مراقب باشید؛ یک بیماری مرگ‌آور در کمین شماست!

آیا ما برای یک بیماری همه‌گیر (پاندمی) جهانی آمادگی داریم؟ شاید نه.

در سال ۲۰۱۸، سازمان سلامت جهانی (World Health Organization) و بانک جهانی (World Bank) با همکاری یکدیگر، سازمانی به نام هیئت مانیتورینگ آمادگی جهانی (Global Preparedness Monitoring Board) تشکیل دادند که شامل گروهی از متخصصین، برای تمرکز بر روی فوریت‌های سلامت جهانی است.

هفته پیش، این هیئت گزارشی منتشر کرد که در آن به بررسی وضعیت فعلی آمادگی جهانی برای مواجهه با یک بحران بزرگ سلامتی پرداخته است.

تیم تحقیق، بعد از در نظر گرفتن همه جوانب، از گرایش‌های سیاسی نوظهور گرفته تا تغییرات آب‌وهوایی به‌وجودآمده، نتیجه گرفته‌اند که احتمال یک تهدید بسیار واقعی در رابطه با یک تب تنفسی همه‌گیر و بسیار مرگ‌آور که سرعت انتقال سریعی خواهد داشت، وجود دارد؛ بطوریکه این بیماری همه‌گیر، ۵۰ تا ۸۰ میلیون انسان را خواهد کشت و حدود ۵ درصد از اقتصاد دنیا را از بین خواهد برد.

این گزارش می‌گوید که یک بیماری همه‌گیر جهانی در این مقیاس، بسیار فاجعه‌بار خواهد بود و ناامنی، بی‌ثباتی و ویرانی گسترده‌ای را به وجود خواهد آورد. اما موضوع اینجاست که، ما برای چنین اتفاقی آماده نیستیم.

با این‌حال، متخصصین GPMB گفته‌اند که گرچه شاید کشورهای دنیا در حال‌حاضر برای چنین بحرانی آماده نباشد، اما آنها فکر می‌کنند که هنوز زمان کافی وجود دارد که برای پیشگیری از آن، در مسیر درستی قدم برداشت.

آنها حتی به هشت اقدام عملی ویژه اشاره کرده‌اند که رهبران جهان می‌توانند برای افزایش آمادگی جهانی انجام دهند. این اعمال شامل پیاده‌سازی کامل قوانین سلامت بین‌المللی، افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه واکسن و ایجاد سیستم‌های آمادگی ملی قوی می‌شوند.

گزارش مذکور می‌گوید که ما برای مدت‌های مدیدی است که وقتی صحبت از بیماری‌های همه‌گیر می‌شود دچار یک چرخه معیوب ترس و فراموشی شده‌ایم؛ بطوریکه هر وقت احتمال یک تهدید جدی وجود داشته، تلاش‌های خود را افزایش داده‌ایم، اما به‌محض اینکه آن تهدید فروکش کرده، همه چیز را به سرعت فراموش نموده‌ایم. گزارش همچنین می‌افزاید که ما تا همین حالا هم، زمان زیادی را برای اقدام اساسی از دست داده‌ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH