پوست مصنوعی

دانشمندان یک پوست مصنوعی جدید با بازخورد لامسه‌ای ساخته‌اند!

پژوهشگران موفق به ساخت یک پوست مصنوعی جدید شده‌اند. ما پیش از این، با بازخورد لامسه‌ای (haptic feedback) به عنوان بخشی از تعاملات‌مان با اسمارتفون‌ها و سایر دستگاه‌ها سروکار داشته‌ایم. حس لامسه، بخش بزرگی از ادراک ما از محیط اطرافمان را می‌سازد و ورودی‌های کوچک آن می‌توانند اطلاعات زیادی را به مغز منتقل کنند. کسانی که ابزارهای بازخورد لامسه‌ای واقعیت مجازی را امتحان کرده‌اند، می‌توانند تصدیق کنند که استفاده از این حس، تا چه اندازه می‌تواند تجربه واقعیت مجازی ما را واقعی‌تر و غنی‌تر نماید.

حالا محققین موسسه Federal Institute of Technology Lausanne سویس، یک پوست مصنوعی قابل انعطاف معرفی کرده‌اند که می‌تواند با ارایه بازخورد لامسه‌ای، در موارد مختلفی، از واقعیت مجازی گرفته تا توانبخشی پزشکی، مورد استفاده قرار گیرد.

پوست مصنوعی

این پوست، از سیلیکون و الکترودها ساخته شده و قادر است با پیچیدن به دور انگشت یا مچ، بازخوردهای لمسی را به صورت فشار یا لرزش، در اختیار کاربر قرار دهد. پوست مصنوعی جدید، مجهز به سنسورهایی در داخل خود است که می‌توانند تغییرشکل‌ها را شناسایی کنند؛ به‌طوریکه بازخوردهای صورت‌گرفته، متناسب با حرکات انجام شده، تنظیم خواهند شد و حس واقعی‌تری را به شخص القا خواهند کرد. Harshal Sonar، یکی از پژوهشگران موسسه EPFL و سرپرست گروه مطالعه، می‌گوید: این برای اولین بار است که ما موفق به توسعه یک پوست کاملا مصنوعی نرم شده‌ایم؛ پوستی که در آن توانسته‌ایم سنسورها و محرک‌ها را در کنار هم یکپارچه‌سازی کنیم. این کار، به ما امکان کنترل حلقه-بسته را که به معنی توانایی تنظیم دقیق و قابل اعتماد لرزش‌های احساس شده توسط کاربر است، می‌دهد. این قابلیت، برای کاربردهای پوشیدنی مانند تست کردن میزان تحریک‌پذیری بیمار در موارد پزشکی بسیار ایده‌آل است.

پوست مصنوعی جدید، علاوه بر انعطاف‌پذیری، قابلیت کشسانی بالایی هم دارد و می‌تواند تا چهار برابر طول اصلی‌اش کشیده شود. این بدین معنی است که محصول جدید، قادر به تحمل حرکات نسبتا سخت روزمره خواهد بود. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که از این پوست بتوان در مورد بیمارانی که حس لامسه خود را از دست داده‌اند و همچنین برای ایجاد تجربه‌های بسیار غنی واقعیت مجازی استفاده کرد.

پوست مصنوعی

Sonar گفت: مرحله بعدی این کار، توسعه یک نمونه اولیه کاملا پوشیدنی برای استفاده در توانبخشی و واقعیت افزوده و مجازی خواهد بود. نمونه مذکور، همچنین در مطالعات علوم اعصاب نیز مورد تست قرار خواهد گرفت؛ جاییکه می‌توان از آن برای شبیه‌سازی بدن انسان در آزمایشات مربوط به مطالعه فعالیت دینامیکی مغز در رزونانس‌های مغناطیسی استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH