آیا اسنپ پس از قبول درخواست مسافر، قیمت کرایه را افزایش می‌دهد؟

به تازگی مشکلی در اپلیکیشن اسنپ توسط کاربران گزارش شده که پس از درخواست و قبول راننده برای سفر، قیمت نمایش داده شده اولیه افزایش یافته بدون آنکه به مسافر اطلاعی داده شود.

یکی از کاربران توییتر با اعلام مطلب فوق نوشته که بارها برایش این مشکل ایجاد شده، بدین صورت که چندین مرتبه درخواست وی پس از قبول توسط راننده افزایش یافته به نحوی که وی متوجه این موضوع نشده است و هر بار هم که از طریق پشتیبانی اسنپ این موضوع را بپیگیری کرده است، آن‌ها تنها قول پیگیری داده ولی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. در تصویر زیر، متن توضیح وی را که ظاهرا در اینستاگرام خودش منتشر کرده، مشاهده می‌کنید.

متن این افزایش قیمت همچنین در توئیتر نیز قرار گرفته که تا الان بیش از 330 بار ریتوئیت شده و ده‌ها کامنت گرفته که در آن بسیاری از کاربران دیگر نیز به این مورد اذعان داشته‌اند که قیمت پس از درخواست آن‌ها دچار تغییر شده است. البته برخی در این بین اشاره کرده‌اند که قیمت برای‌شان گاهی اوقات دچار کاهش نیز شده است.

اسنپ در این بین اما پاسخ روشنی نداده و حتی با راهنمایی کاربر به آپدیت کردن اپلیکیشن، ظاهرا این امر را حتی مشکل فنی قلمداد کرده ولی با توجه به گسترش چنین موضوعی، می‌توان متوجه شد که فراتر از یک ایراد ساده فنی است. نکته جالب اینجاست که حتی مسافر عنوان کرده هنگام درخواست یک سفر مبلغ 9هزار تومان درج شده که پس از پذیرفته شدن توسط راننده، قیمت به 10هزار تومان تغییر یافته است. مسافر سفر را کنسل می‌کند و در کمال شگفتی می‌بیند که درخواست وی دوباره به 9هزار تومان کاهش می‌یابد اما پس از قبول درخواست، باز به 10هزار تومان بازمی‌گردد! چنین امری، شائبه افزایش قیمت به خاطر ترافیک لحظه‌ای و یا مسایل مشابه را هم از بین می‌برد چرا که در این صورت نبایستی بهای درخواستی در بار دوم کاهش می‌یافت.

نگاهی به سرویس‌های دیگر همچون اوبر، نشان می‌دهد آن‌ها نیز چنین گزینه‌ای را دارند و ممکن است شما در پایان مقصد با افزایش قیمت روبه‌رو شوید اما چنین امری در شرایط خدماتی اوبر به وضوح ذکر شده و مسافر با علم به این موضوع درخواست سرویس سفر می‌کند، اما آیا در اسنپ نیز چنین موردی به اطلاع مسافر داده شده است؟

با نگاهی به قوانین اسنپ که بسیار هم طولانی است، متوجه ماده 4 و بند 4 آن می‌شویم که به شرح زیر است:

کاربران می‌پذیرند هزینۀ سفر ارائه و اعلام شده از سوی شرکت، ممکن است بسته به ویژگی‌های سفر ارائه شده از جمله نوع سفر، زمان سفر، مدت زمان تخمینی جهت انجام سفر، مکان سفر (مبدا، مقصد یا مسافت مسیر سفر)، تغییرات اعلام شده در حین سفر و یا عوامل دیگر متغیر باشد. در هر صورت رقم اعلام شده از سوی شرکت بر اساس استانداردهای موجود و صلاحدید شرکت تعیین گردیده است و در صورت پذیرش از سوی کاربران، ایشان حق طرح هیچگونه ادعا و اعتراضی دراین خصوص نخواهند داشت.

طبق بند فوق، اسنپ به نوعی اعلام کرده که هزینه سفر امکان تغییر خواهد داشت که البته این تغییرات معمولا زمانی اعمال می‌شود که در حین سفر، مسافر تغییراتی را اعمال نماید (مثل حمل بار، تغییر مسیر، توقف و…)، در صورتی‌که موارد ذکر شده قبلی شامل این موضوع نشده است. اما در هر صورت این بند، اسنپ را مجاز به تغییر قیمت حداقل از طریق قانونی می‌کند اما از آنجایی که پشتیبانی هیچ اشاره‌ای به تغییرات با استفاده از این بند نکرده است، پس نمی‌توان دلیل قطعی‌اش را بر اساس چنین گزینه‌ای دانست.

در هر صورت باید به این مورد توجه کرد که بسیاری از مسافران سفر خودشان را بر اساس بهای اعلام شده توسط اپلیکیشن خدماتی انتخاب می‌کنند و شاید اگر مبلغ اعلامی در ابتدا و انتها متفاوت باشد، وی از انجام آن سفر کلا منصرف شده و یا سرویس دیگری را برگزیند، پس اطلاع از قیمت قطعی یک سفر حق طبیعی مسافر است، همان گونه که راننده نیز با علم به بهای دریافتی، سفرش را می‌پذیرد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که طبق برخی مشاهدات، ظاهرا راننده از ابتدا همان قیمت تغییر یافته را مشاهده می‌کند، مبلغی که با مورد مسافر متفاوت بوده و همین امر بر ابهامات می‌افزاید چرا که اگر قرار به ایجاد تغییر بر اساس نوع سفر باشد، بایستی این مورد به‌صورت هم‌زمان به اطلاع مسافر و راننده رسانده شود.

با توجه به موارد متعدد گزارش شده از این تغییر قیمت، بهتر است که اسنپ به صورت شفاف دلیل این موضوع را بیان کرده و اگر بر اساس ماده ۴-۴ این شرکت چنین موردی صورت پذیرفته، آن را نیز صریح عنوان کند تا مسافران بدانند که مبلغ اعلام شده اولیه را ملاک قطعی برای سفر خودشان ندانسته و بایستی منتظر هرگونه تغییر بهایی باشند!

3 در مورد “آیا اسنپ پس از قبول درخواست مسافر، قیمت کرایه را افزایش می‌دهد؟”

  1. پس از اون ماجراهای اسنپ من که از اسنپ دیکه استفاده نمیکنم و خوشحالم چون این بلاها هم سرم نیومده

    2
    3
  2. برای من هم این اتفاق بارها افتاده بعد از درخواست و ثبت کرایه 500 تومان خود به خود افزایش افتاد.

    2
    4
  3. برای منم این اتفاق یکی دو بار افتاد . هی فکر میکردم چشمم اشتباهی دیده قیمت رو نگو که خودشون اضافه کردن برای اینکه پول بشتری به جیب بزنن .

    2
    8

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH