ژاپن و کره‌جنوبی

پس از آمریکا و چین، روابط تیره ژاپن و کره‌جنوبی موجب آسیب‌دیدن شرکت‌های فناوری خواهد شد

پس از پایان جنگ تجاری آمریکا و چین، این‌بارخبر خصومت‌های بین ژاپن و کره‌جنوبی در رسانه‌ها منتشر شده است. درگیری‌های تجاری این دو کشور، پتانسیل آسیب به شرکت‌هایی مثل اپل، هواوی، ال‌جی و سامسونگ را دارد. همانطور که در اخبار و گزارشات ماه گذشته اعلام شد، ژاپن صادرات موادی مثل فلوراید پلی‌آمید و هیدرو‌ژن فلوراید را به کره‌جنوبی محدود کرده است. این مواد در تولید نمایشگر تلفن‌های هوشمند توسط ال‌جی و سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌چنین حدود 70 الی 90 درصد تراشه‌های حافظه سامسونگ و SK Hynix از این مواد اولیه تولید می‌شوند.

هم‌اکنون صادرکنندگان ژاپنی که قصد ارسال این مواد را به کره‌جنوبی داشته باشند، مجبور به کسب مجوز از دولت ژاپن برای ارسال مواد اولیه مذکور هستند. کسب مجوز و انجام فرآیند اداری صادرات نیز حدود سه‌ماه طول می‌کشد. چنین روندی برای ارسال مواد اولیه می‌تواند باعث کند‌شدن تولید پنل‌های OLED ساخت سامسونگ و ال‌جی شود. شرکت اپل نیز در گوشه دیگری از این ماجرا بوده و آسیب خواهد دید، زیرا پنل‌های مورد استفاده در آیفون‌ها توسط سامسونگ تولید می‌شوند.

علاوه‌بر اپل، خود ال‌جی و سامسونگ نیز در تامین قطعات مورد نیاز اسمارتفون‌های خود با مشکل مواجه خواهند شد. تمامی این ماجراها از حکم دادگاه عالی کره‌جنوبی علیه ژاپن آغاز شد. این دادگاه اعلام کرد که ژاپن باید صدها هزار دلار غرامت به کره‌جنوبی بابت افرادی که مجبور به کار در کارخانه فولاد نیپون در طول جنگ جهانی دوم بودند، پرداخت کند.

خبرگزاری رویترز نیز امروز اعلام کرد که کره‌ای‌ها آماده اقدامات تلافی‌جویانه علیه ژاپن هستند. یو میونگ هی، وزیر تجارت کره‌جنوبی گفت که اقدامات دولت ژاپن برعلیه ما می‌تواند تهدید بزرگی برای زنجیره تامین کالاها باشد. شرکت‌های فناوری نیز باید از ممنوعیت‌های دولت آمریکا علیه هواوی درس بگیرند، ما به داشتن یک زنجیره تامین آزاد اهمیت می‌دهیم.

اپل و سایر تولید‌کنندگان از این اقدام ژاپن آسیب می‌بینند

درحال حاضر، تنها عمل متقابل کره‌جنوبی برعلیه ژاپن از طریق اقدامات دیپلماتیک قابل انجام است. این کشور با تنظیم شکایتی در سازمان تجارت جهانی (WTO) درپی احقاق حق خود است. یو دوهان، سرپرست مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما با سایر کشورها درباره اقدام ژاپن و نقض قانون تجارت آزاد مذاکراتی داشته‌ایم.” با این‌حال، هونگ نامکی، وزیر اقتصاد کره‌جنوبی نیز گفت که ارایه تصمیم نهایی سازمان تجارت جهانی درباره اختلافات ما و ژاپن، زمان زیادی طول می‌کشد. شرکت‌هایی مثل اپل، هواوی، ال‌جی و سامسونگ نیز در این مدت باید عواقب اقدامات ژاپن علیه کره‌جنوبی را متحمل شوند.

“ما نمی‌توانیم اقدامات زیادی بر علیه ژاپن انجام دهیم، زیرا ممکن است آسیب بیشتری به اقتصاد هر دو کشور وارد شود. هونگ نامکی، وزیر اقتصاد کره‌جنوبی”

تولید‌کنندگانی مانند اپل نیز از این ماجرا متضرر خواهند شد، پنل‌های OLED سامسونگ در گوشی‌های آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر جنگ تجاری ژاپن و کره‌جنوبی وارد مراحل حساس شود، تاثیر زیادی بر آیفون‌های تولیدی در سال جاری خواهد گذاشت.

آیفون XR از پنل‌های LCD تولید‌شده توسط شرکت Japan Display استفاده می‌کند.

درحالی‌ که پنل‌های LCD مورد استفاده در آیفون XR و مدل‌های قبل از آن توسط شرکت‌های ژاپنی تامین می‌شدند، نمی‌توان انتظار داشت که تمامی پنل‌های OLED موردنیاز توسط این شرکت به وسیله‌ ژاپنی‌ها تولید شود. هم‌اکنون، شرکت‌های ژاپنی وظیفه تولید و تامین نمایشگرهای آمولد مورد استفاده در ساعت‌های اپل را برعهده دارند، اما این پنل‌ها نمی‌توانند در ابعاد بزرگتری برای تولید آیفون‌ها استفاده شوند.

کوپرتینو‌نشین‌ها مدتی پیش با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری در شرکت‌های ژاپنی،  تولید و تامین پنل‌های LCD که قرار بود در چین تولید شوند را به ژاپنی‌ها واگذار کرد.

با پیش‌بینی این‌که آیفون‌های تولیدی در سال 2020 از نمایشگرهای OLED بهره خواهند برد، ممکن است که اپل در طرفی دیگر، از کره‌ای‌ها نیز برای تامین پنل‌ها استفاده کند. این اقدام می‌تواند محض احتیاط صورت گیرد تا آمریکایی‌ها دست خالی نمانند.

در آخر، این نکته را هم باید یادآور شد که حتی اگر ژاپن و کره‌جنوبی اقدامات علیه همدیگر را متوقف کنند، شرکت‌های فناوری برای تولید و تامین قطعات موردنیاز خود نباید به یک یا دو کشور اتکا کنند. نتیجه چنین اقداماتی می‌تواند عواقب بسیار بدی برای تولید‌کنندگان و خریداران به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH