارت ضدونقیض شده است. فقط کافی است نگاهی به جنگ تجاری چین و آمریکا بیندازید. نکته جالب در جنگ تجاری این دو کشور این است که تعرفه‌های گمرکی اعمال شده از سوی آمریکا بر روی محصولات چینی، در نهایت به‌صورت مالیات‌ از شرکت‌های آمریکایی اخذ خواهد شد. حالا این کمپانی‌ها دو راه در مقابل خود دارند: یا می‌توانند تصمیم بگیرند با پرداخت مالیات مذکور، حاشیه سود خود را کم‌تر کنند، یا اینکه برای جبران آن، قیمت محصولات خود را افزایش دهند و بار مالیات را به دوش مشتریان آمریکایی منتقل کنند. البته چین هم بیکار ننشسته و با پایین آوردن ارزش پول خود، در حال تلافی کردن اقدام آمریکا است. این کار از طرفی باعث ارزان‌تر شدن کالاهای چینی در آمریکا خواهد شد و از طرف دیگر اپل را مجبور به افزایش قیمت آیفون در کشور چین خواهد کرد.

جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی

علاوه بر نزاع بین چین و آمریکا، جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی هم، از اکتبر سال گذشته شروع شد. شروع مجادلات تجاری این دو کشور، به زمانی برمی‌گردد که یک دادگاه کره جنوبی حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه ژاپن باید به شهروندان کره جنوبی که در جریان جنگ جهانی دوم مجبور به کار برای شرکت Nippon Steel شده‌اند، غرامت پرداخت کند. مقامات ژاپنی هم با بیهوده خواندن این تصمیم، گفتند که این موضوع در زمان بستن معاهدات دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۱۹۶۵ حل‌وفصل شده است.

مجوز ژاپن برای یک مورد صادرات ماده‌ای که سامسونگ در ساخت پیشرفته‌ترین چیپست خود از آن استفاده می‌کند 

ژاپن برای تلافی کردن تصمیم دادگاه کره جنوبی، شروع به محدود کردن صادرات موادی مانند فلوراید هیدروژن (hydrogen fluoride) با خلوص بالا و پلی‌ایمید فلوریزه‌شده (fluorinated polyimide) به کره جنوبی نمود. این مواد به ترتیب در ساخت نمایشگر و چیپست داخل اسمارتفون‌ها کاربرد دارند. حالا از اوایل ماه گذشته شرکت‌هایی که قصد بارگیری این متریال‌ها را برای سازندگان کره‌ای اسمارتفون، مانند سامسونگ و ال‌جی دارند، باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. اخذ چنین مجوزی حدود ۹۰ روز طول می‌کشد. این بدین خاطر است که ژاپن، کره جنوبی را از لیست سفید شرکای تجاری خود حذف کرده است. کره جنوبی هم در اقدامی مشابه قصد کنار گذاشتن ژاپن از لیست سفید خود را دارد، اما فعلا این کار را به آینده موکول کرده است. کره جنوبی می‌خواهد سخت‌گیری‌های بیشتری را بر روی برخی محصولات صادراتی ژاپن به این کشور اعمال کند. البته این محصولات، در صنایعی به‌غیر از صنایع تکنولوژی کاربرد خواهند داشت.

اگزینوس 9825

به گزارش رویترز، ژاپن برای اولین بار از زمان اعلان این محدودیت‌ها، مجوز بارگیری یک محموله از مواد EUV photoresist را به کره جنوبی صادر کرده است. این متریال در ساخت چیپست‌ها کاربرد دارد و باعث دقیق‌تر شدن طراحی آنها می‌شود. ژاپن ۹۰ درصد از بازار جهانی این ماده را در اختیار دارد و بنابراین سامسونگ به‌راحتی قادر به جبران نیاز خود از یک کشور دیگر نیست.

“ما معمولا هر باری که مجوز صادرات می‌دهیم آن را اعلام نمی‌کنیم. با این‌حال، دولت کره جنوبی، اقدام ما را نوعی تحریم صادرات قلمداد کرده که به نظر ما اظهارنظر غیرمنصانه‌ای است.

– Hiroshige Seko، وزیر صنعت ژاپن

حتی اگر این بازی منافعی برای ژاپن داشته باشد، اما سود آن بسیار کوتاه‌مدت خواهد بود. این بازی آخرسر هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و خود ژاپن هم از این موضوع ضرر خواهد کرد.

– Moon Jae، رییس جمهور کره جنوبی”

با این‌حال به نظر نمی‌رسد که این یک مجوز بتواند همه مشکلات بین دو کشور را حل کند. یکی از مدیران ارشد وزارت تجارت کره جنوبی گفته است که ژاپن فقط به یک مورد از بی‌شمار مجوز درخواستی، جواب مثبت داده است. یک مقام دولتی آن کشور هم طی اظهارنظری گفته که اقدام ژاپن بدین معنی نیست که همه محدودیت‌های اعمال‌شده برداشته شده است. البته باید خاطر نشان کنیم که مواد مذکور، علاوه بر صنعت اسمارتفون، می‌توانند در ساخت اسلحه هم مورد استفاده قرار گیرند.

آیفون 11

اما نتیجه دیگری هم از جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی می‌توان گرفت و آن اینکه گوشی‌های آیفونی که مجهز به نمایشگر اولد هستند (آیفون X، آیفون XS و آیفون XS Max) و همچنین آنهایی که قرار است در آینده نزدیک از این نوع پنل‌ها استفاده کنند (آیفون 11، آیفون 11 Max) تحت تاثیر این نزاع قرار خواهند گرفت. دلیل آن هم، همانطور که در بالا اشاره شد، این است که ماده فلوراید هیدورژن با خلوص بالا در تولید صفحه‌نمایش اسمارتفون‌ها کاربرد دارد و مانع‌تراشی ژاپن بر سر صادرات این ماده به کره جنوبی باعث شد تا اپل که پنل‌های اولد آیفون‌های خود را از شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ تهیه می‌کند، به مشکل بخورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH