بررسی کی‌بوردهای لاجیتک و اکستروم: تایپ بدون سیم!

logitech-1

بررسی صفحه کلید لاجیتک K400

شاید فکر کنید که دیگر با رو به پایان بودن عمر کامپیوترهای خانگی، عمر کیبوردها با ظاهر فعلی نیز رو به پایان است، اما شرکت لاجیتک که یکی از پیشروان ساخت این دستگاه‌هاست، با مدل K400 خود تجربه‌ای کم نظیر و مدرن در عین حال با ظاهری کلاسیک را در اختیار کاربران قرار داده است. این کیبورد هم به اندازه کافی بزرگ است که بتوان از آن استفاده معمولی داشت و هم به اندازه کافی کوچک که روی مبل بنشینید و از آن برای کار با سینمای خانگی‌اتان استفاده کنید. قسمت هیجان انگیزتر قضیه این است که K400 با قیمتی مناسب، کلی ویژگی جدید و تجربه‌ای متفاوت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

logitech-5

طراحی خوب، ساختار نه چندان با کیفیت

معمولا کیبوردها جزء آن دستگاه‌هایی نیستند که از ساختار مهندسی یا مواد خوب درست شده باشند. اصلا نیازی هم نیست که چنین باشد. کل عمر این دستگاه‌ها روی یک میز می‌گذرد و حالا چه فرقی دارد که از چه جنسی ساخته شده باشند. این وسیله اغلب پلاستیکی ساخته می‌شود و تا به حال هم کسی به آن توجه نکرده و K400 هم مثل باقی کیبوردها پلاستیکی است.

در کیبورد لاجیتک K400 اتصال پنل سیاه بالایی و پنل سفید پایینی زیاد خوب انجام نشده است و زمانی که هنگام کار کمی محکم بر دکمه‌ها ضربه می‌زنید، کیبورد صدای جیر جیر می‌دهد.

با اینکه انتظار داشتیم کیفیت بدنه کمی بهتر باشد، از نظر طراحی باید بگوییم که این کیبورد واقعا خوش ساخت است. 4 پایه لاستیکی این کیبورد را بر روی سطوح صاف محکم می‌کند و با حالت صافی-گردی نسبی که دارد، استفاده در حال نشسته بر روی مبل نیز برایتان آسان خواهد بود. این کیبورد سبک، باریک و کوچک است و حمل و استفاده‌اش در هر مکانی آسان خواهد بود.

logitech-3

کار سخت ازش نخواهید، برای انجام کارهای ساده طراحی شده است

تایپیست‌ها و آنهایی که از کیبورد بسیار استفاده می‌کنند از کار با لاجیتک K400 احساس خوبی نخواهند داشت. کلیدها به گونه دکمه‌های موجود در کیبوردهای ارزان ساخته شده‌اند که کار با آن‌ها تجربه‌ای نه چندان جالب خواهد بود. کامپکت بودن این طرح نیز به کوچک شدن خیلی از دکمه‌ها و کم شدن فاصله بین آن‌ها انجامیده است.

به طور کل همان گونه که پیش از این هم گفته شد، این کیبورد برای انجام کارهای جدی و حرفه‌ای ساخته نشده است و نمی‌توان هم از آن انتظار حرفه‌ای بودن داشت.

کاربردی بودن این وسیله در هر شرایطی را می‌توان از اهداف اصلی ساختش دانست. همه دکمه‌ها در مکان مناسبی قرار گرفته‌اند و با فشار کمی فعال می‌شوند. کلیدهای F  در این کیبورد کمی بالاتر از سطح دیگر کیبوردها قرا گرفته‌اند تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر شود.

چیزی که انتظار داشتیم در این کیبورد ببینیم، قرار دادن لامپ‌های ال‌ای‌دی در پشت کلیدها بود تا بتوان در محیط‌های کم نور و تاریک به راحتی از این کیبورد استفاده کرد. امیدواریم که در نسخه‌های گران‌تر و با کیفت‌تر این کیبورد و برای رسیدن به راحتی بیشتر و کاربرد بهتر، شاهد تعبیه این لامپ‌ها باشیم.

logitech-2

 تاچ پدی که این کیبورد را خاص می‌کند

قطعا کیبوردهای مجهز به تاچ‌پد تا بحال زیاد دیده‌اید، اما خب نمی‌توان آن‌ها را جزء کیبوردهای معمولی که همه از آن‌ها استفاده می‌کنند به حساب آورد. متاسفانه تاچ پد قرار گرفته بر روی این کیبورد به اندازه کافی بزرگ نیست و فاقد Texture است. همین امر باعث سخت شدن حرکت می‌شود مخصوصا زمانی که حساسیت کرسر روی مقدار پیش فرضش باشد. برای حل این مشکل، بالا بردن حساسیت در ویندوز، راه‌کار مناسبی خواهد بود.

در قسمت پایینی این تاچ پد، دو دکمه قرار گرفته‌اند. اندازه این کلیدها مناسب است و به راحتی فشرده می‌شوند. به علاوه اسکرول چند لمسی به خوبی عمل کرده و حتی در انجام بازی‌هایی که به دقت بیشتری نیاز دارند با مشکلی روبرو نخواهید بود. اگرچه باید بگوییم که به خاطر کوچک بودن این فضا، زوم بر روی عکس‌ها کمی با دشواری انجام می‌گیرد.

صادقانه بخواهید، توصیه می‌کنیم که هیچ‌وقت این تاچ پد را به عنوان یک جایگزین مناسب برای ماوس ندانید و این اصلی است که برای تمام تاچ پدها صدق می‌کند.

به طور کل K400 به عنوان یک کنترل مناسب برای کامپیوتر و سینمای خانگی به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

logitech-4

سخن پایانی

گران قیمت نیست و باطراحی خوبش برای انجام کارهای معمولی بسیار مناسب است. هر دستگاهی نسبت به کاربردش در همان زمینه خاصی که برای آن ساخته شده، خوب یا بد نام می‌گیرد. این کیبورد نیز با وجود کمبودهایی که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، سبک است؛ قابلیت انعطاف بالایی دارد و می‌تواند یک انتخاب خوب برای سینمای خانگی‌اتان باشد. در آخر اگر می‌خواهید کیبوردی ارزان، سبک و مجهز به تاچ پد داشته باشید، K400 بهترین گزینه است.

بررسی صفحه کلید وایرلس اکستروم KB1000

axtrom-1

اگر شما هم از دارندگان گوشی و تبلت لمسی هستید، با معضلات تایپ کردن با نمایشگر حتی بزرگ‌ترین دستگاه‌ها نیز به خوبی آشنایی دارید. در واقع لمس فیزیکی، گزینه‌ای است که بدین راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. به همین خاطر برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید صفحه کلیدهای جداگانه برای این وسایل همراه می‌کنند که البته قابلیت حمل آسان و اندازه کوچک، یکی از خصایص اصلی این محصولات به شمار می‌روند.

کمپانی چینی اکستروم که در بازار به عرضه محصولاتی با قیمت مناسب مشهور است، کیبوردی به نام KB1000 را تولید کرده که یکی از همین راه حل‌ها برای غلبه بر مشکل تایپ کردن با صفحه کلید مجازی است. بیایید نگاهی نزدیک‌تر به این دستگاه داشته باشیم.

axtrom-3

طراحی و ظاهر

یک کیبورد کوچک مشکی رنگ با بدنه‌ای فلزی و وزنی سبک، بهترین گزینه برای حمل آسان است، اما به چه قیمت؟ اکستروم تقریبا از تمام فضایی که داشته استفاده کرده و تنها حاشیه بالایی کیبورد است که بر ابعاد آن افزوده و در سایر موارد تمام فضا به ۸۰ کلید اختصاص یافته است که اندازه نسبتا کوچکی دارند و به دلیل فضای بسیار کم بین این کلیدها، امکان خطا در تایپ بسیار زیاد است، به خصوص اگر از طرفداران تایپ سریع هستید، رسما ذوق شما را این کیبورد کور خواهد کرد!

چیدمان کلیدها به مانند کیبوردهای ویندوزی است و از آنجایی که هدف بسیاری از خریداران در تهیه این دستگاه برای گوشی و تبلت اندرویدی خود است، پس عملا بسیاری از کلیدها همیشه بلا استفاده مانده و تنها به سبب فضای اضافی اضافی که اشغال کرده‌اند، بر روی روان شما پیاده روی می‌کنند. خوشبختانه حروف فارسی به صورت پیش فرض بر روی کیبورد درج شده‌اند و خوانایی بسیار خوبی دارند.

در نوار بالایی تک کلید بلوتوث قرار گرفته که اتصال به گوشی و تبلت شما از طریق آن برقرار می‌شود. در سمت راست پورت میکرو یو‌اس‌بی (برای شارژ) و کلید پاور کمی پایین‌تر از آن قرار گرفته‌اند تا نقش پر رنگی در عملکرد کیبورد شما بازی کنند.

axtrom-2

اتصال

برای متصل کردن بایستی پس از روشن کردن کیبورد، کلید بلوتوث را چند ثانیه‌ای نگاه دارید و سپس از طریق بلوتوث خود گزینه Pair شدن را برگزینید. سرعت اتصال مناسب است و فقط در این بین بایستی توجه داشته باشید که نسخه بلوتوث بالاتر از ۳ باشد، در غیر این صورت قید استفاده از این کیبورد را بایستی بزنید. KB1000 تقریبا با تمام سیستم عامل‌ها سازگاری دارد و حتی می‌توانید آن را با کامپیوتر دسکتاپ خود نیز همگام سازی کنید.

axtrom-5

کارایی

به همراه این کیبورد یک استند هم به شما داده می‌شود که بر خلاف خود صفحه کلید، پلاستیکی بوده و جنس دوست داشتنی‌ای ندارد! ارتفاع این استند را می‌توان در ۵ سطح تنظیم کرد و گوشی یا تبلت خود را بر روی آن قرار داد تا در هنگام عمل تایپ، تسلط خوبی بر روی دستگاه داشته باشید. بهترین کلید را می‌توان اسپس دانست که به دلیل طول زیاد، به خوبی می‌توان با آن کار کرد اما سایر کلیدها بسیار ریز هستند و برخی همچون Ctrl یا Alt به دلیل کوچکی بیشتر از سایرین، برای یافتن‌شان مجبور به نگاه کردن به صفحه کلید هستید.

axtrom-4

سخن پایانی

اکستروم KB1000 نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد که شاید برای یک برند نه چندان مشهور، کمی زیاد به نظر برسد. این صفحه کلید توانایی جفت شدن با سیستم عامل‌های اندروید، ویندوز و مکینتاش را داراست و بیشتر برای افرادی مناسب است که یک کیبورد جمع و جور با قابلیت حمل آسان می‌خواهند.

4 در مورد “بررسی کی‌بوردهای لاجیتک و اکستروم: تایپ بدون سیم!”

  1. سلام سارا خانوم ممنون به خاطر وبلاگ خیلی خوبی که داری،من که نهایت استفاده رو ازش میبرم.امیدوارم همین طور مطالب مفید و اموزنده ازت ببینیم.عید هم پیشاپیش بهت تبریک میگم.
    Have a good time

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH