راکت Vulcan Centaur سفینه فضایی بعدی ناسا را به کره ماه می‌فرستد

سفینه فضایی ماه‌نشین Peregrine، محصول مشترک ناسا و شرکت فضایی Astrobotic، در سال ۲۰۲۱ به کره ماه فرستاده خواهد شد. شرکت Astrobotic گفته است که راکتی که ماه‌نشین آنها را به سمت ماه حمل خواهد کرد، پرتابگر Vulcan Centaur شرکت United Launch Alliance (یا ULA) است.

John Thornton، مدیر اجرایی کمپانی Astrobotic، در بیانیه مطبوعاتی خود گفته است: ما از همکاری خود با شرکت ULA برای حمل ماه‌نشین Peregrine بر روی راکت Vulcan Centaur بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستیم. این قرارداد نتیجه یک پروسه بسیار طولانی و رقابتی بود و به همین‌خاطر از همه کسانی که ما را در این راه کمک کردند، تشکر می‌کنیم. روزی که ما یک سفینه ماه‌نشین دیگری را برای نخستین بار از زمان آپولو ۱۱ به سمت کره ماه بفرستیم، قطعا شاهد یک روز تاریخی در صنعت فضانوردی آمریکا خواهیم بود.

سفینه فضایی Peregrine

کمپانی ULA، شرکتی است که به‌طور مشترک توسط لاکهید مارتین و بوئینگ در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد. این کمپانی که از زمان آغاز فعالیت خود رقابت تنگاتنگی با شرکت فضایی SpaceX داشته و چند سال پیش هم به خاطر استفاده از موتورهای روسی RD-180 بر روی راکت‌های خود به‌شدت از طرف کنگره آمریکا تحت فشار بود، بالاخره توانست یک دهه بعد از زمان تاسیس خود، یعنی در سال ۲۰۱۵، پروژه بسیار پیشرفته Vulcan Centaur را راه‌اندازی کند.

Tory Bruno، مدیر اجرایی شرکت ULA می‌گوید که راکت‌های ما ماموریت‌های اکتشافی زیادی را به سمت ماه، خورشید و سایر سیارات منظومه شمسی انجام داده‌اند و در آینده نزدیک، اولین پرواز Vulcan Centaur بار دیگر ما را به سطح کره ماه باز خواهد گرداند.

خود پرتابگر Vulcan Centaur محصول مشترک ULA و شرکت فضایی خصوصی Blue Origin است. کمپانی Blue Origin بر روی هر کدام از راکت‌های Vulcan، دو موتور BE-4 ساخت خود را که قادر به تولید نیروی ۴۹۰۰ کیلونیوتنی هستند، نصب کرده است. قسمت بالایی راکت هم که Centaur نام دارد به دو موتور RL-10 ساخت شرکت Aerojet Rocketdyne که توانایی تولید ۲۱۲ کیلونیوتن نیرو را دارند، مجهز شده است.

سفینه ماه‌نشین Peregrine قرار است در سال ۲۰۲۱ از سکوی پرتاب Complex-41 پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال آمریکا در فلوریدا به فضا پرتاب شود. شرکت ULA امیدوار است در صورت موفقیت‌آمیز بودن ماموریت راکت‌های Vulcan، در آینده آنها را جایگزین پرتابگرهای فعلی Atlas V و Delta IV خودش بکند.

Tory Bruno می‌گوید که این همکاری‌های مشترک نشان‌دهنده رویکرد واقعی همه ارکان دولت آمریکا برای پیشتازی این کشور در فضا است؛ بطوریکه ناسا برای فرود آوردن یک سفینه فضایی بر روی کره ماه با شرکتی به نام Astrobotic قرارداد می‌بندد و برای ساخت راکت پرتاب آن نیز با کمپانی دیگری همکاری می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که دولت و صنعت چگونه می‌توانند برای حل سخت‌ترین مسایل و تحقق بزرگ‌ترین رویاهای بشری در کنار هم کار کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH