هواوی سال آینده از چیپست 5 نانومتری کایرین 1000 در سری میت 40 استفاده خواهد کرد!

هواوی تصمیم دارد سری سال آینده میت 40 را مجهز به چیپست ۵ نانومتری کایرین 1000 بکند. این شرکت چینی، اوایل این ماه از جدیدترین چیپست خود یعنی کایرین 990 رونمایی کرد. این تراشه، توسط واحد HiSilicon شرکت طراحی گردیده و با استفاده از فناوری ۷ نانومتری و به وسیله کمپانی تایوانی TSMC ساخته شده است. این چیپست که یک مودم داخلی 5G نیز دارد، در سری جدیدا معرفی شده میت 30 به کار گرفته شده و شاهد حضور آن در داخل گوشی تاشو میت X نیز خواهیم بود. با اینکه کایرین 990 یک تراشه بسیار پیشرفته است، اما هواوی از همین حالا به فکر چیپست گوشی‌های سال آینده میت 40 است. وب‌سایت Huawei Centra در گزارش جدید خود از قول چند منبع آگاه، جزییاتی را درباره تراشه بعدی شرکت چینی، یعنی کایرین 1000 به بیرون درز داده است.

به گفته این منابع، کایرین 1000 توسط TSMC و با استفاده از فناوری ۵ نانومتری ساخته خواهد شد. فناوری به کار رفته در ساخت یک چیپست، اشاره به تعداد ترازیستورهایی دارد که می‌توانند در داخل یک مدار یکپارچه به کار گرفته شوند. هرچه عدد مذکور، پایین‌تر باشد، تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه نیز بیشتر خواهند بود. با افزایش تعداد ترانزیستورها، این اجزا، قدرتمندتر شده و مصرف انرژی بهینه‌تری خواهند داشت. بعد از حرکت از معماری ۱۰ نانومتری به سمت فناوری ۷ نانومتری، حالا اوایل سال آینده شاهد تکنولوژی ۵ نانومتری خواهیم بود. بد نیست بدانید که هر دو شرکت TSMC و سامسونگ، برنامه‌هایی برای تولید چیپست‌های ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۲ دارند. با توجه به اینکه نسخه 5G کایرین 990 با فناوری ۷ نانومتری، تعداد ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور را در داخل خود داشت، کایرین 1000 نیز با معماری ۵ نانومتری، شامل حدود ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌مترمربع خواهد بود.

کایرین 1000 مجهز به پردازنده Cortex-A77 شرکت ARM خواهد بود

در حالیکه شرکت ARM، که در انگلیس مستقر است، به خاطر ممنوعیت‌های اخیر آمریکا علیه هواوی، همه روابط همکاری خود را با آن قطع کرده است (ARM برای طراحی‌های چپیپست‌های خود از برخی از تکنولوژی‌های آمریکایی استفاده می‌کند)، اما این دو شرکت، هنوز به‌خاطر توافق‌نامه‌ای که قبل از اعمال تحریم‌ها امضا کرده بودند، با یکدیگر کار می‌کنند. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد که کایرین 1000 احتمالا از قوی‌ترین پردازنده‌های حال‌حاضر ARM یعنی Cortex-A77 بهره خواهد گرفت. کایرین 990 نیز می‌توانست مجهز به A-77 باشد، اما شرکت تصمیم گرفت که برای ارایه عمر باتری اضافه‌تر، به جای A-77 از A-76 استفاده کند. Richard Yu، رییس گروه مشتریان هواوی، تایید کرده است که چیپست ۵ نانومتری شرکت، مجهز به پردازنده A-77 خواهد بود. هرچند ARM می‌گوید که این پردازنده، ۲۰ درصد عملکرد بیشتر داشته و هیچ مصرف اضافه‌تر انرژی ندارد، اما هواوی گفته است که تست‌های خود او، خلاف این ادعا را ثابت می‌کنند.

سری میت 30 که کمتر از دو هفته پیش معرفی شدند، در بیرون از چین با مشکلات جدی مواجه هستند. دلیل آن هم، قرار گرفتن هواوی در لیست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا است که شرکت را از خریدن قطعات و نرم‌افزار از تامین‌کنندگان آمریکایی باز داشته است. به همین‌خاطر، دستگاه‌های جدید مجبور به استفاده از نسخه اوپن سورس سیستم عامل اندروید، بدون گوگل پلی استور و سایر اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند مپس، یوتیوب، جیمیل و سرچ شده‌اند.

با این‌حال، عدم دسترسی به موارد فوق، مانع از فروش هندست‌ها در چین نشده است. Yu، هفته پیش اظهار کرده بود که پیش‌سفارش‌های سری میت 30، شش برابر از پیش‌سفارش‌های سری P30 بیشتر است. به گفته او، میت 30 و میت 30 پرو، به‌خاطر درخواست زیاد مشتریان، هم‌اکنون با کمبود عرضه مواجه هستند. بد نیست بدانید که، در عرض سه ساعت، حدود یک میلیون دستگاه از این گوشی‌ها پیش‌خرید شدند. هواوی پیش‌بینی کرده است که تعداد ۲۰ میلیون دستگاه از پرچمداران جدید خود را بارگیری خواهد کرد.

هواوی امیدوار بود که امسال با بارگیری ۳۰۰ میلیون هندست، تبدیل به بزرگترین سازنده اسمارتفون دنیا شود. اما، فروش‌ بین‌المللی سری میت 30، به‌خاطر نبود اپلیکیشن‌های گوگل بر روی آنها، احتمالا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. اوایل امسال، هواوی بعد از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، قبول کرد که امسال قادر به پشت سر گذاشتن سامسونگ نخواهد بود. با این‌حال، هواوی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ توانسته است تعداد ۱۱۸ میلیون هندست را روانه بازار کند و باید دید که تا پایان سال چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH