رمز ارزش

رمز ارزش چیست؟ چرا رمزارزش می‌تواند دنیا را متحول کند

رمز ارزش‌ مفهوم جدیدی در دنیای کریپتو است که می‌تواند اقتصاد جهان را تغییر دهد، در این مقاله در مورد مفهوم رمزارزش ها صحبت خواهیم کرد.

زمان زیادی از مشهور شدن رمزارزها نمی‌گذرد، تا چند سال پیش کمتر کشوری ارزش ارز‌های دیجیتال یا رمز ارزها می‌دانست، اما حالا اوضاع تغییر کرده است، حال ما در ابتدای سال 2021 قرار داریم و مهم‌ترین اخباری که به گوش می‌رسد وضعیت بالا و پایین شدن ارزش بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمز ارز‌هاست، عده زیادی به استخراج رمزارزها مشغول هستند، برای این کار قوانین متعددی تعریف شده و بسیاری به دنبال سرمایه گذاری بر روی این بخش هستند.

از رمز ارزها به عنوان آینده تبادلات مالی در جهان یاد می‌شود و حال کمتر کشوری است که بر روی توسعه و بهره وری از ارز‌های دیجیتال تمرکز نکرده باشد. اما در همین بهبهه نام دیگری نیز به گوشی می‌رسد، مفهومی جدید بانام کریپتواَسِت مطرح شده که در فارسی نام رمز ارزش بر روی آن نهاده شده است.

شاید تا کنون نام رمز ارزش را شنیده باشید و کنجکاوی شما را برانگیخته باشد! این واژه چند وقتی است که با مصوبه هیات دولت بر سر زبان‌ها افتاده و رسانه‌ها نیز به تبعیت از واژه‌گزینی دولت، اقدام به استفاده از آن می‌کنند. اما رمز ارزش چیست و چه چالش‌هایی در این موضوع وجود دارد؟

به طور کلی باید گفت رمز ارزش مفهومی فراگر از رمزارز است، به تمام دارایی‌ها و ارزش دیجیتالی رمزنگاری شده بر پایه بلاک‌چین، رمزارزش می‌گویند. زمانی که شما دارایی خود را همانند رمزارزها بر پایه بلاکچین، در یک شبکه همتا به همتا و در یک دفتر کل توزیع شده وارد می‌کنید، به رمز ارزش تبدیل می‌شود. بنابراین رمز ارزش پشتوانه دارد، به یک ارزش یا دارایی واقعی مانند طلا وابسته است اما همانند رمزارزها بدون واسطه در معاملات استفاده می‌شود.

رمزارزش‌ها چه تفاوتی در معاملات سنتی ایجاد می‌کنند

زمانی دارایی‌های واقعی وارد دنیای کریپتو بشوند، نحوه کارکردهای آن‌ها نیز تغییر می‌کند، یکی از کارکردهای رمزارزش‌ها خرید و فروش دارایی‌های واقعی به مقدار بسیار بسیار کوچک است، در حال حاضر شما می‌توانید چند صدم بیت کوین را خرید و فروش کنید، رمز ارزش‌‌ها نیز همین حالت را دارند، در این نوع معاملات شما می‌توانید یک صدم طلا یا یک متر مربع از یک زمین را خرید و فروش کنید.

بزرگ‌ترین حسن این کار وارد شدن دارایی‌های مرده یا بلااستفاده مانند ملک و زمین به چرخه اقتصاد است، البته این کار با ثبات قیمتی و امنیتی بالا صورت می‌گیرد، در رمزارز‌ها کسی نمی‌تواند یک تکه زمین را به دو نفر بفروشد، همچنین از نظر قیمتی نیز بساط دلالی، اسطه‌گری، بزخری یا مواردی از این دست جمع می‌شود.

رمز ارز ها می‌توانندکل سیستم اقتصادی در جهان را تغییر دهند و هرچه زودتر پول کاغذی را به نابودی برسانند، با گسترش رمز ارزش‌ها بانک‌ها، یا دفاتر معاملاتی به عنوان واسطه‌ها کنار می‌روند و معامله به صورت مستقیم و با امنیت بالا صورت می‌پذیرد.

رمزارزش یه دارایی غیر قابل تحریم است، هیچکس نمی‌تواند دارایی شما را محدود یا مسدود کند این دارایی در سراسر جهان قابل خرید و فروش است، به این ترتیب می‌توانید در سراسر جهان سرمایه گذاری کنید یا سرمایه خود را منتقل کنید. همچنین از رمزارزش می‌توان به عنوان وثیقه یا یک دارایی پشتوانه‌دار با ارزش برای تضمین استفاده کرد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد ما فساد است، با رمزارزش‌ها شفافیت معاملات شامل ارزش دارایی‌ها، عدم توانایی دستکاری داده‌ها، ثبت شدن سابقه معاملات، حذف زد و بند و بسیاری از موارد دیگر رخ خواهد داد که به شفافیت معاملات اقصادی می‌انجامد.

رمزارزش ‌ها در ایران

تاکنون به طور جدی به مورد رمز ارزش‌ها در ایران  پرداخته نشده است، البته شیوع ویروس کرونا در این اتفاق بی‌تاثیر نبود، اما چندی پیش نشستی در تهران برگزار شد که محوریت اصلی آن بحث‌های پیرامون ارزهای دیجیتال و رمزارزها بودند که افراد صاحب علم و تجربه در این زمینه پیرامون آن مباحثی داشتند. از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست خبری مواردی همچون تفاوت رمزارز با رمز ارزش، چالش‌های ساختاری و ابهامات حقوقی، جنبه‌های مثبت و منفی و رویکردهای مختلف حوزه کسب و کار با ارزهای دیجیتال بود که اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار می‌داد.

رضا محمدی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناوری‌های هوشمند مالی یکی از حضار این نشست ویژه بود که پیرامون این موضوع صحبت را آغاز کرد و گفت: رمز ارزش مفهومی است که نمی‌توان آن را مساوی با رمزارز دانست و باید گفت که رمز ارزش یک مفهوم بزرگتر از رمزارز است. رمز ارزش باعث خواهد شد تا مردم دیگر برای خرید دلار و سرمایه گذاری در آن اقدام نکنند و به عنوان یک ابزار مالی جدید برای جامعه ایفای نقش می‌کند. این موضوع به کاهش بحران‌های مالی موجود در کشور کمک کرده و قطعا فواید قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در ادامه رضا قربانی یکی از فعالان حوزه فین‌تک کشور وارد بحث شد و پیرامون این موضوع گفت: در مورد متولی این موضوع باید بگوییم که موضوع رمز ارزش چیزی فراتر از بحث‌هایی است که بانک مرکزی و سایر ارگان‌ها دارند و باید موضوع را فراتر از این ارگان‌ها مورد بررسی قرار دهیم. ما نباید در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال به نحوی که در حال حاضر برخورد می‌شود، برخورد کنیم. در حال حاضر بحث بیت کوین صرفا به بحث استخراج محدود شده و قطعا این ظلم بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود که محدودیت‌های این‌چنینی برای بیت کوین ایجاد نماییم! این اقدامات تنها با این بهانه انجام می‌شود که بیت کوین دارای نوسان است!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH