گوگل کارخانه‌های تولید گوگل پیکسل خود را از چین به ویتنام منتقل می‌کند!

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که گوگل تصمیم به دو برابر کردن تولید گوشی‌های گوگل پیکسل خود دارد. ضمن اینکه این شرکت آمریکایی تلاش دارد تا برخی کارخانه‌های خود را از کشور چین خارج کند.

جنگ تجاری چین و آمریکا که موجب وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات وارداتی از هر دو کشور گردیده است، شرکت گوگل را مجبور به ایجاد تغییراتی در سیاست‌های خود کرده است. براساس گزارشی که به‌تازه‌گی در وب‌سایت Nikkei Asian Review منتشر شده، این غول تکنولوژی دنیا می‌خواهد هرچه سریع‌تر تولید سخت‌افزارهای خود را از کشور چین به ویتنام منتقل کند. برای رسیدن به این هدف، ظاهرا یکی از کارخانه‌های قدیمی نوکیا در شمال ویتنام به تولید هندست‌های سری جدید پیکسل ۴ اختصاص خواهد یافت. کارخانه مذکور در استان Bac Ninh قرار دارد، جایی که سامسونگ هم در آنجا مشغول تولید قطعات اسمارتفون‌های خود است. البته گوگل برای اجرایی کردن این تصمیم باید قادر به فراهم کردن زنجیره تامین محصولات خودش در ویتنام باشد. ضمن اینکه باید کارگران آموزش‌دیده‌ای را هم برای این منظور پیدا کند.

گوگل تلاش می‌کند تا مانع از اعمال تعرفه‌های ۱۵ درصدی بر روی گوشی‌هایی گردد که قرار است در تاریخ ۱۵ دسامبر از کشور چین وارد آمریکا شوند. مالیات‌ بر اسمارتفون‌ها قرار بود از اول سپتامبر آغاز شود، اما پرزیدنت ترامپ این تاریخ را برای برخی محصولات به عقب انداخت؛ بدین ترتیب این محصولات برای مشتریانی که قصد خرید آنها را در تعطیلات کریسمس خواهند داشت، گران‌تر نخواهد شد.

باز هم باید یادآور شویم که تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای واردتی از چین، در اصل، مالیات‌هایی هستند که شرکت‌های آمریکایی مجبور به پرداخت آن می‌شوند. این کمپانی‌ها نیز دراین‌باره دو کار می‌توانند انجام دهند: یا با گران کردن محصولاتشان، بار آن را به دوش مشتریان منتقل کنند یا اینکه بدون افزایش قیمت‌ها، جور مالیات‌ها را خودشان بر دوش بکشند. برای مثال، اپل هم‌اکنون به‌خاطر واردات برخی کیس‌های آی‌پد و آیفون از چین، مالیات پرداخت می‌کند، اما به جای افزایش قیمت خرده‌فروشی آنها، هزینه‌های مربوطه را از جیب خودش پرداخت می‌کند. با این‌حال، از اول سپتامبر قرار است تعرفه‌های مذکور بر روی دو تا از محصولات ایرپاد و اپل واچ این شرکت اعمال گردند و هنوز مشخص نیست که اپل چه تصمیمی درباره قیمت آنها خواهد گرفت.

گوگل امسال به دنبال دو برابر کردن تولید اسمارتفون‌های خود است

در گزارش مذکور، از قول یک منبع ادعا شده است که گوگل برنامه‌هایی برای دو برابر کردن تولید گوشی‌های هوشمند خود به تعداد ۸ تا ۱۰ میلیون دستگاه دارد. هندست‌های میان‌رده پیکسل 3a و پیکسل 3a XL، که با قیمت‌های نسبتا پایین‌شان قابلیت‌های عالی دوربین و پردازش تصاویر سری پیکسل را در اختیار تعداد بسیار زیادی از مشتریان گذاشتند، فروش خوبی را در آمریکا به ثبت رساندند. برند پیکسل در طول سه ماهه دوم امسال در جایگاه پنجم محبوب‌ترین گوشی‌های بازار آمریکا قرار داشت و حالا امسال گوگل با عرضه دستگاه بالارده پیکسل ۴ می‌خواهد بعد از اپل و سامسونگ در رتبه سوم این لیست قرار بگیرد. مدل‌های جدید پیکسل، شامل یک چیپست راداری خاصی خواهد بود که به کاربران اجازه خواهد داد تا برخی قابلیت‌های گوشی را با ژست‌های حرکتی دست کنترل نمایند.

گوگل پیکسل

ضمن اینکه، قرار است به جای اسکنر اثر انگشت از یک سیستم تشخیص چهره استفاده گردد تا امنیت گوشی‌ها به اندازه فناوری Face ID اپل بالا باشد. همچنین گوگل برای اولین بار می‌خواهد از دوربین‌های چندگانه در پشت هندست‌های خود بهره بگیرد. گوگل در سال گذشته حدود ۴.۷ میلیون دستگاه اسمارتفون بارگیری کرده بود که ۷۰ درصد از آنها در آمریکا فروخته شدند. بنابراین، جلوگیری از اعمال تعرفه‌ها بر واردات محصولات چینی برای این شرکت آمریکایی بسیار مهم و بااهمیت است. به همین خاطر، گوگل می‌خواهد تا قبل از پایان سال، تولید پیکسل 3a را از چین به کشور ویتنام منتقل کند.

در گزارش مذکور آمده است که: گوگل احتمالا برخی فعالیت‌های خود را همچنان در داخل چین نگه خواهد داشت. این شرکت آمریکایی می‌داند که اگر تصمیم جدی برای تولید سخت‌افزار دارد، هرگز نباید بازار بزرگ چین را رها کند. با این‌حال، آنها فهمیده‌اند که به‌خاطر افزایش هزینه‌ها و به منظور پشتیبانی از تولید سخت‌افزارهایشان، نیاز به تولید محصولات خود در بیرون از کشور چین دارند.

تولید اسپیکرهای هوشمند گوگل هم به خارج از چین منتقل خواهد شد. گوگل که در سه ماهه دوم امسال سومین سازنده بزرگ اسپیکر در دنیا بود می‌خواهد مونتاژ این دستگاه‌ها را به کشور تایلند انتقال دهد. با این‌حال، کسانی که با طرح و برنامه‌های شرکت گوگل آشنایی دارند، معتقدند که توسعه محصولات جدید و تولید اولیه آنها همچنان در کشور چین باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH