نارضایتی برخی توسعه‌دهندگان از برنامه جدید گوگل برای نجات کاربران اندرویدی از اپلیکیشن‌های مخرب

هر چند وقت یک‌بار پیرامون اپلیکیشن‌های مخرب مشاهده شده در فروشگاه گوگل پلی، داستان وحشتناکی روایت می‌شود. عوامل توسعه‌دهنده خطرناک با ارایه اپلیکیشن‌های ظاهرا بی‌خطر خود تلاش می‌کنند تا کاربران اندرویدی را به سمت نصب این برنامه‌ها سوق دهند. برخی از این برنامه‌ها اقدام به پخش تبلیغ در پیش‌زمینه یا پس‌زمینه دستگاه خواهند کرد. برخی دیگر متن‌هایی را از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پولی ارسال نموده و سایر روش‌های درآمدزایی برای هکرها را کشف می‌کنند. بعلاوه این برنامه‌ها، ساختار گوشی کاربر را از درون تخریب می‌کنند. مشکل بدتر این‌که بسیاری از اپلیکیشن‌های مذکور فاقد آیکون قابل مشاهده بوده و از دید کاربران پنهان هستند و این موضوع، حذف آن‌ها از دستگاه را بسیار دشوار خواهد کرد.

اگرچه سپر حفاظتی گوگل پلی پیش از دانلود اپلیکیشن‌ها، آن‌ها را از نظر وجود هرگونه بدافزار احتمالی اسکن می‌کند؛ اما در این میان برخی برنامه‌ها از قلم افتاده و از حفره‌های موجود عبور می‌کنند. لذا گوگل به توسعه‌دهندگان اطلاع داده (به نقل از وب‌سایت XDA) که زمان لازم برای بررسی اپلیکیشن‌ها را افزایش خواهد داد. یک بنر جدید در فروشگاه گوگل پلی اعلام می‌کند که “گوگل به منظور کمک به حفاظت بهتر از کاربران خود، زمان بیش‌تری را به بررسی اپلیکیشن شما اختصاص خواهد داد.” بعلاوه این بنر دارای لینکی به صفحه پشتیبانی گوگل است. در این صفحه نیز پاراگرافی قید شده که به محتوای کلامی موجود در بنر مجددا اشاره می‌کند. در این فرآیند، بررسی به‌روزرسانی‌های جدید اپلیکیشن‌های فعلی در مقایسه با عناوین جدید برنامه‌ها با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.

“برای برخی اکانت‌های توسعه‌دهنده خاص، ما با هدف کمک به حفاظت بهتر از کاربران خود، زمان بیش‌تری را به بررسی اپلیکیشن‌ها اختصاص خواهیم داد. توسعه‌دهندگان با مشاهده اعلان دریافتی روی داشبورد اپلیکیشن خود می‌توانند از مدت زمان اجرای این فرآیند مطلع شوند. ما به شما توصیه می‌کنیم که برنامه‌ریزی خود را تنظیم نموده و یک دوره زمانی حداقل 3 روزه از زمان ارسال برنامه تا عرضه عمومی آن‌ را مدنظر قرار دهید.”- گوگل

شرکت Choice of Games LLC یکی از توسعه‌دهندگان ناراضی از این تغییر سیاست است. این توسعه‌دهنده اخیرا عنوان جدیدی را در پلی استور منتشر کرده که تایید آن توسط گوگل بیش از میزان موردانتظار زمان برده است. این کمپانی در یک پست وبلاگی، فهرستی از انتقادات مرتبط با سیستم جدید را ارایه نموده است. یکی از مشکلات این است که تنظیم زمان‌بندی عرضه یک اپلیکیشن جدید، دیگر امکان‌پذیر نبوده و گوگل نیز روشی برای پیش‌برد این فرآیند ارایه نداده است. اگرچه گوگل اعلام کرده که این تاخیر برای “اکانت‌های توسعه‌دهنده خاص” اعمال خواهد شد؛ اما کمپانی Choice of Games LLC به فهرستی عریض و طویل از بازی‌های منتشر شده در فروشگاه گوگل پلی از سال 2010 اشاره نموده است.

یک فعال گوگلی با ارایه راه‌حلی برای اپلیکیشن‌های جدید و به‌روزرسانی برنامه‌ها به این انتقادات پاسخ داد

برنامه‌هایی نظیر Heroes of Myth، Exile of the Gods، Fool! و Drag Star برخی از عناوین اپلیکیشن کمپانی Choice of Games LLC به‌شمار می‌روند. Psy High 2: High Summer عنوان بازی جدیدی است که همین هفته گذشته منتشر شد و مشمول دوره بررسی طولانی‌تر قرار گرفت. توضیحات بازی از این برنامه به‌عنوان “یک رمان رمزآلود ماوراءطبیعی و تعاملی برای نوجوانان” یاد کرده است.

پیام هشداری که اکنون توسعه‌دهندگان اندروید حین فرآیند انتشار یک اپلیکیشن جدید یا به‌روزرسانی برنامه‌های موجود با آن مواجه می‌شوند

پست منتشر شده توسط توسعه‌دهنده، به پاسخ Jacob Lehrbaum؛ مدیر ارتباطات توسعه‌دهندگان اندروید استناد نموده است. Lehrbaum با این واقعیت که کمپانی Choice of Games LLC یک توسعه‌دهنده کهنه‌کار است؛ موافق بوده و اعلام کرد که گوگل، تاخیر به وجود آمده برای کمپانی را بررسی نموده و روش‌های احتمالی جهت تکمیل هرچه سریع‌تر فرآیند بررسی را مدنظر قرار خواهد داد. Lehrbaum خاطرنشان می‌کند که توسعه‌دهندگان انتشاردهنده به‌روزرسانی برنامه‌ها می‌توانند از مشخصه انتشار زمان‌بندی شده (Timed Publishing) بهره‌مند شوند. این مشخصه امکان افزایش مدت زمان بررسی برنامه را فراهم می‌کند. با تائید بسته به‌روزرسانی، تاریخ دقیق انتشار برنامه قابل تنظیم خواهد بود. از آن‌جا که مشخصه انتشار زمان‌بندی شده صرفا برای آپدیت‌ها ارائه شده است؛ لذا آقای جیکوب برای آن‌دسته از افرادی که به‌دنبال انتشار یک اپلیکیشن جدید هستند؛ راه‌حل مناسبی را پیشنهاد می‌کند. وی می‌گوید که توسعه‌دهندگان در ابتدای امر و پیش از موعد زمانی مطلوب برای انتشار برنامه‌های خود بایستی فرآیند تست بسته را به‌خوبی پشت سر بگذارند. در ادامه این افراد می‌توانند برای به‌روزرسانی برنامه‌های خود از مشخصه انتشار زمان‌بندی شده استفاده نمایند.

افزایش مدت بررسی اپلیکیشن‌ها احتمالا چندان مطلوب توسعه‌دهندگان نخواهد بود و قوانین جدید، اعلام زمان دقیق انتشار اپلیکیشن‌های جدید یا به‌روزرسانی برنامه‌ها را دشوارتر خواهد کرد. اما چنان‌چه این قوانین، مانع از نصب اپلیکیشن‌های مخرب از فروشگاه گوگل پلی شود؛ در این‌صورت از نظر کاربران اندرویدی، اجرای آن‌ها اقدامی ارزشمند خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH