گوگل الگوریتم جستجوی اخبار خود را تغییر می‌دهد

خبرها حاکی از آن است که دوباره شاهد تغییراتی در الگوریتم‌های موتور جستجو گوگل در رابطه با اخبار خواهیم بود؛ اقدامی که مطمئنا خیلی‌ها را عصبانی خواهد کرد. چند روز پیش گوگل اعلام کرد که شرکت می‌خواهد تلاش کند تا «گزارش‌های اصل»، در نتایج جستجوی اخبار بالا بیایند. گوگل برای این منظور، دستورالعمل‌های جدیدی را بین کادر ده هزار نفره خود که مسئول ارزیابی گزارش‌ها و اخبار هستند، پخش کرده است. بازخوردهای این افراد، به آموزش الگوریتم گوگل که کار رتبه‌بندی جستجوها را بر عهده دارد، کمک خواهد کرد.

این تغییر، از آن جهت باعث عصبانیت و نگرانی خیلی‌ها خواهد شد، چون‌که هیچ‌کس بیرون از شرکت گوگل واقعا نمی‌داند تاثیرات آن دقیقا چه خواهد بود (حتی ممکن است افراد داخل گوگل هم از آن بی‌خبر باشند). البته اگر تغییر ایجاد شده محدود باشد، شاید مشکل چندانی پیش نیاید، اما اگر با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو باشیم، ممکن است مدل‌های کسب‌وکار صدها وب‌سایت کوچک و بزرگ را از پایه تغییر دهد. ضمن اینکه، این‌روزها هرگاه یک شرکت بزرگ تکنولوژی به سراغ ایده رتبه‌بندی اخبار رفته، سروصدای زیادی درباره جانبدارانه بودن این رتبه‌بندی‌ها به پا شده است.

موتور جستجو گوگل گوگل درباره اینکه هنگام جستجوی اخبار، چه چیزهایی باید تغییر کند، اینگونه توضیح داده است:

“در حالیکه ما معمولا جدیدترین و جامع‌ترین نسخه یک خبر را در نتایج جستجو نشان می‌دهیم، اما سعی داریم تغییراتی در الگوریتم‌های خود ایجاد کنیم تا گزارش‌هایی که اصل تشخیص داده می‌شوند، در صدر نتایج قرار بگیرند. این قابلیت، به کاربران اجازه خواهد داد تا در حالیکه گزارش اصل را مشاهده می‌کنند، در کنار آن، سایر گزارش‌های مرتبط با موضوع را نیز ببینند.”

تعریف مطلقی از گزارش اصل وجود ندارد، ضمن اینکه استاندارد مطلقی نیز برای دانستن اینکه یک خبر چقدر اصل است، وجود ندارد. این یعنی اینکه، اصل بودن یک گزارش ممکن است در مورد انتشاردهندگان مختلف و در زمان‌های مختلف متفاوت باشد، بنابراین تلاش‌های ما به‌طور مستمر ادامه خواهد یافت تا چرخه حیات یک خبر را بهتر بدانیم.

گوگل در سال‌های اخیر، همیشه جدیدترین و جامع‌ترین نسخه یک خبر را در صدر نتایج نشان داده است. این بدین معنی است که این نوع گزارش‌ها معمولا بالاتر از یک گزارش اصل، رتبه‌بندی می‌شدند. با این‌حال، حتی اگر فرض کنیم که گوگل بتواند همه این تغییرات را آنطور که خودش می‌خواهد به انجام برساند (که البته «اگر» بزرگی است)، باز به این معنی نخواهد بود که جار و جنجال زیادی بر سر آن ایجاد نشود.

ذکر این نکته لازم است که همه گزارش‌های خوب، فقط اخبار فوری (که ظاهرا در تعریف گوگل، اصل‌اند) نیستند. انتشاردهندگان و وب‌سایت‌های خبری، اغلب چندین منبع مختلف خبری را باهم ترکیب می‌کنند تا تصویر بزرگتری از ماجرا را در اختیار خواننده قرار دهند.

تغییر مذکور همچنین می‌تواند نتایج ناخواسته دیگری را نیز در پی داشته باشد. برای مثال، ممکن است سمت‌وسوی کار خبررسانی، بیشتر به سمتی برود که همه به‌دنبال انتشار هرچه سریع‌تر اخبار فوری باشند، بدون آنکه صحت و سقم آنها را قبلا بررسی کرده باشند. بنابراین به نظر می‌رسد که اگر اصل بودن خبر بر دقیق بودن آن اولویت پیدا بکند، احتمالا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

البته وبلاگ گوگل در پستی سعی کرده تا برخی از این نگرانی‌ها را برطرف کند و گفته است که: شرکت، در تغییرات جدید الگوریتم جستجو، از کادر رتبه‌دهنده خود خواسته است تا معروفیت انتشاردهنده خبر را در دادن گزارش‌های باکیفیت مد نظر داشته باشند و یک گزارش را با در نظر گرفتن اصل بودن، عمیق بودن و تحقیقی بودن آن، زمانی در صدر نتایج قرار دهند که اطلاعات دست اول را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این نوع گزارش‌ها، به‌ندرت سریع منتشر خواهند شد.

اما مجددا باید یادآور شویم که حتی اگر الگوریتم موتور جستجو گوگل بتواند به‌درستی اخبار فوری را تشخیص دهد، به‌درستی آنها را در صدر نتایج بگذارد و به‌طور صحیح گزارش‌های ارزشمند مرتبط را در بالای صفحه قرار دهد و در نهایت، اگر هیچ سوءاستفاده‌ای از آن نشود، ولی باز هم این کار باعث عصبانیت و نگرانی خیلی‌ها خواهد شد.

در آخر اینکه موتور جستجو گوگل با این تغییر جدید، بیشتر به یک جعبه سیاه هواپیما شباهت دارد. خود گوگل هم در توضیح نحوه کار آن، با ابهام صحبت کرده و معلوم نیست که رتبه‌بندی گزارش‌ها در نهایت به چه شکل خواهد بود. البته درک این موضوع برای افرادی که تا حدودی با سیاست‌های گوگل مبنی بر جلوگیری از نفوذ و تاثیرگذاری کرملین آشنایی دارند شاید راحت باشد، ولی برای کسانی که اطلاعی از این مسایل ندارند، مسلما بی‌اعتمادکننده خواهد بود.

البته این احتمال هم وجود دارد که تغییرات صورت‌گرفته، جرئی باشند؛ ولی به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که نتیجه کار چه خواهد شد و آیا اثرات واقعی آن باعث رضایت‌خاطر کاربران خواهد شد یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH