بررسی بلندگوی قابل حمل تسکو TS 2355: حس خوب شنیدن آهنگ‌های قدیمی

تصور عمومی از بلندگوهای اکسترنال، دستگاه‌هایی چند تکه و بزرگ هستند که باید با سیم به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شده؛ همیشه روی میزکار قرار گرفته و قابل جابه‌جایی نباشند.

سال‌ها است که بلندگوهای قابل حمل و اصطلاحا پرتابل، این تصور عمومی را تغییر داده‌اند. بلندگوهای قابل حمل، در اندازه‌های کوچک و جمع‌وجور طراحی شده، با سیم و بی‌سیم به لپ‌تاپ، کامپیوتر، موبایل و تبلت متصل شده، نیازی به آداپتور و برق ندارند، همیشه همراه کاربر خواهند بود و جابه‌جایی آن‌ها ساده‌تر از بلندگوهای ثابت سنتی است.

حالا تصور کنید چنین بلندگویی با طراحی سنتی و چوبی، کاملا هماهنگ با دکوراسیون و میزکار شما ولی قیمت بسیار مناسب تولید شده است. اگر مشتاق شدید درباره چنین بلندگویی بیشتر بدانید؛ با سایت آی‌تی‌رسان همراه باشید تا به بررسی بلندگوی قابل حمل تسکو TS 2355 بپردازیم:

یک همه‌کاره روی میز شما

تسکو TS 2355 دستگاهی فراتر از یک بلندگوی ساده روی میز و کنار دست شماست. رادیو، میکروفون برای تماس صوتی، بلندگوی قابل حمل با قابلیت اتصال سیمی و بی‌سیم، پخش‌کننده حافظه فلش و کارت میکرو یواس‌بی، برخی از کارهایی هستند که این محصول برای شما انجام می‌دهد.

اجازه دهید ابتدا درباره مشخصات این اسپیکر صحبت کنیم و بعد سراغ طراحی‌ منحصربه‌فردش برویم. وزن این بلندگو ۵۰۰ گرم است. ابعاد آن هم ۱۴۸ در ۱۰۵ در ۱۱۰ میلی‌متر گزارش شده است. یعنی آن‌قدر سبک است که به راحتی از این طرف به آن طرف جابه‌جا شود و روی میز کار فضای زیادی اشغال نمی‌کند. به راحتی می‌توانید در موقع لزوم این بلندگو را از یک اتاق به اتاق دیگری و حتی از یک خانه به خانه دیگری ببرید. درگاه‌های این بلندگو اجازه می‌دهند در صورت نیاز، به پخش‌کننده خودرو هم نصب شود.

برای ارتباطات بی‌سیم از بلوتوث نسخه 5.0 پشتیبانی می‌کند که سریع‌ترین پروتکل ارتباطی برد نزدیک است. در کاتالوگ محصول نوشته شده فاصله‌ای ۱۰ متری را پشتیبانی می‌کند و باتری آن ۱۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی از نوع لیتیومی است. این باتری ۲.۵ ساعته شارژ می‌شود ولی مدت زمان استندبای آن ۱۰۰ ساعت است.

توان اسمی این بلندگو ۴۰۰ وات ولی توان واقعی آن ۶ وات با وضوح صدای ۸۰ دسی‌بل است. دامنه فرکانسی صدای این بلندگو هم از ۶۰ هرتز تا ۱۸ کیلوهرتز متغیر خواهد بود.

درگاه‌ها و امکانات ارتباطی آن شامل یک درگاه USB 2.0، یک درگاه Micro USB برای شارژ باتری، جک ورودی AUX، شیار کارت حافظه و کلیدهای پاور و ریست است. البته، یک مجموعه کلید برای مدیریت رادیو و بلندگو در پنل رویی دستگاه تعبیه شده است و دکمه مدیریت حجم صدا به شکل چرخشی و آنالوگ طراحی شده است.

گفتنی است هنگامی‌که گوشی خود را به این اسپیکر متصل می‌کنید، در نقش هندزفری بی‌سیم بازی کرده و می‌توانید تماس‌های خودتان را با آن مدیریت کرده و حتی از طریق میکروفن تعبیه شده بر رویش، به آن‌ها پاسخ دهید. البته مراقب باشید که در یک پارتی گوشی شما زنگ نخورد چرا که احتمالا ده‌ها نفر به مکالمه شما به‌راحتی گوش خواهند داد!

طراحی کلاسیک و اداری

اولین نکته‌ای که بلندگوی TS 2355 تسکو را از سایر اسپیکرهای قابل حمل دیگر مجزا می‌کند؛ طراحی به سبک چوب و ست‌های اداری است. در نمای اول، بیشتر شبیه به یک جعبه جادویی یا رادیوی قدیمی است!

اگرچه، جنس بدنه اصلی آن کاملا از چوب نیست و یک روکش چوبی دارد؛ ولی طرح چوب قهوه‌ای بسیار دلنشین و زیباست. بهترین محصولی که می‌توانید روی یک میزکار چوبی و اداری قرار دهید و با دیگر اجزای میز هماهنگ کنید. به همین خاطر، به نظرم این بلندگو برای گیمرها، کاربرانی که طرفدار تم‌های ورزشکاری و فانتزی هستند؛ حداقل از نظر ظاهری مناسب نیست. در عوض، افرادی که دوستدار نوستالژی، موسیقی‌های کلاسیک، تم‌های اتوکشیده و طرح‌های سنتی هستند؛ عاشق طراحی این بلندگو می‌شوند.

درگاه‌های ارتباطی به همراه کلیدهای پاور و ریست در پنل پشتی چیده شده‌ و فضای بسیار کمی به این درگاه‌ها اختصاص داده شده است. این عیب طراحی، چندان بزرگ محسوب نمی‌شود یا برای کاربر دردسرآفرین نیست؛ ولی اگر بخواهید همزمان باتری بلندگو را شارژ کنید، کارت حافظه روی آن بزنید و یک کابل USB وصل کنید؛ راه دست زیادی ندارد.

کلید پاور هم خوش دست طراحی نشده و بسیار کوچک است. من هر بار مجبور می‌شدم با نوک ناخن بلندگو را روشن/خاموش کنم. هنگامی که بلندگو روشن می‌شود؛ یک چراغ LED آبی رنگ چشمک‌زن در همان بخش کناری کلید پاور شروع به کار می‌کند.

در هنگام شارژ باتری بلندگو هم چراغ LED دیگری دیده می‌شود که در ابتدا قرمز رنگ و پس از آن آبی رنگ می‌شود. کابل میکرو یواس‌بی برای شارژ باتری کوتاه است و احتمالا باید با کابل بزرگ‌تری تعویض شود. خوش‌بختانه، این روزها در هر خانه‌ای، یک کابل شارژ یواس‌بی دیده می‌شود.

کلید چرخشی مدیریت صدا به سبک کلیدهای ولوم رادیوهای قدیمی روی پنل جلویی خودنمایی می‌کند. کلیدهای رادیو، حرکت میان آهنگ‌ها، منو و Pause/Play در زیر کلید ولوم و در محیط آن چیده شده‌اند. کار کردن با کلید صدا ضمن اینکه بسیار راحت است؛ حس خوش‌آیندی هم به کاربر منتقل می‌کند.

در هنگام پخش موزیک از طریق بلوتوث، قاعدتا زیاد با کلید ولوم صدا کار ندارید و بیشتر با لپ‌تاپ یا موبایل صدا را تنظیم می‌کنید ولی در هنگام پخش موسیقی از روی کارت یا حافظه فلش USB، کلید ولوم حجم صدا کاربردی است. همین‌طور، کلیدهای عقب و جلو کردن آهنگ‌ها در هنگام استفاده از حافظه‌های فلش USB تعبیه شدند.

در زیر بلندگو، چهار پایه کوچک قرار دارد تا میان بدنه و سطح صاف میز یک فاصله حفظ شود. در پنل جلویی هم شاهد لوگوی تسکو در یک طرح مشبک هستیم. صدا از میان منافذ همین پنل مشبک بیرون می‌آید و در محیط پخش می‌شود؛ جنس آن هم از پلاستیک با نمای فلزی است. به همین دلیل در نهایت وزن این دستگاه حدود نیم کیلو شده است.

پخش موسیقی برای همسایه‌ها

کیفیت صدا، مهمترین انتظاری است که از هر بلندگویی داریم. در هنگام بررسی و ارزیابی کیفیت صدای بلندگوی قابل حمل تسکو، دو حس و درک متفاوت داشتیم. آهنگ‌های مختلفی در سبک‌های سنتی، کلاسیک، جاز، مدرن، پیانو، راک و حتی بی‌کلام در محل‌های مختلف و با فاصله‌هایی متفاوت شنیدیم.

حس اول ما، حجم صدای بسیار بالای این بلندگو در مقایسه با جثه و توان خروجی‌اش است. در حالی که توان واقعی تسکو TS 2355 حدود ۶ وات است ولی اگر کمی صدا را بلندتر کنید؛ انگار دارید برای یک محله موسیقی پخش می‌کنید!

نتایج ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد در واحدهای آپارتمانی و مسکونی کوچک، غالب اوقات حجم صدا از نیمه هم کمتر خواهد بود تا برای گوش آزاردهنده نباشد. در حالی‌که بیشتر یک بلندگوی شخصی و رومیزی نشان می‌دهد؛ به راحتی می‌تواند حجم صدای یک میهمانی و مراسم دورهمی را تامین کند. اگر قصد خرید این بلندگو را داشتید؛ بهتر است همیشه مراقب حجم صدای آن باشید تا همسایه‌ها شاکی نشوند!

اما حس دوم ما درباره کیفیت صدای این بلندگو، تیز نبودن صدا و کمی بمی و عدم وضوح است. این بلندگو مقداری صدا را غیرشفاف و گرفته پخش می‌کند. گاهی اوقات تصور می‌کنید صدا از درون چاه یا لوله‌ای برای شما پخش می‌شود که توی ذوق خواهد زد. البته، کیفیت آهنگ در این کیفیت صدا بسیار تاثیرگذار است و خود سبک‌های مختلف موسیقی هم آن را تشدید می‌کنند. استریو نبودن بلندگو یا نداشتن باس در این کیفیت صدا بی‌تاثیر نیست.

درباره قدرت بی‌سیم بلندگو باید گفت همان محدود گفته شده در کاتالوگ یعنی ۱۰ متر را پشتیبانی می‌کند. فقط اگر مانعی سر راه ارتباط مستقیم سیگنال‌های دستگاه پخش‌کننده با بلندگو ظاهر شود؛ مثلا دیوار بتنی؛ نویزها و خش‌های صدا سریعا شنیده می‌شوند. بلندگویی نیست که بخواهید یک سوی سالن پذیرایی بگذارید و خودتان در سوی دیگر با فاصله زیاد از روی لپ‌تاپ یا موبایل موسیقی پخش کنید. البته؛ اگر کارت یا حافظه USB به آن متصل کنید؛ دیگر احتیاجی به قابلیت بلوتوث نخواهید داشت.

در آزمایش‌های مختلفی که از باتری این بلندگو صورت گرفت؛ حدود ۳ ساعت و نیم ساعت بدون برق کار خواهد کرد. البته، اگر حجم صدای بلندگو کمتر باشد و از بلوتوث استفاده نکنید؛ تا بالای ۵ ساعت شارژ باتری می‌دهد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا باتری بلندگوی TS 2355 شارژ شود هم حدود ۲ ساعت است.

خاطرات قدیمی را زنده کنید

اگر قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومانی این بلندگو را در نظر بگیریم؛ باید گفت تسکو TS 2355 بلندگویی با طراحی منحصربه‌فرد، کیفیت صدای رضایت‌بخش و امکانات فراتر از نیاز با بهایی بسیار اقتصادی است.

به نظر می‌رسد در هر خانه یا شرکتی نیاز به یک بلندگوی قابل حمل این‌چنینی باشد تا شنیدن موسیقی یا گوش دادن به رادیو و پخش صدا در محیط همیشه و همه‌جا سریعا امکان‌پذیر باشد. شاید اگر کنترل از راه دور، کلیدهای لمسی، رقص نور یا قابلیت اتصال میکروفن داشت؛ اسپیکری کامل‌تر می‌شد. یک دلیل برای نخریدن این بلندگو هست و ده دلیل برای خرید آن؛ از جمله هماهنگی و سازگاری با دکوراسیون‌های چوبی و کلاسیکی که افراد زیادی طرفدارشان هستند.

3 در مورد “بررسی بلندگوی قابل حمل تسکو TS 2355: حس خوب شنیدن آهنگ‌های قدیمی”

  1. سلام
    ممنون از تحلیلتون در مورد این اسپیکر
    من بیشتر از همه از ظاهرش خوشم اومد که شبیه رادیوهای قدیمیه
    خب البته که بقول دوستمون به گرد سونی و هارمن کاردون و جی بی ال نمیرسه اما بالاخره این همه مخاطبهای خودش رو میتونه داشته باشه
    باز هم تشکر

  2. خخخخ عجب تبلیغی کردید اخه کی این اشغال رو می خره تا sony و هارمن کاردون و jbl هست اخ اخ حواسمون باشه یه وقت شیشه همسایه نشکنه.

    3
    7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH