نگاهی نزدیک به نسل سوم کنسول‌های بازی که شامل نینتندو و سگا هم می‌شدند!

پس از معرفی نسل اول و دوم کنسول‌های بازی که بسیار هم خاطره انگیز بودند، به سراغ سومین نسل از کنسول‌های بازی می‌آییم. در واقع نسل سوم کنسول‌ها عملا عرصه ظهور دو شرکت بزرگ نینتندو و سگا و قطب شدن آن‌ها با کنسول‌های جاویدانشان بود. این نسل که رسما از 1983 شروع شد، تحولی شگرف در دنیای کنسول‌ها به وجود آورد و پس از عوارض شدید ناشی از ورشکستگی بسیاری از شرکت‌‌ها و دید بسیار بدی که نسبت به این صنعت شکل گرفته بود، نسل سوم عملا کنسول‌های محدود‌تری به نسبت نسل‌های قبلی خود داشت که البته بیشتر از پیش استراتژی فروش معینی را دنبال می‌کردند.

PV-1000
این کنسول که در سال 1983 توسط کمپانی مطرح کاسیو به بازار عرضه شد، در نوع خود یکی از ضعیف‌ترین تجربه‌های کنسولی محسوب می‌شد زیرا تنها 2 کیلوبایت حافظه داشت و تا سقف 192×256 پیکسل را پشتیبانی می‌کرد. نکته جالب اینجا بود که PV-1000 تنها قار به شناسایی 8 رنگ بود و در حقیقت قدرتی مابین نسل دوم و سوم داشت. این تجربه برای شرکت کاسیو زمینه ساز ساخت کنسولی دیگر در آینده نیز بود.

کنسول PV-1000

Sega SG-1000
امروزه نام سگا برای تمامی گیمرهای دنیا شناخته شده است ولی در سال 1983 این شرکت در دنیای کنسول‌ها ناشناخته بود و با عرضه همین کنسول، رسما به جمع سازندگان پیوست. SG-1000 یک کنسول پیشگام در نسل خود بود زیرا از 16 کیلوبایت حافظه مجازی استفاده می‌‌نمود و امکان پخش 16 رنگ را بر روی خروجی فراهم می‌آورد. این کنسول در حقیقت پیشگام و جد کنسول تاریخی Sega Genesis محسوب می‌شود و به طور رسمی یکی از آغاز کنندگان نسل سوم کنسول‌ها بوده است.

کنسول Sega SG-1000

Nintendo Entertainment System
این کنسول که در ایران با نام میکرو شناخته می‌شد، یکی از برترین کنسول‌های تاریخ بوده است که هم از نظر فروش و هم از نظر طراحی موفق عمل کرد. این کنسول که به اختصار NES نامیده می‌شود، در طول مدت عرضه خود توانست به فروشی بالای 60 میلیون عدد دست یابد که با توجه به زمان عرضه، یک رکورد محسوب می شود. جالب اینجاست که یکی از محبوب‌ترین بازی‌‌های تاریخ یعنی Super Mario Bros (که در ایران با نام قارچ خور شناخته می‌شد)، بر روی این کنسول پا به دنیای بازی‌های کامپیوتری نهاد و توانست به رکورد فروش بالای 40 میلیونی دست یابد که نشان‌ دهنده سطح محبوبیت این بازی بوده است. علیرغم گذشت زمانی طولانی از تاریخ عرضه این کنسول، همچنان شبیه ساز آن بر روی سیستم‌های مختلف، یکی از محبوب‌ترین شبیه ساز‌ها است.

کنسول Nintendo Entertainment System

C1 NES TV
این کنسول یکی از خاص ترین کنسول‌های تاریخ بوده است زیرا علاوه بر کنسول، یک تلویزیون خانگی نیز محسوب می‌شد. این محصول که با همکاری دو شرکت شارپ و نینتندو ساخته شد، با دسته های NES سازگاری کامل داشت و کیفیت بسیار بالایی از تصویر را در بازی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌داد. بازی‌های این کنسول نیز همگی مشابه NES بودند.

کنسول C1 NES TV

(Nintendo Entertainment System (Model NES-101
این کنسول که در سال 1983 عرضه شد، اولین تجربه در ارتقای سطح ظاهری یک کنسول بود. شرکت نینتندو که از فروش NES راضی بود، در اقدامی که در آن زمان تازگی داشت، دستی به ظاهری کنسول خود و دسته‌های آن کشید و نتیجه حاصله را به عنوان محصولی جدید به بازار عرضه نمود. نکته جالب این بود که NES-101 امکان استفاده از خروجی‌های صوت و تصویر RF و AV را برای کاربر فراهم می‌کرد که به نسبت زمان عرضه، تکنولوژی پیشرفته‌ای محسوب می‌شد.

کنسول (Nintendo Entertainment System (Model NES-101

Super Cassette Vision
این کنسول در حقیقت همان کنسول Epoch Cassette Vision بود که در سال 1981 در ژاپن عرضه شده بود ولی پس از سه سال با نامی جدید در سطح بین المللی به بازار رقابت پای نهاد ولی چندان موفق نبود و عرصه رقابت را به دیگر بزرگان این نسل واگذار کرد.

کنسول Super Cassette Vision

Sega SG-1000 II
این کنسول در حقیقت نسخه تقویت شده SG-1000 بود که امکان پشتیبانی از صفحه کلید را برای کاربران فراهم می‌نمود و سیستم گرافیکی مدل پیشین خود را نیز اندکی بهبود داده بود. این محصول را می‌توان به عنوان اقدامی رقابتی در شرکت سگا جهت مقابله با نینتندو دانست.

کنسول Sega SG-1000 II

RDI Halcyon
شرکت RDI در حقیقت با عرضه این کنسول، انقلابی به راه انداخت که تا چند نسل‌بعد هیچ شرکت دیگری جرات نزدیک شدن به آن را نداشت! شاید باور این مسئله سخت باشد ولی این کنسول با بهره گیری از 64 کیلوبایت حافظه، به سیستم شناسایی کننده صوت مجهز بود که در نوع خود بی نظیر محسوب می‌شد. نکته جالب اینجاست که تا چند سال پیش اطلاعات دقیقی درباره Firmware مورد استفاده این کنسول منتشر نشده بود، البته این کنسول در زمینه جذب مخاطب چندان موفق نبود.

کنسول RDI Halcyon

Sega Master System
در سال 1985 یکی دیگر از کنسول‌های تاریخی شرکت سگا پای به عرصه رقابت نهاد. این کنسول با توجه به محبوبیت بالایی که داشت، تا سال 1998 به عرضه ادامه داد و توانست رکورد 13 سال فروش را به نام خود ثبت کند و در طول این مدت 13 میلیون دستگاه نیز به فروش برساند که رقم مناسبی محسوب می‌شود. این کنسول که در حقیقت پدر کنسول افسانه‌ای Sega Mea Drive محسوب می‌شود، قابلیت پشتیبانی از تصاویر NTSC و PAL را داشت.

کنسول Sega Master System

Atari 7800
این کنسول در تاریخ 22 ماه می 1984 پای به بازار رقابت کنسولی نهاد و تولید آن در نخستین روز سال 1992 متوقف شد. این کنسول که در ایران محبوبیت بالایی داشت، با قیمت 140 دلار در آمریکا عرضه می‌شد و در طول 8 سال توانست به فروشی سه میلیون و هفتصد هزار عددی دست یابد. این کنسول تنها فعالیت رسمی شرکت اتاری در نسل سوم کنسول‌ها بود.

کنسول Atari 7800
کنسول Atari 7800

Family Computer Disk System
این کنسول در سال 1986 توسط شرکت نینتندو پای به عرصه رقابت نهاد. ساختار اصلی این کنسول کاملا مشابه NES بود ولی در طراحی آن یک باطری بزرگ برای سیستم در نظر گرفته شده بود که می‌توانست تا پنج ماه در خود انرژی نگاه دارد. این محصول که بازار آمریکای شمالی را هدف گرفته بود، موفق شد چهار میلیون و چهارصد هزار عدد فروش داشته باشد.

کنسول Family Computer Disk System
کنسول Family Computer Disk System

PC Engine
این کنسول که محصول مشترک NEC و کمپانی هادسون بود، یکی از کوچکترین کنسول‌های زمان خود محسوب می‌شد. نکته جالب این بود که NEC تصمیم داشت تا در رقابت کنسولی، با شرکتی دیگر شریک شده و یک ساختار گرافیکی منحصر به فرد ایجاد کند تا توان مقابله با سایر رقبا را داشته باشد و جالب‌تر اینکه ایده اولیه این کنسول استفاده از CD بود که بعدها تحقق یافت ولی در این زمینه نیز شرکت سونی توانست گوی رقابت را از NEC برباید.

کنسول PC Engine

Action Max
این کنسول در سال 1987 و در دوران اوج کاست‌های ویدیوییVHS به بازار عرضه شد و با توجه به شرایط زمانی خود در اقدامی جالب از کاست‌های VHS برای بازی استفاده می‌کرد. دیگر نکته مهم این کنسول استفاده از یک تفنگ ویژه برای بازی بود که در نوع خود دقت بالایی داشت.

کنسول Action Max
کنسول Action Max

Sega Master System II
در سال 1990 شرکت سگا از محبوبیت کنسول Master system استفاده نموده و محصولی رقابتی‌تر با نام Master system II به بازار عرضه نمود که قیمتی پایین‌تر داشت و بر روی همه کنسول‌ها، حافظه داخلی شامل چند بازی داشت که بدون کارتریج نیز قابل اجرا بودند.

کنسول Sega Master System II
کنسول Sega Master System II

Sega Game Gear
این کنسول که در حقیقت نسخه قابل حمل و پیشرفته Master System از نظر گرافیکی بود، در سال 1989 به بازار عرضه شد و در طول مدت عرضه خود تا سال 1997 توانست به فروش 11 میلیون عددی دست یابد که با توجه به قیمت 150 دلاری این کنسول، سود خوبی را برای سگا به ارمغان آورد.

کنسول Sega Game Gear
کنسول Sega Game Gear

Amstrad GX4000
شاید بتوان ضعیف‌ترین عملکرد نسل سوم را به نام این کنسول ثبت کرد. GX4000 که بدون استراتژی قبلی به بازار عرضه شده بود، تنها 25 بازی داشت و فقط یک سال در بازار رقابت دوام آورده و پس از آن به طور کامل فراموش شد تا ثابت شود هنوز گروهی از بحران رخ داده در نسل قبلی درس نگرفته‌اند!

کنسول Amstrad GX4000
کنسول Amstrad GX4000

Commodore 64 Games System
این کنسول یکی از مشهورترین کنسول‌های تاریخ در ایران به حساب می‌آید و در زمان خود نمادی از لوکس بودن در نزد کودکان ایرانی به حساب می‌آمد. در حقیقت Commodore 64 یک کامپیوتر بود که برای بازی بهینه‌سازی شده بود و بازی‌های خاطره انگیزی مانند Golden Axe بر روی این کنسول به شهرت بالایی دست یافتند.

کنسول Commodore 64 Games System
کنسول Commodore 64 Games System

Game Boy
کنسول افسانه‌ای نینتنتدو در سال 1989 بازار کنسول‌های بازی را به شدت متحول کرد و توجه شرکت‌های زیادی را به وجهه همراه بودن بازی جلب کرد. GameBoy در طول سال‌های عرضه توانست بیش از 118 میلیون دستگاه در سطح جهان بفروشد و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های تاریخ گردد. پرفروش‌ترین بازی این کنسول نیز عنوان افسانه ای Tetris بود که بیش از 30 میلیون نسخه بر روی این کنسول فروخت تا در تاریخ بازی‌های کامپیوتری جایگاهی به یاد ماندنی برای خود داشته باشد.

کنسول Game Boy
کنسول Game Boy

Game Boy Light
نسخه بهینه‌سازی شده کنسول Game Boy در سال 1997 و در دوران اوج‌گیری نسل چهارم و شروع نسل پنجم به بازار عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت تا محبوبیت نینتندو را در بازار کنسول‌ها به اثبات برساند.

کنسول Game Boy light
کنسول Game Boy light

Sega Master System III
آخرین کنسول نسل سوم در حقیقت همان Sega Master System II بود که توسط یک کمپانی برزیلی بازسازی شده و با نامی جدید به بازار عرضه شد و البته توفیق چندانی را نیز تجربه ننمود.

کنسول Sega Master System III
کنسول Sega Master System III

3 در مورد “نگاهی نزدیک به نسل سوم کنسول‌های بازی که شامل نینتندو و سگا هم می‌شدند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH